Mededeling

Collapse
No announcement yet.

jong valkparkietje krijst en blaast (handopfok)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• jong valkparkietje krijst en blaast (handopfok)

Dag,

ik heb een valkparkietje van ongeveer 4 weken. Het komt uit een nest waarvan de moeder de jongen niet wilde voeren, dus probeer ik het nu zelf groot te brengen door handopfok. Nu is mijn vraag of het normaal is dat het steeds wanneer je in de buurt komt krijst en blaast en aanstalten maakt om te bijten?
    het eet goed en is voor de rest gezond.
    Ik hoop dat iemand antwoord op mijn vragen heeft.

mvg,

lin81
    Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

Dat is normaal. Een jonge valkparkiet krijst als hij honger heeft en hij krijst als hij gevoerd wordt. Blazen doen ze ook de hele tijd. Bijten zal wel meevallen denk ik. Wat wil je met die vogel? Tam maken en in je huis laten vliegen? Dan moet je hem veel aandacht geven en veel bij je nemen en met hem praten. Valkparkieten zijn zelden agressief als ze groot zijn en blazen en schreeuwen doen ze allemaal. Hoe lang ben je al bezig? Misschien komt dat blazen omdat je net begonnen bent met handopfok?

Doe maar goed je best. Beest is nu dus totaal afhankelijk van jou. Hoop dat het lukt. Wil je hem weer integreren bij andere valken dan zou ik er een jong bijzetten. Zo snel mogelijk. Wel pas als hij zelf eet als je niet aan een andere handopfok van dezelfde leeftijd kan komen en dan meteen een ander jong erbij of eerst ernaast tot hij het aan kan. Want meestal schrikken ze zich te pletter van een andere vogel na handopfok.

Opmerking

Dit is bedelen wat hij doet!
        Bijten is het niet, want als hij jou ziet associeert hij het met eten.
        Dus ziet hij een mens denkt hij eten krijgt. En dit kan echt de hele dag door gaan en gaat zeker duren tot hij zelfstandig is. Maak je borst dus maar nat.
        Heel normaal voor een handopfok.

Groetjes: Caroline.

Opmerking

Bedankt voor jullie reacties.
          Was gewoon een beetje bang dat het een agressief valkje zou zijn.
          En dat krijsen valt best wel mee, doet hij enkel wanneer we naar hem toegaan of hem vastnemen.
          Hebben jullie miss nog tips voor het handtam maken en het starten met vaste voeding, want nu de kinderen hem hier binnen zagen willen ze hem natuurlijk ook hierbinnen houden ;-)

Mvg,

Lin81

Opmerking

Zit de kleine al in een kooi?

Je kan overal zaad neerzetten hoor, gaat hij vanzelf mee spelen.
            Trosgierst, brood , rijst,pellets en (parkieten)zaad aanbieden. Gewoon standaard in de kooi net als bij volwassen vogels.

Hoe vaak pap je hem nog ,hoeveel en wat is het gewicht?

Tam is een papvogel al die ziet jou als ouder en wil alleen bij jou zijn.

Opmerking

Bedankt voor de info.

Hij zit in een klein curver bakje dat in de kooi staat heb dit zo gedaan omdat hij nu meer en meer begint rond te lopen en klimmen. Alleen in dat kliene bakje ging niet meer kroop hij omhoog tegen de warmwaterkruik.

hij word nu 4 keer per dag gepapt en krijgt telkens een 8.5 ml dit doe ik omdat hij toch zeker van die 8.5 een 1.5 verspilt door het morsen!

Want klopt het dat je niet meer dan 7ml per keer mag geven?

zijn gewicht was vanmorgen met lege krop 77gr en gevuld 84 gr.
              Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

Haal hem maar uit het bakje en de warmwaterkruik kan ook weg. De kleine zit al volledig in de veren en heeft geen extra warmte meer nodig.
                Het is heel normaal dat ie actief wordt, dus laat hem maar lekker zijn gang gaan.
                Vliegen zal hij ook eerdaags wel gaan doen.

Probeer eens over te gaan naar 3 keer per dag en dan met al het voer aanbieden?
                Vooral trosgierst is gemakkelijk eten.
                8 ml per keer mag ie zeker wel hebben hoor!

Opmerking

Working...
                X