Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wie weet wat ik moet doen met de eitjes van mijn catharina parkieten?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Wie weet wat ik moet doen met de eitjes van mijn catharina parkieten?

Ik heb zelf 1 koppel catharina parkieten. Het zou van de kweker een koppel moeten zijn. Ik heb een mauve en een zee blauwe.
    Sinds 3 a 4 weken liggen in het nestkastje 3 eieren. Ons is vertelld dat 100% zeker de mauve het mannetje zou zijn en het blauwe het vrouwtje.

Tijdens de paaringstijd ging ook de mauve altijd op de blauwe zitten.
    Maar nu komt het toen wij een kijkje namen in het nestkastje om te kijken hoeveel eitjes erin zaten zat die mauve kleurige te broeden en de blauwe zat ernaast en dat bleef ook zo....
    De mauve kwam alleen naar buiten voor te eten en was heel snel weer boven in het kastje.de blauwe was vaker buiten maar ging ook vaak in het nestkastje zitten...
    Er zijn nog geen jongen eruit gekomen. Ik ben bang dat het hier misschien om 2 vrouwtjes gaat
    Zou ik nog wachten om de eitjes eruit te halen???
    Wie weet hier raad mee????

Alvast bedankt voor jullie reactie

Als je 2 vrouwtjes zou hebben dan had je waarschijnlijk meer eieren.
    Ook al is het een koppel ,dan wil dat helemaal nog niet zeggen dat de eieren bevrucht zijn ,of dat ze ook uit komen.
    Heb nog even geduld ,en haal dan de eieren weg ,af anders stoppen ze ook zelf wel met broeden als het te lang duurt.

Opmerking

Even met een klein lampje boven de eitjes houden dan kan je zien of ze bevrucht zijn.
      Ander de vogels even door iemand laten bekijken of het een koppel is.
      Dat kan je zien aan de staart pennen.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Animal
        Als je 2 vrouwtjes zou hebben dan had je waarschijnlijk meer eieren.
        Ook al is het een koppel ,dan wil dat helemaal nog niet zeggen dat de eieren bevrucht zijn ,of dat ze ook uit komen.
        Heb nog even geduld ,en haal dan de eieren weg ,af anders stoppen ze ook zelf wel met broeden als het te lang duurt.
        Bedankt voor je antwoord.
        Ik heb nog een vraagje.
        Kan het toch zijn dat het mannetje gaat broeden???

Opmerking

Ik weet niet of ze altijd samen broeden ,maar er zijn er wel die samen zo veel mogelijk in het blok zitten.

Opmerking

dat ze samen broeden kan kloppen,heb hier ook een koppel dat bijna de gehele dag samen zit te broeden..

anders plaats eens een foto van je koppel..
            vooral van de staart..
            bij de dd turquoise is het wat lastiger om te zien,maar dan kun je vaak naar de kop kijken als deze wat forser is..
            Groeten Petro

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Petro
              dat ze samen broeden kan kloppen,heb hier ook een koppel dat bijna de gehele dag samen zit te broeden..

anders plaats eens een foto van je koppel..
              vooral van de staart..
              bij de dd turquoise is het wat lastiger om te zien,maar dan kun je vaak naar de kop kijken als deze wat forser is..
              Ik hoop dat deze foto's duidelijk zijn
              Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

hallo,

de turquoise is een pop..
                ik denk zelf dat de dd turquoise ook een pop is.
                want zoals ik dat kan zien zit er aan het einde van de staart geen duidelijke zwarte punt zoals bij een man hoort te zitten..
                misschien dat je hier wat meer over kunt zeggen,of met een betere foto..
                Groeten Petro

Opmerking

hallo,

de turquoise is een pop..
                  ik denk zelf dat de dd turquoise ook een pop is.
                  want zoals ik dat kan zien zit er aan het einde van de staart geen duidelijke zwarte punt zoals bij een man hoort te zitten..
                  misschien dat je hier wat meer over kunt zeggen,of met een betere foto..
                  ik heb hier nog iets duidelijkere foto's maar ben ook bang dat de mauve kleurige ook een pop is. En weet iemand miesschien wat mijn zee blauwe catharina aan zijn oog heeft dat is mij sinds enkelen weken opgevallen en heb het idee dat die hiermee niks meer kan zien.?????
                  Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

wat ik zo zie is dat het twee poppen zijn..

je turquoise lijkt wel dat ze staar heeft..
                    Groeten Petro

Opmerking

wat ik zo zie is dat het twee poppen zijn..

je turquoise lijkt wel dat ze staar heeft..
                      bedankt voor je antwoord.
                      Dacht ik al dat het 2 poppen waren.
                      En wat de zee blauwe vogel betreft die is pas 1 jaar oud en dan al staar?
                      Is er iets tegen te doen? En wat als het andere oog ook betroffen is?
                      Dan is die helemaal blind??? Vindthet toch zielig

Opmerking

ik kan alleen maar via een foto zien wat je vogel heeft..
                        en daar mijn conclusie aan geven,beter is om dit aan een vogelarts te laten zien..
                        Groeten Petro

Opmerking

Hallo Andrea:

Sta mij een paar opmerkingen toe.

"Zeeblauw" is een naam die nooit bestaan heeft, wel bestaat in het Nederlands en het Engels het woord zeegroen: een blauw-groene kleur zoals de zee. Die naam is bij de meeste Europese verenigingen al enige tijd vervangen door "aqua".

MAAR: de catharina parkiet was geen zeegroene, maar een turquoise. (aqua is een gelijkmatige reductie van he gele pigment, turquoise een onregelmatige reductie van idem.)

Bovendien spreken we bij 1 donkerfactor van D groen of D aqua D turquoise en bij twee donkerfactoren van DD groen of DD turquoise.

Dat is logisch:
                          we hebben groen, aqua, turquoise en blauw als basiskleuren.
                          Dus waarom dan met 1 donkerfactor spreken over
                          donker groen, maar (3 x) over kobalt?
                          Waarom dan met 2 donkerfactoren spreken over
                          olijfgroen, maar (3 x) over mauve?

De kleurverandering wordt veroorzaakt door de donkerfactor.
                          Het genetische symbool daarvan is D (van dark) of DD (double dark)

Wessel van der Veen.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door wessellouw
                            Hallo Andrea:

Sta mij een paar opmerkingen toe.

"Zeeblauw" is een naam die nooit bestaan heeft, wel bestaat in het Nederlands en het Engels het woord zeegroen: een blauw-groene kleur zoals de zee. Die naam is bij de meeste Europese verenigingen al enige tijd vervangen door "aqua".

MAAR: de catharina parkiet was geen zeegroene, maar een turquoise. (aqua is een gelijkmatige reductie van he gele pigment, turquoise een onregelmatige reductie van idem.)

Bovendien spreken we bij 1 donkerfactor van D groen of D aqua D turquoise en bij twee donkerfactoren van DD groen of DD turquoise.

Dat is logisch:
                            we hebben groen, aqua, turquoise en blauw als basiskleuren.
                            Dus waarom dan met 1 donkerfactor spreken over
                            donker groen, maar (3 x) over kobalt?
                            Waarom dan met 2 donkerfactoren spreken over
                            olijfgroen, maar (3 x) over mauve?

De kleurverandering wordt veroorzaakt door de donkerfactor.
                            Het genetische symbool daarvan is D (van dark) of DD (double dark)

Wessel van der Veen.
                            Ik ben nog niet zo thuis in de kleurensamenstelling van de catharina parkieten en heb mij ook nog niet zo in verdiept.
                            Denk ook dat mensen die met deze vogels fokken daar meer verstand van hebben. Erg informatief maar voor iemand die alleen de vogels in een voliere
                            houdt is dit toch erg ingewikkeld. Maar toch bedankt

Opmerking

Working...
                            X