Als dit uw eerste bezoek is bekijk dan de veel gestelde vragen. U moet zich registeren voordat u zelf berichten kunt plaatsen en bijlage kunt bekijken.
Nederland heeft een gematigd zeeklimaat met wind uit het Westen (Noordzee). Vrij vochtig dus.
De kwaliteit van b.v. de Tarwe was dusdanig slecht,dat er tarwe uit het buitenland werd ingevoerd.
Om dit enigszins aan banden te leggen werd in 1931 de alom bekende Tarwewet van kracht.
Deze wet bepaaalde,dat er 20% en later zelfs 35% van de binnenlandse
tarwe moest worden vermalen.
Ondanks allerlei studies voor kwaliteitsverbetering is men tot op heden niet
verder dan toen de Tarwewet van kracht werd.
Het lukt zelfs niet om een behoorlijk tarwebrood te bakken.
Allerlei toevoegingen ,zoals broodverbeteraar(een bruine pasta om het brood elke kleur te geven) en zelfs veldbonenmeel. Het mag niet baten.
op www.heha.nl/publications/1998 ben ik inderdaad tegengekomen dat de Nederlandse tarweproductie hoofdzakelijk voor veevoeder en een klein gedeelte voor broodtarwe wordt gebruikt.
aldus volgens publicatie van het Heha jaarboek 1998.
Naar mijn idee wordt er al jarenlang en ook nog eens op behoorlijk grote schaal 'gerommeld' met vogelvoeders.
Over de jaren is mijn opgevallen dat het percentage van goedkope zaden geniepig toeneemt, zeker op momenten dat bepaalde andere soorten zaden erg duur zijn.
Een en ander is mij overigens bekend bij diverse grote merken en verschillende typen zaadmengelingen.
Tamelijk recent voorbeeld is boekweit.
Naar mijn idee is daar enige tijd geleden een flink 'bootje' van binnengevaren en wisten de grote handelaren nauwelijks waar ze er mee naar toe moesten.
Zelden trof ik in diverse zadenmengelingen van verschillende merken zoveel boekweit aan als de afgelopen anderhalf jaar.
Amigo de los Psittacidos
Look deep into nature and you will understand everything better
luister iedereen klaagt dat de graanprijzen duurder worden maar ik zal je 1ding zeggen de graanprijzen horen op dit nivea te zitten het is nu iets van 20 cent per kilo.
en je brood wordt echt niet duurder door de graan in 1 brood zit voor 15 cent graan dus daar wordt joun brood echt niet duurder door
ik heb dit te horen gekregen van iemand die zijn vak al meer als 50 jaar uitoefend en dit dus echt wel weet de prijzen zijn nu weer een beetje normaal aan het worden.
zij moeten toch ook hun brood verdien en en geen verlies lijden?
Opmerking