Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gedrag Pyrrhura perlata perlata man.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Gedrag Pyrrhura perlata perlata man.

Dag allen.

Sinds 10-12-2010 zit mijn koppel pyrrhura perlata samen en in het begin klikte het meteen.
    Nu heb ik het koppel op 7-1-2011 in mijn voliere gezet en beide vogels waren een beetje zenuwachtig.
    Dit ging na een week bijna over,de man schreeuwde soms nog wel eens en vloog dan van zitstok naar gaas en vica versa maar dit hield niet lang stand overigens.
    ik zag ze elkaar kroelen,samen aan de voerbak,ze slapen samen in het broedblok en zaten vaak naast elkaar op stok.
    Op een gegeven moment zie ik de pop regelmatig de kont naar de man draaien en begon ze met de vleugels te trillen en te slaan.
    De man reageerde hier vaak niet op en gaf de pop dan een haal met zn snavel.
    Het goede contact bleef tussen de twee en ik zag ze vaak elkaars veren verzorgen en soms zelfs voeren.

Echter sinds vorige week vrijdag is de man helemaal van zn rabbat af.
    Hij schreeuwt bijna de hele dag en vliegt dan door de voliere van zitstok naar gaas en terug.
    Vrijdag heb ik ze zien paren,beide met de kont naar achteren en tegen elkaar aan en beide waren ze aan het fladderen met de vleugels.
    Sinds vrijdag zoals vermeld doet de man niks anders dan schreeuwen en strak op de stok zitten terwijl ik buiten niks kan zien wat anders is of wat hem zou kunnen stooren.
    Ik ben erg rustig bij de vogels en voorheen schreeuwde de man niet als ik bij de voliere stond,dat is nu echter wel anders en hij vliegt dan op me af en duikelt dan voor me weer terug naar de zitstok en schreeuwt dan erg hard.
    Mijn huidige voliere is erg licht en ik heb transparante dakplaten erop liggen.
    De man komt wel uit een schuur.

ik heb geen probleem met dat schreeuwen maar ik weet niet wat er aan de hand is met de man.
    Als dit zo door gaat krijg ik mijn buren op het dak,vandaar deze vraag.
    Door het gedrag van de man is het gedrag van de zeer rustige pop ook verandert en de pop laat zich ook vaker horen,geen geschetter zoals de man maar meer een piep en soms een ander geluid,maar geen geschreeuw overigens.
    De pop is zo vertrouwt met me dat ze op mijn hoofd of rug komt zitten als ik in de voliere ben om wat te doen.
    Momenteel kom ik de voliere niet meer in en doe mijn werk als het nachthok nog dicht is.

In het broedblok heb ik een dik stuk wilg in gezet en deze is behoorlijk bewerkt en afgeschraapt.
    Ook zie ik rode veren in het broedblok liggen die van de borst streek komen.
    kunnen jullie dit gedrag verklaren?
    Het is een gezond en sterk koppel en ik zou het jammer vinden als ze weg moeten omdat de buurt klaagt.De man heeft nog zelden tijd voor de pop omdat dat beest de hele tijd zit te schreeuwen.

Ik heb deze vraag ook naar t.Arndt gemaild en die vertelde me dat wellicht de man in broedconditie komt.Wat is jullie ervaring met pyrrhuras die in broedstemming komen,schreeuwen die net zo en zijn die net zo zenuwachtig?

Het valt me wel op dat het alleen met erg zonnig en warmer weer gebeurt.Bij koudere donkere dagen hoor ik de man zelden.
    Erg apart.

Wie kan me helpen want ik word er zelf ook kriegel van en dat lijkt me niet de bedoeling van deze hobby.

Mvg Ruben
Working...
X