Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe kan dit?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Hoe kan dit?

Ik heb een vraag.
    Dit jaar heb ik voor het eerst gekweekt met catharina parkieten,
    Ik had/heb een koppel Lutino pop x Groene man. met de veronderstelling dat hier split lutino jongen uit zouden moeten komen.
    Maargoed, dit zou nu nog steeds best zo kunnen zijn, maar ik verbaas me over de uiterlijke kleur van de vogels, nl. 3 DD groene jongen en een DD turquoise jong (het jong waarover ik eerder al eenbvraag stelde over de kleurslag)
    Wie kan mij uitleggen hoe dit kan komen, Deze donkerfactoren zou ik toch ook bij de ouders terug moeten kunnen zien?

Hallo Danielle:

Als u inderdaad DD jongen kweekt hebben zowel de man als de pop tenmiste 1 donkerfactor.

Heel beknopt uitgelegd:
    de donkerfactor wordt veroorzaakt door een verminderde diameter van de sponszone in de baarden van de veer. Daardoor kan er meer licht worden geabsorbeerd door de melanine in de medulla en wordt er minder terug gekaatst door de vacuolen (kleine gasbelletjes) tussen de melaninekorrels. Zwart absorbeert immers alle lichtkleuren.

Bij een lutino gaat die vlieger echter niet op, want die heeft geen melanine meer. Dus vanop afstand zult u nooit verschil zien tussen lutino, D lutino of DD lutino.

Als u een doorschijnende gekleurde glasplaat neemt zal die donkerder gekleurd zijn als er maar 1 i.p.v. 2 of 3 brandende kaarsen achter staan.

groen =
    geel pigment in de cortex +
    blauw licht (gevormd in de sponszone) op
    een zwarte basis (melanine in de medulla).
    groen is dus:
    geel + (blauw op zwart).
    Als de psittacofulvine wegvalt is de cortex kleurloos:
    blauw = wit (kleurloos) + (blauw op zwart)
    Als de melanine wegvalt worden alle kleuren van het daglicht teruggekaatst:
    lutino = geel +(wit licht op witte ondergrond).
    Als dan ook nog het gele pigment wegvalt krijgt u
    albino want kleurloos + (wit licht op witte ondergrond) = wit.

Wessel van der Veen.

Opmerking

Okee, dan zou het dus kunnen komen omdat mijn lutino pop twee donkerfactoren bij zich heeft?
      En dan zou mijn man dus die turquoise factor (recessief) in zich moeten hebben zodat ik dus DD groen en DD turquoise jongen kweek?
      Maar zowel de man als de pop moeten een donker factor hebben,zeg je, en ik ben er echt heel zeker van dat ik een gewone groene man heb..
      Dus dan zou ik of dus toch een D groene man moeten hebben, en zo ziet hij er echt niet uit want ik heb DD groen, D groen en groen naast elkaar gezet en ik zie duidelijk verschil.
      Dan snap ik nog steeds niet hoe ik die jongen daar uit krijg. Of heb ik nu ergens over heen gelezen??

Opmerking

hoi Daniele,de vogels hebben dan zo wie zo elk 1 donkerfaktor en zijn beide split blauw,en volgens de theorie zijn 2 van de 3 jonge groenen split blauw.en de mannen zijn ook nog split ino

Opmerking

Dat snap ik,
          Maar mijn man is gewoon groen, zonder donkerfactor. En dat mijn lutino pop dan een donkerfactor heeft zou kunnen. Maar ergens mis ik dus nog een donkerfactor, hoe kan dat dan? Zou de pop al eerder bevrucht zijn geweest en dit bewaard hebben? Ik weet nl dat dit wel eens gebeurd bij papegaaien.

Opmerking

ja dat zou een mogelijkheid kunnen zijn als je zeker weet dat de groene geen donker faktor heeft.
            ik zou zeggen plaats eens wat foto s van het spul.

Opmerking

Ik zal eens kijken of dat morgen gaat lukken.
              Je ziet ze wel verschijnen. Hoe langer ik er over na denk hoe raarder ik het ga vinden...

Opmerking

Working...
              X