Mededeling

Collapse
No announcement yet.

verschil: Splendid - Turquoisine

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• verschil: Splendid - Turquoisine

Hallo vogelliefhebbers,

Hoe kan je het verschil zien tussen een Splendid en een Turquoisine?
    Is er iets waardoor je dit direct kan zien? De vogels lijken erg op elkaar en ik vraag me dus af of je in 1 opslag direct het verschil ziet.

En klopt het dat de pop een "witte streep" aan de binnenkant van de vleugel heeft en dat deze ontbreekt deze bij de man?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

reactie

De Turqoisine parkiet heeft in veel gevallen een vleugelbalk, een splendid niet.

In de regel is de witte vleugelstreep redelijk betrouwbaar. Er zijn echter ook kwekers die beweren mannen te bezitten met een witte vleugelstreep.
    bij mij hebben alleen tot nu toe de poppen dat. (Volwassen vogels.)

De mannen (bij de splendids en ik neem aan ook bij de turqoisines) zijn vaak ook intensiever aan de binnenkant bovenaan de vleugel.
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Opmerking

Hoi,

Ik zelf heb een koppel wildkleur Turquoisines dus ik vertel daarover. iemand anders heeft misschien een koppel splendids

Het klopt dat mijn Turquoisine pop een witte streep heeft aan de binnenkant van haar vleugel.
      De man heeft een rode vlek op zijn 'schouder'

Als ik een wildkleur Turquasine zie dan weet ik wel wat het is maar er zijn zoveel kleurmutaties... zet een gele Turq tussen gele Splendids en ik ben de weg kwijt

groet Dree

Opmerking

Nu ben ik zelf een beetje gaan surfen en gaan zoeken op internet en denk ik dat ik zelf het antwoord heb gevonden maar ik zou graag bevestiging krijgen ....

Volgens mij heeft de Turquoisine een rode band op zijn vleugel die bij de Splendid ontbreekt.
        Zie http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-368JI3AS.jpg (voor de duidelijk zichtbare rode band, betreft dus een Turquoisine als mijn redenering klopt?)

De poppen hebben een streep aan de binnenzijde van vleugel.
        Zie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-Y7X3UUYW.jpg

Opmerking

Klopt allebei

We zijn al op de helft.
          Nu nog: hoe herken je een splendid?

Dree

Opmerking

@ Dree:

Nou de Splendid heeft dus niet de rode schouderband.
            Ik heb ff gezocht op gele splendid maar vlgs mij is die er niet. De gele die jij bedoelt zijn vlgs mij Turquoisine:

Gebruik de gratis website builder van JouwWeb. Geen codetalen of technische ervaring nodig. Binnen enkele minuten zelf aan de slag.

Opmerking

Sorry voor geel Ik zocht ook effe en met Lutino Splended vond ik er een boel, dit is een mooie foto van een gele Splendid pop:

Groet Dree

Opmerking

Mooie vogel!

.....En geen rode band op de vleugel dus een splendid

Opmerking

Nog even....

Kunnen we stellen dat de rode balk en de witte streep er is bij alle kleurmutaties van de Turquoisine en bij geen van de Splendids?

Of is het "in veel gevallen" ?

Dree

Opmerking

alleen een mannetje turquoisine heeft altijd een rode vleugelbalk een pop niet
                    een splendid heeft wat een hoger voorhoofd.
                    dat van de witte vleugelstreep is zowel bij de turquoisine en de splendid zo.
                    maar bij de turquoisine kun je het al zien aan de rode vleugelbalk of het een man is

Opmerking

Dat gaat dan wel flink fout lopen zo, een opaline man toont bij een turquoisine weer vaak geen vleugelbalk en de pop dan weer wel.
                      Het verschil van de turq en de splendid zit in de kop, bij de turq ligt de snavel tegen de kop en bij de splendid erin, de bouw van de vogel zegt ook veel een turq is vaak qua houding langer slanker terwijl de splendid meer geblokt is.

De mutatiekleuren zijn er bij beide soorten bijna allemaal alleen de blauwe turquoisine komt er net en een opaline splendid zijn de nieuwste kleuren.

De vleugelstreep is niet een vast gegeven bij sommige mutaties is dit weer net anders ook de turq en splendid vertonen dze vleugelstreep. Het onderscheidt tussen man en pop kan je zien in de borstkleur als je dit snel wilt zien kan je bij het uitvliegen een paar veertjes eruit trekken er komen bij mannen dan veertjes terug in de borstkleur die deze moet gaan krijgen, bij een wildkleur rood en bij een blauwe wit.

Opmerking

zoeken

zoek op google standaardeisen splendidparkiet en welke vogel dan ook en je kunt het verschil tussen de vogels leren kennen.

Opmerking

Working...
                        X