Mededeling

Collapse
No announcement yet.

dezelfde ouders??

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• dezelfde ouders??

goeiendag daar ben ik weer

ik zit met een vraagje ik heb vandaag met een kweker gepraat en die liet mij jonge catharina parkietjes zien die nog dons hadden en al vrolijk rond springen.

mijn 2 kleintjes die doen dit helemaal nietdie pootjes staan ver uit elkaar en ze schuiven een beetje op hun buik rond.

ik heb net van de ouders de ringen bekeken en op de ring van het mannetje staat 3MBJ 154 nb 10 en op die van het vrouwtje staat 3MBJ 5 nb 11

hoe groot is de kans dat deze vogels dezelfde ouders zouden hebben en zo ja is het erg om hiermee door te kweken of is er een grote kans dat het volgende nestje weer zo eindigt

groetjes prutser25

Lijkt erop dat uw catharinajongen spreidpoten hebben? hoe oud zijn ze?
    Als het id spreidpoten zijn (foto plaatsen?) ligt dat meestal aan een tekort aan calcium in het voer. Is bij mijn weten niet genetisch/erfelijk.

Opmerking

Spreidpoten kan ook voorkomen bij inteelt weet ik.
      De kans zit er in dat je broer en zus hebt, maar je kan bij de bond de kweker opvragen?
      Als deze het bijgehouden heeft weet je het zo.

Groetjes: Caroline.

Opmerking

ik heb nog een beetje op internet zitten zoeken en het ziet er inderdaad uit als spreidpoten helaas

ze zijn nu ongeveer 5 weken dus zoals ik het allemaal snap ben ik nu te laat om er nog wat aan te doen sniksnik

wat zouden jullie doen over een poosje nog een keer met de ouders kweken en hopen dat het dit keer wel goed gaat of helemaal niet meer kweken met dit koppel

mischien handig om te vertellen ik had de vogeltjes net 3 weken toen de eitjes werden gelegd ik weet ook niet wat voor voer ze bij de vorige eigenaar hebben gehad

en wat nu met de kleintjes er werd al tegen me gezegd uit hun lijden verlossen maar denk niet dat ik dat zelf kan wat zouden jullie doen

groetjes prutser25

Opmerking

Hallo prutser,

Heb er net een jonge zebravink mee verloren. In dat topic kreeg ik nog wel wat tips van de dames Tal en Troetelduifje. Misschien kan jij hier iets mee...

http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=20389&page=3

bekijk ook deze link: http://www.parkietenfreak.nl/z-spreidpoten.php

Succes!
          Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Opmerking

vandaag naar de dierenarts geweest en de vogeltjes laten inslapen sniksnik

er werd geadviseerd nog een keer proberen te kweken en als ze het dan weer hebben niet meer met dit koppel verder te gaan dus denk dat ik dat maar ga doen ben benieuwd hoe dat gaat lopen

iemand trouwens een idee om de volgende keer zelf de vogeltjes uit hun lijden te verlossen als zoiets weer nodig is nek omdraaien enzo dat kan ik echt niet dat vind ik te zielig dus als iemand nog goede ideen heeft om ze rustig te laten inslapen hoor ik het graag tenminste niet graag maar jullie weten wel wat ik bedoel

groetjes prutser25

Opmerking

bij inteelt heb je grote kans dat ze weer spreidpoten hebben,of als het een klein nest is bv maar 2 jongen uit dan de onbevruchte eitjes gewoon laten liggen dan zit de pop niet alleen op de jongen maar ook op de eieren Het voordeel is dat de poten door de druk van de pop nu moeilijker uit elkaar gaan .
                m.vr.gr. Harry

Opmerking

Hoeft gn inteelt te zijn maar ik zou een nepei erbij leggen die een slag of twee groter is dan de eitjes van je catharina's. Er is natuurlijk kans op verwantschap maar een eerlijke verkoper zal je gn verwant kppl verkopen.

Spreidpoten is vaak de oorzaak als de pop te zwaar gaat door liggen op de jongen daarmee mijn tip met de nepei.

mvg

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door joselito
                    Hoeft gn inteelt te zijn maar ik zou een nepei erbij leggen die een slag of twee groter is dan de eitjes van je catharina's. Er is natuurlijk kans op verwantschap maar een eerlijke verkoper zal je gn verwant kppl verkopen.

Spreidpoten is vaak de oorzaak als de pop te zwaar gaat door liggen op de jongen daarmee mijn tip met de nepei.

mvg
                    de kans is groot als je 2 vogels hebt met opeen volgende ringnummers dat je broer en zus hebt gekocht,je kunt ook de verkoper bellen en vragen of het broer en zus zijn,als dat inderdaad zo is zou ik ze uit elkaar halen en kijken of ik ergens anders nog een man en een pop op de kop zou kunnen tikken
                    m.vr.gr. Harry

Opmerking

plastiek zak met wat ether in
                      vogel erin
                      1min later is hij in vogelhemel

Opmerking

ok die manier had ik wel een beetje gehoord maar moet je dan veel ether gebruiken en hoe groot is de kans dat je het fout doet het klinkt namelijk ni heel moeilijk en denk dat ik dat wel kan

volgens mij lijden ze daar niet onder

zijn er meer mensen die het zo doen?

groetjes prutser25

Opmerking

Ik heb dat ook wel gelezen en gehoord maar dan wel zo dat er geen direct contact tussen vogel en ether is omdat dat zeer doet in de oogjes enzovoort.

Ik hoop voor je dat je lange tijd geen vogels meer hebt die dood moeten, dan hoef je je voorlopig ook niet druk te maken over het inslapen.
                          En mocht er mettertijd een vogel ingeslapen moeten worden dan kun je event. toch gewoon nog een keertje naar de dierenarts gaan? Scheelt jou een trauma met het zelf doen.

Sterkte en groetjes, Chantal
                          http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door prutser25
                            ik heb net van de ouders de ringen bekeken en op de ring van het mannetje staat 3MBJ 154 nb 10 en op die van het vrouwtje staat 3MBJ 5 nb 11

hoe groot is de kans dat deze vogels dezelfde ouders zouden hebben en zo ja is het erg om hiermee door te kweken of is er een grote kans dat het volgende nestje weer zo eindigt

groetjes prutser25
                            Ik wil nog wel even reageren op je vraag of je aan de ringnummers kunt zien of de jongen dezelfde ouders hebben. Naar mijn idee kun je dat niet zien aan de ringnummers. Het kan zijn dat de kweker meerdere koppels heeft en de ringen achter elkaar gebruikt. Ook zijn er kwekers die bij elk koppel een ander beginnummer nemen enz.

Op jouw ringnummers is af te lezen dat het om hetzelfde kweeknummer gaat en dat de een vogel in 2010 en de andere in 2011 geboren is (mits hij de 2010-ring niet in 2011 gebruikt heeft, omdat bijv. zijn nieuwe ringen op waren).
                            De enige die hierover zekerheid kan geven is de kweker zelf.
                            www.vogeltuin.webnode.nl

Opmerking

dat trauma heb ik al haha heb ze zelf vastgehouden toen ze de prik kregen omdat iedereen bij de dierenarts te druk was maarja laten we hopen dat het niet meer nodig is om naar de dierenarts ermee te gaan

morgen ga ik naar de man toe waar ik het koppeltje vandaan heb hoop dat hij er meer over kan vertellen

groetjes prutser25

Opmerking

Working...
                              X