Mededeling

Collapse
No announcement yet.

vraag over valkparkiet

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• vraag over valkparkiet

Hallo,
    Mijn ouders hebben sinds kort een voliere met Valkparkieten. Nou lazen ze op internet dat tak van een liguster giftig is voor ze.
    In een boekje over Valkparkieten kwamen ze echter tegen dat ze dit wel mochten hebben.

Wat is jullie mening hierover? Is het veilig of niet?
    Alvast bedankt.

Liguster is inderdaad giftig, maar vooral voor zoogdieren. Het is niet dodelijk, maar veroorzaakt braken en duizeligheid.

Voor vogels is liguster echter niet giftig. Door de snelle spijsvertering van vogels hebben zij geen last van het gif.

Liguster wordt door vele vogels in de vrije natuur als voedsel genomen en vele vogelhouders planten liguster in hun voliere omdat het sterke struiken zijn.

De verspreiding van Liguster vindt plaats doordat de vogels de bessen eten en daarna de pitjes uitpoepen.

Het feit dat Liguster, vooral in Duitse uitgave als giftig staat, komt doordat veel auteurs lijstjes met giftige planten van elkaar overschrijven.

Dus nogmaals: Liguster is niet giftig voor vogels.

Ik hoop je hierbij voldoende informatie verstrekt te hebben.

Opmerking

ben het met sneaky eens maar als je ze veel plezier gunt geef ze wilgen takken die gaan er helemaal aan

Opmerking

Dank u wel voor het antwoord!
        Ik heb zojuist een berichtje gestuurd naar mijn ouders met uw antwoord.
        Het is in ieder geval wel een geruststelling denk ik voor ze dat liguster veilig is.
        Mijn moeder, of beter gezegd haar valkparkieten, hebben de wilgen takken ook ontdekt jah, hahaha. Ik hoor vaak dat ze ze letterlijk bijna in stukken doen. Ze zijn er gek op.

Opmerking

Working...
        X