Mededeling

Collapse
No announcement yet.

plukken van de jongen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• plukken van de jongen

Hallo,
    mijn valkparkieten plukken hun jongen zodanig dat de jongen net "gieren" lijken. Volgens mijn kweker komen de pluimen na 4 tot 6 weken wel terug.
    Doen alle valkparkieten dit? Is dit enkel bij de witte (ik heb een koppel lutino's) Wat kan je er aan doen???
    hartelijk dank voor alle tips.
    Rik

Echt niemand hier op dit "grote" forum die hierover iets weet??

Opmerking

Hallo Rikiriki:

Degene die HET middel tegen veren plukken uitvindt is binnen de kortste keren multi-miljonair.
      Er bestaan echt geen effectieve remedies, alleen wat lapmiddeltjes.
      En die helpen bij de een wel en bij een ander weer niet.

Afhankelijk van de leeftijd heeft u slechts een optie:
      plukt de pop, de pop verwijderen, idem voor de man.
      Meestal voert de man de pop gedurende de eerste twee weken en pas daarna rechtstreeks de jongen. (Dat is dus de leeftijds limiet).

Plukken beiden dan is hand opfok de enige methode. Laat u daarvoor in eerste instantie bijstaan door iemand met ervaring bij hand opfok van valkparkieten.
      Het komt frequent voor dat de jongen overvoerd worden en daardoor een uitgerekte krop oplopen.

Wessel van der Veen.

Opmerking

www.vogeltuin.webnode.nl

Opmerking

Opmerking

Bij mij plukte zowel de man als de pop, maar ik verdenk de man ervan dat die begon en de pop 'mee' ging doen.
            www.vogeltuin.webnode.nl

Opmerking

Hallo

Valkparkieten die de jongen plukken heb ik ook gehad en de jongen die geplukt waren geweest deden dit zelf niet bij de jongen het behoeft dus niet erfelijk te zijn .

Waren de valken aan het plukken zette ik het deksel van het broedblok op een kier , waren de jongen al wat groter kan het zijn dat de pop weer wil leggen en moeten de jongen wegwezen .
              Het deksel dan in zijn geheel weghalen wil wel eens helpen .

Paul

Opmerking

Maakt niet zoveel uit eens ze uitgevlogen zijn komen de pluimpjes vanzelf wel terug, Vandaag is er hier ook zo een uitgevlogen, overleggen lijkt me geen optie. Vorige zomer had ik 2 nesten van 2 jongen heb ze samen gelegd en de ouders hebben ze allemaal vermoord (vanwege de geur). Ik zou dat koppel gewoon te laten kweken. Maar aub laat ze bij hun eigen ouders! Van kanaries weet ik dit niet maar valkparkieten zijn daar echt slim voor en herkennen hun jongen met de geur en dan verstoor je die geur met een andere geur van dat andere nest! Doe dit aub niet!
                zonder vogels kan ik niet leven, maar met mijn allergie wel;) :wave

Opmerking

Ik weet niet hoe het zit met valkparkieten, maar ik heb wel vaker parkieten overgelegd, zoals grasparkieten en veelkleuren.
                  Ook bijv. bij pruimekopparkieten, na het ringen (dus plm. 10 dagen oud) overgelegd. Nooit problemen mee gehad.
                  www.vogeltuin.webnode.nl

Opmerking

hou de gras parkieten eens goed in de gaten dat kunnen ook rotzakken zijn

Opmerking

Die zouden direct tot bijten overgaan
                      zonder vogels kan ik niet leven, maar met mijn allergie wel;) :wave

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door andre 44
                        hou de gras parkieten eens goed in de gaten dat kunnen ook rotzakken zijn
                        Die gaan toch niet IN het nest? (toch nog nooit gezien bij mij) En de jongen worden al heel vroeg in het nest geplukt.

ik ben nu een afzonderlijk hok aan het maken om de jongen in te doen zodat ze weg van de ouders zijn en niet meer geplukt worden, alvorens ze verder te verkopen.

Opmerking

Zeker 35 jaar grasparkieten gekweekt en ook wel jongen bij anderen ondergelegd en nooit problemen gehad .
                          Geur van jezelf na handenwassen met geparfumeerde zeep b.v. is dodelijk

Wrijf altijd voor je een jong overlegd je handen in met aarde of de mest/nestmatriaal wat in zo'n blokje zit en het jong met mest uit blokje behandelen waarna tussen de andere jongen schuiven .

Bij valkparkieten hetzelfde verhaal

Paul

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door rikiriki
                            Die gaan toch niet IN het nest? (toch nog nooit gezien bij mij) En de jongen worden al heel vroeg in het nest geplukt.

ik ben nu een afzonderlijk hok aan het maken om de jongen in te doen zodat ze weg van de ouders zijn en niet meer geplukt worden, alvorens ze verder te verkopen.
                            o ja wel als je een grasparkiet pop hebt die in die blok wil leggen is het een ramp vogel grasparkieten zie er lief uit maar kunnen rotzakken zijn met name de poppen

Opmerking

Working...
                            X