Mededeling

Collapse
No announcement yet.

wat vragen betreft het broedgedrag van pyrrhura's

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• wat vragen betreft het broedgedrag van pyrrhura's

Hallo,

Ik heb sinds een week een koppel pyrrhura's in mijn voliere.
    Het is een blauwe man en hypoxantha pop,beide uit mei 2011.
    Nu vraag ik me af wanneer deze zouden kunnen gaan paren en is dat te zien aan een bepaald gedrag en is er ook nog iets te doen om dit te stimuleren?
    Vanaf wanneer tot wanneer zouden ze een nest kunnen krijgen,kan het dit jaar nog?
    Ze zijne redelijk tam en ik doe ze in de avond naar binnen het nachthok in en in de morgen gaan ze de voliere weer in.
    Ik heb aan het nachthok een groot blok hangen met zaagsel en beukensnippers op de bodem.
    Elke avond gaan ze daar samen in,ook als ze in de voliere zitten kunnen ze het nachthok in aangezien daar het voer en water aanwezig is.

Ben benieuwd naar reacties en eventuele tips.

Richard

paring zie je als ze zijdelijgs tegen elkaar bewegen.
    het beste is om het zelfde blok als de kweker waar ze vandaan komen te nemen.
    als ze constant knaagd aan in het broedhok dan is ze in broedstemming.
    hou er rekening mee dat de pop als ze broeds is fel uit de hoek kan komen.
    en veel geduld hebben.
    groetjes monica

Opmerking

Goedemorgen,
      Ik lees even mee, en ben hier ook onervaren mee.
      Ikzelf heb dus geen idee in wat voor broedblok deze van ons gezeten hebben.
      Ze waren al binnen.
      Is het echt van belang dat het een L-vormig blok moet zijn? (heb ik ergens gelezen)
      Voor mijn valkparkieten had ik die 6 kantige, zo een hele hoge.
      Stel dat ik een koppel mocht hebben (geen broer en zus) wie weet ga ik het ooit ook eens proberen.
      Nu heb ik een cavia huisje voor ze waar ze in kunnen slapen, ik neem aan dat ze dit toch niet als broedblok gaan gebruiken?

Opmerking

Hartelijk dank voor de reacties.
        Ik denk dat het gistermiddag raak was.
        Het was een leuk tafereel om te zien en denk dat dit de paring was.
        Het was gisteren warm ,zon en visite erbij omdat mijn zoontje 4 was geworden,als het raak was hebben de vogels een leuke dag uitgekozen.
        Na het tafereel zaten ze constant bij elkaar met de snavels tegen elkaar aan kusjes te geven.
        Zijn er nu dingen die ik in de gaten moet houden die aanwijzen dat er echt iets gebeurd.
        Ik ga maandag voor een week op vakantie,dus zou leuk zijn als er eieren zijn als ik terugkom.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Rimo73
          Hartelijk dank voor de reacties.
          Ik denk dat het gistermiddag raak was.
          Het was een leuk tafereel om te zien en denk dat dit de paring was.
          Het was gisteren warm ,zon en visite erbij omdat mijn zoontje 4 was geworden,als het raak was hebben de vogels een leuke dag uitgekozen.
          Na het tafereel zaten ze constant bij elkaar met de snavels tegen elkaar aan kusjes te geven.
          Zijn er nu dingen die ik in de gaten moet houden die aanwijzen dat er echt iets gebeurd.
          Ik ga maandag voor een week op vakantie,dus zou leuk zijn als er eieren zijn als ik terugkom.
          nog gefeliciteerd met u zoontje ,leuke leeftijd .
          geniet er maar van ze zijn zo groot.
          er gaan wel meer paringen vooraf voordat ze eieren gaat leggen.
          geef ze maar eiervoer,vers fruit zoals appel ,manderijn ,druifjes enz.
          verse wilgentakjes en zelf geef ik ook een soort boomschors dat ik in de winkel koop.
          bij mij gooide ze alles uit het broedhok dus zat gewoon op de kale bodem te broeden.
          groetjes monica

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door pyrrhura-lover
            Goedemorgen,
            Ik lees even mee, en ben hier ook onervaren mee.
            Ikzelf heb dus geen idee in wat voor broedblok deze van ons gezeten hebben.
            Ze waren al binnen.
            Is het echt van belang dat het een L-vormig blok moet zijn? (heb ik ergens gelezen)
            Voor mijn valkparkieten had ik die 6 kantige, zo een hele hoge.
            Stel dat ik een koppel mocht hebben (geen broer en zus) wie weet ga ik het ooit ook eens proberen.
            Nu heb ik een cavia huisje voor ze waar ze in kunnen slapen, ik neem aan dat ze dit toch niet als broedblok gaan gebruiken?
            hoi trudie, ja het beste is een L- vormige blok volgens mij,denk niet dat ze het in het valkennest gaan maar je kan het wel proberen en je weet maar nooit met het cavia hok .
            ben trouwens benieuwd wat je vogeltjes zijn .

groetjes monica

Opmerking

Als pyrrhura molinae hypoxantha willen kweken, broeden ze nagenoeg in alle nestkasten, waarom dan bij voorkeur de omgekeerde L-blok:
              -> Zodat de vogels niet op hun eieren springen

In mijn voli zitten nu een 15 pyrrhura met 1 grote diepe nestkast voor halsbanden, ze slapen er met zn allen in.. En sommige koppels maken aanstalten om daarin te broeden, maar dit is uiteraard verre van ideaal..
              Daarvoor plaats ik ze in ruime broedkooien.

mvg

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door jamiroquai
                Als pyrrhura molinae hypoxantha willen kweken, broeden ze nagenoeg in alle nestkasten, waarom dan bij voorkeur de omgekeerde L-blok:
                -> Zodat de vogels niet op hun eieren springen

In mijn voli zitten nu een 15 pyrrhura met 1 grote diepe nestkast voor halsbanden, ze slapen er met zn allen in.. En sommige koppels maken aanstalten om daarin te broeden, maar dit is uiteraard verre van ideaal..
                Daarvoor plaats ik ze in ruime broedkooien.

mvg
                mij is verteld dat ze alleen in het broedhok waar ze in geboren zijn gaan broeden en misschien dat die gene ook bedoelde wat u schrijft over de eieren.
                ben zelf ook voor ruime broedhokken.
                groetjes monica

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door lady
                  hoi trudie, ja het beste is een L- vormige blok volgens mij,denk niet dat ze het in het valkennest gaan maar je kan het wel proberen en je weet maar nooit met het cavia hok .
                  ben trouwens benieuwd wat je vogeltjes zijn .

groetjes monica
                  Ja anders wij wel, goh, wat duurt wachten dan lang he.
                  Volgende week zal ik het wel te horen krijgen.
                  Ik hoop dat mijn wens uitkomt, maar ja...

Hier zou echt geen L-vormige blok kunnen hangen of staan.
                  Eigenlijk heb ik ze niet eens gezien in de winkels, waar moet je die halen dan? (of bestellen?)

Opmerking

het beste is een L- vormige blok
                    oh ja? en waarom dan?

denk niet dat ze het in het valkennest gaan
                    Oh nee? waarom dan niet?

mij is verteld dat ze alleen in het broedhok waar ze in geboren zijn gaan broeden
                    wat een volstrekte onzin!!!

Dit soort "ik heb de klok wel horen luiden, maar ik weet absoluut niet waar de klepel hangt" antwoorden leiden tot helemaal niets natuurlijk!

@ topicstarter:
                    Een 'standaard' rechthoekig nest blok voor parkieten voldoet prima.
                    qua afmetingen wordt vaak 20x 20cm aangehouden, de hoogte maakt weinig uit.
                    Pyrrhura stellen namelijk weinig eisen aan de vorm of de afmetingen van een broedblok.
                    Het is wel van belang dat de plek waar de eieren komen te liggen goed donker is.
                    om die reden is het aan te bevelen het vlieggat niet in de richting van een lichtbron te plaatsen.

N.B. een en ander staat overigens geheel los van een algehele donkere huisvesting, hetgeen tamelijk gemakkelijk tot ongewenste problematiek kan leiden.

Het kan zinvol zijn om aan de binnenkant een plankje onder het vlieggat te monteren om eventuele onontkoombare lichtinval te beperken.

Als de jongen geboren zijn knagen Pyrrhura graag aan de binnenkant van het blok.
                    Ze komen gaandeweg dan ook steeds hoger te liggen.
                    Om die reden maakt de positie van een inspectieluikje dus wel uit!
                    Ongeveer 10 cm van de bodem is geen overbodige luxe.

Om de levensduur van het blok wat te vergroten is het raadzaam om er met enige regelmaat (en zeker voor het broedproces) een paar wilgentakken in te schroeven.

beschadiging van eieren en of jongen valt bij deze soorten doorgaans enorm mee, maar voor de zekerheid kan een gaastrapje langs een van de wanden een effectieve oplossing vormen.

aanvulling: Pyrrhura slapen 's nachts -het gehele jaar rond- in een blok. Dit hoort dus altijd beschikbaar te zijn voor dit soort vogels.

succes.
                    Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door rupicola

aanvulling: Pyrrhura slapen 's nachts -het gehele jaar rond- in een blok. Dit hoort dus altijd beschikbaar te zijn voor dit soort vogels.

succes.
                      Nou en die van mij vinden een cavia huisje ook prima.

Opmerking

Het is wel van belang dat de plek waar de eieren komen te liggen goed donker is.
                        om die reden is het aan te bevelen het vlieggat niet in de richting van een lichtbron te plaatsen.

waarom is dat van belang?niet vervelend bedoeld maar uit interesse.
                        bij mij stond het klepje gewoon een stukje open want vader duwde het open en kwam er langs naar buiten.

Opmerking

@ Lady:

Het hoe en waarom kan ik uiteraard wel nader uitleggen, maar -eveneens niet vervelend bedoeld- vraag ik me af of dat allemaal wel zinvol is.

Er blijkt helaas nog altijd een soort kloof te bestaan tussen huiskamervogel liefhebbers en liefhebbers die hun vogels zo natuurlijk mogelijk willen houden.
                          De kans dat de aanzienlijke verschillen van inzicht nader tot elkaar gebracht kunnen worden is mijns inziens minimaal.

Verder krijg ik de indruk dat mijn decennia lange ervaringen met vogels en liefhebbers niet echt door jou worden gewaardeerd. (een en ander onder verwijzing naar een ander topic: mijn 'bemoeienis')

en tenslotte ervaar ik het als behoorlijk vervelend wanneer iemand ongefundeerd allerlei discutabele zaken rond strooit en vervolgens vragen daaromtrent met een vraag beantwoordt.

Je antwoord by the way vind je in de regel (quote van Einstein) hieronder.
                          Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

Working...
                          X