Ik heb al een aantal jaar een koppel roodvleugel parkieten. Van wat ik er van weet zouden deze parkieten vanaf ong 3 jaar hun eerste nest kunnen gaan leggen. Ieder jaar wacht ik met spanning af, maar er gebeurt helemaal niets. Hoe zou dat komen? Heeft iemand hier ervaring mee?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Roodvleugels broeden niet
Collapse
X
-
Kunnen meerdere oorzaken zijn:
Juiste formaat broedblok beschikbaar?
Geeft u eivoer (hierdoor kunnen ze in broedstemming komen)?
Wordt er uberhaupt gepaard of gevoerd?kan zijn dat koppel niet klikt.
Ook geduld is heel belangrijk: Op een leeftijd van 3 jaar zijn ze broedrijp, hoeft niet te betekenen dat ze dan ook daadwerkelijk broeden.
-
Hallo,
Ze zijn inmiddels al zeker 5 jaar, dus we hebben al een aantal jaren geduld :-)
Ik zie ze ook niet echt 'toenadering' zoeken. Ik heb ook valkparkieten, daar is het nogal duidelijk zeg maar. Bij deze niet. Vrouwtje kruipt soms wel in het blok. Zit daar soms ook een tijdje, maar komt er dan toch weer uit.
Zou het dan inderdaad de klik tussen het koppel kunnen zijn?
GR,
MVB
Opmerking
-
Als ze onderling na een aantal jaar geen toenadering bijelkaar zoeken, kan het id de klik zijn die mist tussen de vogels.
Mijn ervaring met roodvleugels is wel dat sommige schuw kunnen zijn en absolute rust rond hun vlucht moeten hebben. Kan zijn dat ze zich niet op hun gemak voelen door bv drukke buurvogels zeg maar.... Hierdoor kan het zijn dat broed uitblijft.
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking