Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bourks vs Catharina's

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Bourks vs Catharina's

Hallo mensen,

Thuis in de woonkamer hebben we een normale kamervoillaire staan.
    Nu zitten er alleen een koppel bourks en een koppel catharina's in.

nu zijn ze tegelijk aan het broeden geslagen, de catharina's zitten op 3 eieren en sinds gister de bourks 1 ei.

nu zag ik vanochtend alleen tot mijn verbazing dat het mannetje van de catharina's plots het ei heeft verwijderd uit het nest van de bourks, terwijl ze daarvoor nooit in dat broedhok hebben gekeken.
    is dit jaloezie of iets dergelijks?
    Is er iets tegen te doen?

Het ei is nog heel ondanks een val van een meter, nu gaan de bourks volgens mij pas vanaf het 2e of 3e ei broeden, dus heb ik wel het eitje terug in het blok gelegt en de pop is er meteen heen gegaan en heeft het nest ook niet meer verlaten.

mvg

is dit jaloezie of iets dergelijks?
    Neehoor, jaloezie kennen vogels niet. Het betekent gewoon dat de ruimte veel te klein is voor 2 koppels.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
      Neehoor, jaloezie kennen vogels niet. Het betekent gewoon dat de ruimte veel te klein is voor 2 koppels.
      idd , koppels gewijs broeden is veel verstandiger , heb je ook meer kans je jongen op stok te krijgen en geen vechtpartijen met andere vogels in die ruimte, wat ook nogal eens tot de dood kan gaan.

succes.

Opmerking

oke vreemd, want voor de rest is er totaal geen sprake van onrust.
        De catharina pop broed rustig al 5 dagen en de man zit heel rustig naast de bourks, ook nu ze beiden broeden is dit het geval.
        Alleen dus het voorval van vanochtend dat de catharina man het nest in ging van de bourks om even het eitje te verwijderen en daarna weer rustig weg ging.

Opmerking

Vogels gedragen zich vaak heel anders in de broedtijd. Soms blijft het bij wat dreigen en persterijtjes, soms ook gaat het er erger aan toe.
          Zodra er jongen uitvliegen, zal het nog erger zijn vrees ik.
          Groet Ton,
          www.allevogels.nl

Opmerking

ja ik snap het probleem, alleen wat is nu wijsheid, kooien zat over, maar om nou een broedhok te gaan verplaatsen met ouders lijkt me ook niet zo slim.
            de bourke pop heeft inmiddels der 2e eitje ook al gelegt.
            ik kan wachten tot de jongen uitkomen en het dan aankijken en als het dan niet goed gaat de vogels verplaatsen..

uiteindelijk zou ik ze zelf ook kunnen bijvoeden als het daarop uit gaat draaien, maar volgens mij zijn dit niet echt vogels die afstand nemen van hun nest (gelukkig maar )

als het wel gezeur gaat worden, welke koppel kan ik dan het best inclusief broedblok verplaatsen?

Denk zelf de catharina's omdat die ook bekend staan om het niet als hinder te zien als je de broedblokken bekijkt.

mvg

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Uiltje
              ja ik snap het probleem, alleen wat is nu wijsheid, kooien zat over, maar om nou een broedhok te gaan verplaatsen met ouders lijkt me ook niet zo slim.
              de bourke pop heeft inmiddels der 2e eitje ook al gelegt.
              ik kan wachten tot de jongen uitkomen en het dan aankijken en als het dan niet goed gaat de vogels verplaatsen..

uiteindelijk zou ik ze zelf ook kunnen bijvoeden als het daarop uit gaat draaien, maar volgens mij zijn dit niet echt vogels die afstand nemen van hun nest (gelukkig maar )

als het wel gezeur gaat worden, welke koppel kan ik dan het best inclusief broedblok verplaatsen?

Denk zelf de catharina's omdat die ook bekend staan om het niet als hinder te zien als je de broedblokken bekijkt.

mvg
              Als je wijs ben, zou ik de bourks verplaatsen die zijn nog niet aan het broeden, en die kunnen dan opnieuw beginnen in een andere kooi , als je ze laat zitten geeft het zeker weten problemen is het niet nu ,dan als er jongen zijn, maar het is aan jou.
              een gewaarschuwd mens telt voor twee?????

succes

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Barend
                Als je wijs ben, zou ik de bourks verplaatsen die zijn nog niet aan het broeden, en die kunnen dan opnieuw beginnen in een andere kooi , als je ze laat zitten geeft het zeker weten problemen is het niet nu ,dan als er jongen zijn, maar het is aan jou.
                een gewaarschuwd mens telt voor twee?????

succes
                de pop heeft vnaf het eerste ei denk ik in totaal een uur in de kooi gezeten en voor de rest alleen nog maar non stop in he blok.

ik denk er inderdaad wel overna om ze te verplaatsen.

mvg

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Uiltje
                  de pop heeft vnaf het eerste ei denk ik in totaal een uur in de kooi gezeten en voor de rest alleen nog maar non stop in he blok.

ik denk er inderdaad wel overna om ze te verplaatsen.

mvg
                  Nee , je moet niet denken maar het gewoon doen , lijkt me veel beter, nu de eieren straks de jongen , maar je kijk maar wat je doet.

Opmerking

Working...
                  X