kunnen 1 of 2 koppels forpussen (coelestis) in een gemengde buiten voliere met o.a: grasparkieten/valkparkieten en catharina's
Ik zeg natuurlijk niet dat een forpus om niks agressief is. Alleen als een koppel een nest heeft moet er echt geen andere soort constant op het kastje zitten bv. Of een soort zijn die het nest ernaast in gebruik neemt terwijl dat te dicht bij hangt. Dus ik bedoel niet dat een forpus niks dan agressief is, ik bedoel meer dat een forpus beter niet bij andere soorten kan in een gezelschapsvoliere. Ze hebben de gereedschappen om andere vogels flink aan te pakken en dat lijkt me oneerlijk naar de andere vogels toe. Misschien klinkt constant agressief een beetje overdreven. Wat ik ermee wil zeggen is dat je het hele jaar het risico loopt dat een forpus zich gaat ergeren aan een grasparkiet of kanarie en die dan dus wel degelijk aanvalt en ook iets aandoet.
Nu ben ik sowieso van mening dat deze vogels niet erg geschikt zijn om alleen te houden. Daarvoor zijn ze veel te sociaal met hun partners.
Opmerking