Mededeling

Collapse
No announcement yet.

plukkende PUrrhura P roseifrons

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• plukkende PUrrhura P roseifrons

Hoi . ik heb 1 jong koppel Pyrrhura picta roseifrons. zitten in een kleine vlucht van 120-60-60 met een blok er bij.
    Het probleem is dat het koppel zich plukt op de borst en de kop. verder zijn ze gezond en heel levendig, zou dit iets tijdelijks zijn , moet ik ze ev een tijdje uitelkaar halen of....
    groet Frans

afvraag

zou dit iets tijdelijks zijn , moet ik ze ev een tijdje uitelkaar halen of....
    of...moet je de vraag stellen of de kooi wel geschikt is voor een dergelijk formaat vogel.

Staat de kooi te donker? Te licht? Vervelen de vogels zich te pletter?

Groet,

Rob.

Opmerking

Pyrrhura behoren tot relatief hoog ontwikkelde levensvormen en zijn om die reden gevoelig voor verveling.

Daarnaast zijn ze ook nog eens bloed-nieuwsgierig hetgeen bovenstaande versterkt.

Qua huisvesting wordt doorgaans minimaal uitgegaan van een 2 meter vluchtje per paar.

Verder zijn Pyrrhura grotendeels zachtvoer eters en gedijen het best op een gevarieerd menu.

Pyrrhura baden (in een schaal) minstens dagelijk 1 keer, met warm weer meermaals.

Een (te) droge atmosfeer/bevedering leidt snel tot problemen bij deze van oorsprong regenwoudbewoners.
      Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

ik heb meerder pyrrhura s bij deze luchtvochtigheid zitten en gaat al jaren goed. ook heb ik goede kweekresultaten.

Frans

Opmerking

verwijs ik ook nog even naar Onze Vogels december 2007
          hier in beschrijft Jordi Verkade dat je de pictas heel goed in een kweekkooi kunt kweken

groet Frans

Opmerking

Yep, dat kan inderdaad, maar dat is natuurlijk wel wat anders dan permanente huisvesting binnen broedkooi afmetingen!

De luchtvochtigheid zal het probleem dan niet zijn.

N.B. als we dan toch even naar OV aan het verwijzen zijn, is het wellicht de moeite waard om ook de volgende uitgaven nog eens op te slaan:

juli 2004 - De geheimzinnige Conures van het geslacht Pyrrhura.
            augustus 2004 - Pyrrhura's

iets meer algemeen, maar toch van toepassing:

mei 2006 - Verrijking voor papegaaien
            aug/sep 2006 - Natuurlijke voedselbronnen voor papegaaien
            Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

ja oke maar volgens mij bedoelt jordy toch permanent. en mijn vlucht is 2 keer zo groot.
              reactie op OV doe ik wat langer over moet ik even opzoeken.

Maar hoe kan het dat ik al jaren op deze manier kweek en dit koppel gaat plukken

groet Frans

Opmerking

Wat voor veel soorten parkieten geldt, geldt ook zeer zeker voor de Pyrrhura familie:
                Het gedrag verschilt per vogel/koppel: De 1 schreeuwt, de ander hoor je niet. Hetzelfde geldt voor huisvesting, de 1 kan leven in een kooi van jou afmetingen, de ander moet er niet aandenken.
                Denk toch dat je het met dit koppel moet zoeken in de afmeting van de beperkte huisvesting en verveling.

Als het een gemis in een voedingstof zou zijn, dan zouden je andere Pyrrhura
                dit ook moeten hebben.

Ik zou ze eens in een vluchtje zetten van 2 meter lang en dan kijken hou het gaat. Geef ze takken om te klimmen en knagen.

De Pyrrhura picta roseifrons in een kooi van 1,20x0,60x0,60 blijvend te huisvesten lijkt mij erg klein voor deze beweegelijke en nieuwsgierige vogel.

Opmerking

Working...
                X