Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Opaline jong uit Ino * Ino?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Opaline jong uit Ino * Ino?

Zoals de meeste bourke kwekers wel weten zijn de ino's bij de bourkes een geslachtsgebonden mutatie.
    Logisch is dan als je uit opaline-ino *opaline-ino ook opaline-ino jongen krijgt.

Vorig jaar dus niet, uit een koppel opaline-ino *opaline-ino kwam dus een opaline jong, heel vreemd dus. Dit jong leeft nog, is een man. Helaas waren dit jaar alle eieren van zijn pop onbevrucht.

Iemand die mij kan uitleggen hoe dit een opaline kan zijn? is toch onlogisch? Een van de ouders een niet geslachtsgebonden Ino ?
    En wat de snelste manier is om te bewijzen dat het zo is ??
    Mijn leven...........

Uit opaline-ino X opaline-ino zou normaalgesproken 100% opaline-ino moeten komen. Is de uitkomst anders dan is er iets vreemd aan de hand.
    Er zijn al een aantal mogelijkheden in het topic "Verschillende opalines bij Bourks" aan de orde geweest. Kan dus heel goed zijn dat hier hetzelfde speelt. Mocht het Z-chromosoom gedeeltelijk gereset zijn dan bestaat de mogelijkheid dat het inolocus weer in ongemuteerde vorm is teruggekeerd. Dat lijkt me wel een dusdanig grote verandering dat dit heel goed kan resulteren in een onvruchtbare nakomeling. Het is zeker goed om te kijken of jouw opaline man dus enerzijds vruchtbaar is en anderzijds, of die nu nog wel split ino is. Deze gegevens kan je desgewenst naar de NSG sturen maar zou ook wel interressant zijn om de resultaten hier te lezen.

Opmerking

Een van de ouders een niet geslachtsgebonden Ino ?

Dat is in theorie ook nog een mogelijkheid. Het bestaan van de NSL ino is al een aantal keer in andere topics genoemd. Ben zelf niet zo goed thuis in de Neophemawereld om het bestaan van de NSL ino te kunnen bevestigen. Kan net zo goed een verkerde interpretatie van kweekgegevens zijn.

In dat geval kan je het beste de ouders testen. Wat is het geslacht van de overige opaline-ino's uit deze combinatie?

Opmerking

Belangrijk om te weten is wat is er bekend over de ouders van het koppel.
        Waar is het koppel allemaal nog split voor.
        Zijn het wel opaline-ino vogels.
        Komen de vogels uit selectie kweek, waardoor ons oog misschien iets waarneem wat het niet is.

Wat ook belangrijk is om te weten wat is het geslacht van de opaline-ino jongen.

De snelste manier om het te bewijsen dat het zo is, is het koppel aan mij geven.
        Dan kan ik er proefparingen mee verichten.
        sigpic

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door De Kweker
          Zoals de meeste bourke kwekers wel weten zijn de ino's bij de bourkes een geslachtsgebonden mutatie.
          Logisch is dan als je uit opaline-ino *opaline-ino ook opaline-ino jongen krijgt.

Vorig jaar dus niet, uit een koppel opaline-ino *opaline-ino kwam dus een opaline jong, heel vreemd dus. Dit jong leeft nog, is een man. Helaas waren dit jaar alle eieren van zijn pop onbevrucht.

Iemand die mij kan uitleggen hoe dit een opaline kan zijn? is toch onlogisch? Een van de ouders een niet geslachtsgebonden Ino ?
          En wat de snelste manier is om te bewijzen dat het zo is ??
          hoi hans
          eerst dit je bent zelf mans genoeg om proefparingen te doen!

komt de vader van het jong bij mijn vandaan?

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door eric 008
            hoi hans

Misschien zien buitenstaanders iets anders dan de kwekers er van.
            Kwekers zien vaak , wat zij er in willen zien
            vriendelijke groet
            Henk

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door eric 008
              hoi hans

De vader komt bij jou vandaan Eric, maar zoals je weet uit mijn lijn
              Mijn leven...........

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door fransb
                Belangrijk om te weten is wat is er bekend over de ouders van het koppel.
                Waar is het koppel allemaal nog split voor.
                Zijn het wel opaline-ino vogels.
                Komen de vogels uit selectie kweek, waardoor ons oog misschien iets waarneem wat het niet is.

Wat ook belangrijk is om te weten wat is het geslacht van de opaline-ino jongen.

De snelste manier om het te bewijsen dat het zo is, is het koppel aan mij geven.
                Dan kan ik er proefparingen mee verichten.
                De ouders zijn beide niet ingezet voor de selectie kweek.
                En het jong (de enigste opaline) is een man.
                Deze heb ik afgelopen jaar tegen een opaline-ino pop gezet. Helaas geen jongen.

De man is deze winter helaas overleden dus ik kan je het koppel helaas niet meer aanbieden.

De pop had dit jaar weer gewoon opaline-ino jongen met een andere man.

Wat is de beste combinatie met de opaline man uit deze combinatie om mogelijkheden te bevestigen cq te ontkrachten.
                Mijn leven...........

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Broto
                  Misschien zien buitenstaanders iets anders dan de kwekers er van.
                  Kwekers zien vaak , wat zij er in willen zien
                  beste henk opaline is toch echt iets anders dan opaline, ino .daar hoef je geen buitenstaander voor te zijn omdat te zien.

bva de opaline man waar de eumelanine van terug komt, komt uit de zelfde lijn en die heb u gezien vertel even hier als buiten stander wat er gebeurt met een zeer intensieve opaline waar u ook de broer van heb gezien .die het niet laat zien. foto,s van deze twee mannen staan op het nsg als jonge vogels als zeer intensieve opaline,s .

m.v.g eric

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door De Kweker
                    De ouders zijn beide niet ingezet voor de selectie kweek.
                    En het jong (de enigste opaline) is een man.
                    Deze heb ik afgelopen jaar tegen een opaline-ino pop gezet. Helaas geen jongen.

De man is deze winter helaas overleden dus ik kan je het koppel helaas niet meer aanbieden.

De pop had dit jaar weer gewoon opaline-ino jongen met een andere man.

Wat is de beste combinatie met de opaline man uit deze combinatie om mogelijkheden te bevestigen cq te ontkrachten.
                    hans je heb nu toch weer een broer er van ik zal de andere ook eens op een opaline ino zetten uit een andere lijn als die van jou of mijn bij deze gevraagd een opaline,ino pop vreemd van mijn lijn puur voor test kweek liefst overjarig en bewezen hoe sneller duidelijkheid.

ook rischard en tiesto kunnen rare uitslagen krijgen die hebben ino en opaline ,ino poppen uit de zelfde lijn tiesto uit een zuster lijn [oranjeopaline ino]rischard uit een broer er van wat tevens de opaline ,ino is van 93 pt studiedag 2010 zo uit mijn hoofd.

dus gegevens zijn er genoeg .

Opmerking

hans ik zit zo is te denken de pop van het ouder koppel heb je nog grootouder van een pale fallow achter kleinzoon heb ik voor je split opaline,ino je komt hem maar halen of ik kom jou pop halen het is mijn om het even

m.v.g eric

Opmerking

We dwalen af van het onderwerp

Maar zijn er nog andere mensen als Eric die hier gedachten over hebben.
                        Mijn leven...........

Opmerking

Ik denk dat de focus in eerste instantie op de afwijkende vogel moet liggen. Als je broers, zusters enz. gaat testparen loop je een behoorlijk risico dat je veel energie steekt in vogels die verder geen afwijkende resultaten laten zien. Het is wel goed om in het achterhoofd te houden mochten er toch afwijkende kweekresultaten uit voortkomen. Heb begrepen dat de vader van de afwijkende vogel is overleden. Die mogelijkheid om te testparen is dus niet meer mogelijk. De moeder testparen is nog een mogelijkheid maar heeft met een andere man kennelijk al weer opaline-ino nakweek gegeven.Dit gegeven is wel belangrijk. Van belang is dat er in de opaline-ino nakweek ook mannen zijn geboren. Dit bevestigd dan dat de moeder inderdaad opaline-ino is. De focus zou nu dus op de afwijkende man moeten liggen. Eerste vraag is om te kijken wat er van ino in de vogel zit. Er zijn dan drie mogelijkheden; 1) genotype opaline-ino met uiterlijk van opaline, 2) opaline/ino, 3) opaline zonder ino. Beste pop om tegen te verparen is dan een ino pop al dan niet met opaline. (Opaline is in de testvraag niet van belang, daar is bij betreffende vogel niks afwijkends mee gebeurd.) Niet-ino pop kan ook maar heeft dan getalsmatig niet de voorkeur. Immers met een ino pop met de bewuste testman zouden theoretisch veel meer jongen ino zijn,wellicht zelfs allemaal in geval van optie 1.

Hoe dan ook, je kan er pas een goede analyse van maken als er veel nakweek van is.

Opmerking

Working...
                          X