Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Stromend water

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Aanzuren

Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
    Tegen alg helpt aanzuren van het water. Dat kan met verschillende middelen. PH 5,5 is al voldoende om alggroei sterk af te remmen.
    Een setje strips om (o.a.) de PH te meten kun je kopen in de dierenwinkel op de aquariumafdeling.
    Hallo Ton
    Is het aanzuren niet schadelijk voor de planten dan?
    Denk zelf aan een uv-lamp tegen de algen.
    Die setjes had ik zien staan ja die zijn altijd handig.
    mvg Gerard 6

Opmerking

Als je een gat hebt van een kubieke meter en je gooit dat vol met grint heb je natuurlijk geen 1000 ltr water meer.
      groeten eddie

Opmerking

hahahahahha logisch

Oorspronkelijk geplaatst door girlits
        Als je een gat hebt van een kubieke meter en je gooit dat vol met grint heb je natuurlijk geen 1000 ltr water meer.
        groeten eddie
        hahahaha Dat lijkt mij ook niet nee.
        Het wordt als volgt, is er iets dat niet goed gaat zeg het dan graag om het wel in 1 keer proberen goed te krijgen. Alle tips zijn welkom.
        Het gat wordt ongeveer 60 a 70cm diep en ongeveer 1m bij 2m in etappes.
        Op het diepste punt komt een bevestiging voor de pompslang, wat het water naar boven pompt in een beek loopje voor de circulatie in de hoek van de voliere. Als natuurlijke overloop willen we dan een moeras stukje.
        In het gat zelf komt grove en vrij grote lava voor de filtering en wat beplanting. Tussen de pomp en de beekloop komt dan de uv-lamp.
        Dat is ongeveer de bedoeling.
        mvg Gerard 6

Opmerking

Ben ook bezig, welliswaar iets anders bij mij ontspringen er "bronnen" inde vluchten en lopen uit op een beek die naar de vijver loopt. Daarvanuit moet er door planten gezuiverd water naar vluchten terug.
          Vraagje, buiten de winter om filteren de planten in mindere of meerdere. Maar hoe gaat het in de winter?

Opmerking

persoonlijk vind ik uv lampen overbodig.
            Hier leven ook watervogels in de waterplas, en ze vinden allerlei insekten in het waterleven tussen kiezel en lava. Plaats je een uv lamp, dan maak je ook deze organismen dood, wat ik niet aan te raden vind.
            Het is gewoon zaak om zoveel als mogelijk waterplanten (moeras) aan te leggen, met vooral rietsoorten, gele lis, lisdodde. Deze soorten filteren het sterkst.
            Het water er niet te snel laten doorstromen, en liefst (als het kan) onderin toevoeren en boven laten overlopen.
            Verder geeft zuurstofrijk water steeds draadalgen. Hier draait mijn systeem nu het veertiende jaar, zonder er ook maar iets aan te doen. De eerste twee jaar had ik tijdens de zomerperiode last van draadalgen. Nadien is de plantengroei echt veelvuldig toegenomen en alles is deftig geworteld, en sindsdien nooit nog algen gehad. Wel pomp 24 h op 24 laten draaien, winter en zomer , dag en nacht.
            @ zwartkopje, in de winter blijft alles gewoon zijn gang gaan. De planten zijn dan teruggesnoeid tot net boven de kiezel, dit om te vermijden dat er reststoffen (rottende plantendelen ) in het water komen.
            De lava en kiezel doet zijn filterend werk, vooral als je onder in pompt en boven laat overlopen.

Ik ga er altijd van uit dat het moet oplosbaar zijn zonder flesjes , potjes of andere lapmiddelen. In de natuur staat ook niemand met een potje om in het riviertje te gieten, toch? Hier alleszins niet.

Opmerking

Heb ook geen filters of uv lampen hier loopt de pomp al zolang ik de waterpartij heb kontinu.Bij mij loopt het water door het moerasgedeelte zodat ook hier altijd zeg maar vers water inzit ik denk als je de overloop naar het moerasgedeelte laat lopen krijg je stilstaand water en de planten die hierin staan kunnen je water niet filteren omdat het water geen doorstroming heeft.Bij mij zit het rietfilter tussen de overgang van voliere,s naar de naastgelegen vijver waarin tegen de voliere aan nog eens gele lissen lisdodden en egelskop staat.Het water wordt vanuit de verste hoek van de vijver helemaal naar het begin van mijn sloot gepompt en legt dus het hele traject door de beplanting?moerasgedeelte af.In de winter zoveel mogelijk dood blad verwijderen maar de wortels van de planten/wilgen en het grind filteren wel door.Het lijkt allemaal gigantisch maar speelt zich af op drie vierkante meter dit zijn de drie vluchtjes en ong twee meter vijver naast de voliere.
              groeten eddie

Opmerking

zoals je zegt eddy, steeds bewegend water is belangrijk.
                En inderdaad, het lijkt gigantisch, maar eens het werkt is het zeer simpeL.
                Wel tevoren goed nadenken hoe je het maakt, en achteraf zal je er veel plezier aan beleven

Opmerking

Groetjes, Marian

Opmerking

Working...
                  X