Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Spruiten als groenvoer

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

bloemkool

kun je de vogels ook roosjes bloemkool geven ? weet niet of ze het lusten,maar valt altijd te proberen of is dit geen geschikt groenvoer ?
    Leer van andermans fouten want het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken
    have a nice day

Opmerking

Weet ik eigenlijk niet..

Hoi de birdjes,

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik daar geen flauw idee van heb, weet alleen dat broccoli, wat ook ongeveer zo'n soort groente is, wel heel gezond is voor de vogels, maar of bloemkool dat ook is?

Misschien het groene deel van de bloemkool, dat je als je zelf bloemkool eet eraf haalt?

heb eigenlijk zelf nog nooit gehoord dat bloemkool aan vogels werd gegeven.. maar misshcien reageren er nog meer..

Opmerking

Je kan gewoon heel veel groenten geven als je maar niet overdrijf en of je het zelf lust of niet is bijzaak.

Opmerking

groenvoer voor goulds

ik lees nogal veel over groenvoer zoals
          spruiten
          boerenkool
          broccoli
          wortels
          moet je dat gekookt geven of niet
          groet louis bosman

Opmerking

Spruiten : heb wel eens gehoord namelijk dat er een soort van ongezonde stof in zou kunnen zitten.
            Deze stof is solanine.

Opmerking

Ik heb altijd begrepen dat solanine in de spruiten (uitlopers) van de aardappel zit......
              Het spruitje als groentje is natuurlijk een topper. Ook voor vogels.

En voor Henk3, probeer het eens op deze manier:
              Spruiten koken tot ze bijna beetgaar zijn.
              Handjevol magere spekblokjes in de wok, uitje snipperen en aanfruiten.
              Wat kleine champignons en een beetje kerrie toevoegen.
              Op het laatst de spruitjes erbij doen en op hoog vuur kort doorwarmen.
              Het is belangrijk dat de spruiten niet te gaar worden. Slappe en te lang gekookte spruitjes zijn inderdaad niet te pruimen....

gr
              Hans
              Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Opmerking

Ik heb altijd begrepen dat solanine in de spruiten (uitlopers) van de aardappel zit......
                Dat is perfekt waar, Hans.

Ik denk dat je bedoeld : als men plantgoed van aardappels bewaard tijdens de wintermaanden, en in de lente komen er scheuten aan deze aardappels, dan worden in deze scheuten, solanine gevormd door de aardappel zelf. Dit maakt deel uit van het beschermingsmechanisme van de aardappel, tegen vraatzucht van ongedierte, bv. muizen of ratten. Deze laatsten zullen wijselijk van deze aardappelen afblijven, op risico van...

Maar spruiten hebben reeds van nature uit, solanine in zich.

Nu, als ik spruiten aan het kuisen ben, gaan de beste restanten naar de vogels en tot op heden zie ik geen enkel probleem.

Opmerking

Ik wil je graag geloven Alfons, maar heb tot op heden nergens kunnen vinden dat spruitjes solanine bevatten. Wel selenium maar dat is geheel iets anders...
                  Ik zal nog eens beter gaan zoeken.
                  In ieder geval, ze zijn gezond voor mens en dier. Vanmiddag heb ik wat aan mijn dwergpapegaaitjes verstrekt; ze vechten erom.....

gr
                  Hans
                  Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Opmerking

Meer van deze kook lessen en recepten Hans en ik krijg mogelijk Ingrid geintereseerd in vogelcafe.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Opmerking

Working...
                    X