Mededeling

Collapse
No announcement yet.

lugubere ontdekking

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Drum
    Beste Kanaar, ik hoor een paar mensen zeggen, dat is niets voor catherina's.
    Echter heb ik een aantal jaren terug met een koppel gekweekt (lichtgroene man x donkergroene pop) waaruit ik een 5 tal jongen kweekte en waarvan er een lutino was. Ik was er zeer verheugd mee en alles ging goed totdat de jongen uitvlogen.
    Na een paar dagen vond ik mijn lutino doodgebeten en met een vernielde snavel in het hok. Verbazing alom. Hoe,wat en waarom. Echter een dag of wat daarna wederom een lichtgroen jong toegetakeld en dood gevonden.
    De man zat ogenschijnlijk bedaard in het nest, maar bleek toch de dader, nadat ik hem op heterdaad betrapte bij een ander jong (gelukkig was ik dit keer op tijd om in te grijpen).
    Ik was er doodziek van en heb de overgebleven jongen door de pop verder groot laten brengen. De man heb ik verkocht met de nadrukkelijke mededeling aan de koper om er absoluut niet mee te kweken gezien zijn voorgeschiedenis.
    Dus om op voorhand te zeggen, dat zoiets niet bij catharina's voorkomt blijkt door deze nare ervaring anders.
    Mijn mening is dat je man absoluut de dader moet zijn en kweek er alsjeblieft niet verder mee, want dat bespaart je een hoop ellende. Veel sterkte.
    Bedankt om deze ervaring mede te delen, want niemand wenst dit een liefhebber toe, maar toch, dit is ook eens een ander verhaal en zie je toch dat niet alles is zoals men denkt. Ik denk dat de paringsdrang niet te onderschatten is bij vogels en andere dieren en zelfs de liefste diertjes zoals de Catharina's soms dingen doen die je vooral niet verwacht.
    In ieder geval is deze man jammerlijk genoeg uitgesloten voor verdere kweek.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Drum
      Dus om op voorhand te zeggen, dat zoiets niet bij catharina's voorkomt blijkt door deze nare ervaring anders.
      Mijn mening is dat je man absoluut de dader moet zijn en kweek er alsjeblieft niet verder mee, want dat bespaart je een hoop ellende. Veel sterkte.

Opmerking

uit mijn ervaring met catharina's weet ik dat ze nogal heel onverwacht raar uit de hoek kunnen komen, soms broeden ze 20 dagen op hun eieren en eten ze deze dan doodleuk op, zelfs als je erop staat te kijken. Het kan zeker aan de man liggen dus. Muizen lijkt mij al onwaarschijnlijker, kan ook aan een rat liggen als deze de kans tenminste krijgt om binnen te geraken, deze zou dan wel eerder de voge meenemen.

Mijn advies: man verkopen en eventueel een nieuw koppel aanschaffen

Opmerking

[QUOTE=Danielle1;185608]Ik zeg niet dat het niet kan, maar wanneer zoiets gebeurd bij catharina's dan denk ik zelf eerder aan een oorzaak van buitenaf [QUOTE]

Dit komt echt niet door iets van buitenaf, maar door de vogel zelf. Men kan allerlei andere zaken aandragen, maar het zit echt in de vogel zelf en hoe moeilijk ook het is de realiteit.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door ParkietenTom
            kan ook aan een rat liggen als deze de kans tenminste krijgt om binnen te geraken, deze zou dan wel eerder de vogel meenemen.
            De vogels zitten in een broedkooi in een tuinhuis, zoals Kanaar vermeldt.Een rat moet zich dan in de kooi weten te wurmen en dat lijkt mij in dit geval onzin. Het is zoals ik al in een eerder antwoord vermeldde gewoon de man.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door spenkie
              Ik heb geen verklaring, maar het lijkt me sterk dat de man dit gedaan heeft. Kan de pop niet vanaf de buitenkant van de voliere gegrepen zijn? Door een roofvogel ofzo?
              Zou niet te ver gaan zoeken man verkopen,maar wel zeggen waarom eerlijk duurt het langst, kan ook zo zijn dat het bij een ander prima gaat maar vermeld het wel, wat het ook geweest mag zijn ,
              kan je iets afsluiten, zelf heb ik soms wat vragen in deze wonderlijke wereld , maar nu zeg ik man weg doen als je er zeker van bent wat mijn voor gangers zeggen.

gr jan

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door jan
                Zou niet te ver gaan zoeken man verkopen,maar wel zeggen waarom eerlijk duurt het langst, kan ook zo zijn dat het bij een ander prima gaat maar vermeld het wel, wat het ook geweest mag zijn ,
                kan je iets afsluiten, zelf heb ik soms wat vragen in deze wonderlijke wereld , maar nu zeg ik man weg doen als je er zeker van bent wat mijn voor gangers zeggen.

gr jan
                Ik ga het inderdaad niet te ver zoeken, man gaat weg ( met vermelding van ...) en ik kijk wel welk soort koppel ik mij dan aanschaf.
                In ieder geval blijf ik het raar vinden, ik heb al enigste jaren kanaries en,was het een rat of iets dergelijks, zou daar toch ook al zo een ontdekking moeten hebben gedaan of niet ??

Opmerking

De pop kan ook gewoon dood zijn gegaan, (bv legnood).
                  Er zijn meerdere soorten die dan gelijk aan de dode vogel gaan knagen , en dat is het eerst aan de kop.
                  Heb zelf jaren ( 18 jaar) forpussen gehad en die ruimde ook de zieke of dode vogels op, en begonnen altijd eerst de kop (ogen).
                  vriendelijke groet
                  Henk

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Broto
                    De pop kan ook gewoon dood zijn gegaan, (bv legnood).
                    Er zijn meerdere soorten die dan gelijk aan de dode vogel gaan knagen , en dat is het eerst aan de kop.
                    Heb zelf jaren ( 18 jaar) forpussen gehad en die ruimde ook de zieke of dode vogels op, en begonnen altijd eerst de kop (ogen).
                    Zou het legnood kunnen geweest zijn, de eerste 2 legde ze achter elkaar, dan 1 dag tss en nog een dag tss lag het 4de op de bodem naast de dode pop

Opmerking

Working...
                    X