Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Water als startsein

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #16
    tja Hans,
    en altijd zijn er weer uitzonderingen.
    cinclus cinclus kweek bv. een badwaterschaal met daarin het voedsel word geaccepteert maar niet echt gewaardeerd.

    kom met een met kiezels gevulde waterloop incl een kletterende waterval en je zult het zien.( dan gaat het stukken beter en wat is het verschil tussen water met daarin voedsel, of water met daarin voedsel ???? ik weet het hahahahahahahaha).

    maar dat is ook nu weer allemaal zo soort specifiek en wijkt ook eigenlijk teveel af van de vraagstelling, vraagstelling is het "geluid".

    want als je het nog verder door gaat trekken dan heeft niet alleen water( geluid) invloed maar ook licht ( zie andere topic) , voedsel, voedsel aanbod ( pieken van bepaalde voedsel op een bepaald moment) ,etc etc.

    m.a.w. het is een geheel wat samen hangt van aparte factoren.

    ik geef mijn "puzzle"voorbeeld maar weer eens, alle stukjes aanwezig en op de juiste plek gelegd .......................resultaat , anders...........................moeizaam,probleme n, doden, ziektes etc etc.

    ben je als kweker een goed puzzelaar...........zal je goed kweken.

    gr

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
      tja Hans,
      en altijd zijn er weer uitzonderingen.
      cinclus cinclus kweek bv. een badwaterschaal met daarin het voedsel word geaccepteert maar niet echt gewaardeerd.
      kom met een met kiezels gevulde waterloop incl een kletterende waterval en je zult het zien.( dan gaat het stukken beter en wat is het verschil tussen water met daarin voedsel, of water met daarin voedsel ???? ik weet het hahahahahahahaha).

      m.a.w. het is een geheel wat samen hangt van aparte factoren.

      ben je als kweker een goed puzzelaar...........zal je goed kweken.
      gr

      Ben ik 100 % met je eens.

      De beweging van het water zal dus worden waargenomen door de vogels en activerend werken.
      Bewegend water zou tevens kunnen betekenen dat de voedseldieren een betere/gezondere leefomgeving hebben.


      Ik heb een zeer sterk vermoeden dat de herkennig (door de vogel) van deze puzzelstukjes bemoeilijkt worden door de vogelhouders.
      De vogelhouders bepalen over welke puzzelstukjes de vogels beschikken.


      mvg. Eelke

      Opmerking


      • #18
        Regen

        Lees ik net in de Telegraaf dat NL de natste zomer heeft sinds 1906. Dit ik hier te bakken in de zon. Dagelijks 35C en echt al in geen maanden een wolk gezien.
        Enfin. Kom ik in mijn reizen twee Nederlandse broers tegen die al sinds 1968 in Australie verblijven. Wonen in Victoria. Koude winters en hete, zwoele zomers. Hebben jaar en dag vogels gehouden en hadden net besloten hun vogels weg te doen en de 190!! volieres te sluiten.
        Hebben thuis nog een paar Japanse Nachtegalen zitten in een voliere van 24 x 16 meter. Sinds September 2010 niet gevoerd en moeten voor zichzelf zorgen. En ja ze leven nog.
        We spraken over kweek resultaten met deze vogels die nog steeds heel hoog op mijn verlang lijstje staan. Ze vertelden me dat ze goede kweek resultaten met de jappen hebben gehad in seizoenen waarin het goed nat was en vochtig. Mijn commentaar dat je de vogels kon beinvloeden met water kranen en misters zoals ik die zelf ook gebruik werden negatief beantwoord en volgens de twee broers moeten de weersomstandigheden gunstig zijn voor de vogels- in dat geval Japanse Nachtegalen- en kon het kweken niet beinvloed worden door kranen, spuiten en misters.

        Hierbij mijn korte gedachtenwisseling met de twee broers.

        Groet, Kees, bijna in Wyndham, West Australie

        Opmerking


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door ele
          Ben ik 100 % met je eens.

          De beweging van het water zal dus worden waargenomen door de vogels en activerend werken.
          Bewegend water zou tevens kunnen betekenen dat de voedseldieren een betere/gezondere leefomgeving hebben.


          Ik heb een zeer sterk vermoeden dat de herkennig (door de vogel) van deze puzzelstukjes bemoeilijkt worden door de vogelhouders.
          De vogelhouders bepalen over welke puzzelstukjes de vogels beschikken.


          mvg. Eelke
          Met als gevolg dat betreffende vogelhouders - door zich niet te willen of kunnen aanpassen aan de wensen van de vogel - nooit die resultaten zullen krijgen die ze wensen....

          Blijft de vraag: zijn al die wensen wel te realiseren?

          gr
          Hans.
          Tomorrow is the first day of the rest of your life...

          Opmerking


          • #20
            [quote=Hans de Vries;145870]
            Blijft de vraag: zijn al die wensen wel te realiseren?[QUOTE]

            De mensen menen het altijd beter te weten terwijl de natuur zijn eigen gang gaat.
            Dus in dat opzicht niet.
            Maar zonder pogingen om de vele puzzelstukjes voor iedereen beschikbaar / begrijpelijk maken zal er nooit iets veranderen.

            Opmerking


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door casehulsebosch
              Ze vertelden me dat ze goede kweek resultaten met de jappen hebben gehad in seizoenen waarin het goed nat was en vochtig. Mijn commentaar dat je de vogels kon beinvloeden met water kranen en misters zoals ik die zelf ook gebruik werden negatief beantwoord en volgens de twee broers moeten de weersomstandigheden gunstig zijn voor de vogels- in dat geval Japanse Nachtegalen- en kon het kweken niet beinvloed worden door kranen, spuiten en misters.

              Dankje Kees voor de genomen moeite.

              Is er nog een mogelijkheid om achter die weersomstandigheden te komen welke die 2 broers zo belangrijk vinden?
              Zo ja dan ben ik daar zeer benieuwd naar.


              b.v.d. Eelke

              Opmerking


              • #22
                alle wensen van de vogels zijn in te willigen ,de vraag is tot hoe ver wil men gaan als liefhebber.

                de vogels hebben bepaalde oerdrangen, 1 ervan is voortplanting ( geen voortplanting betekend nutteloze levens in de natuur).
                de vogels willen wel hoor ( zeg ik altijd) het ligt 99 van de 100 x aan het baasje. ( en hoe goed hij de puzzel kan intrepeteren).

                over puzzel stukjes enz.

                waarom moeten de puzzelaars van het eerste uur ten alle tijden maar openheid van zaken geven ?

                die mensen betalen vaak heel veel leergeld in de vorm van vogels,observatie,bestuderen van de vaak weinige documentatie (vaak rapporten en in buitenlandse talen) etc etc etc
                als het dan eindelijk gelukt is dan moeten ze maar aan iedereen vertellen hoe de vork in de steel zit? ja dank je de koekoek....................................moeten ze zelf maar meer inleven/inlezen etc. etc.
                lekker gemakkelijk ook, wachten tot het voorgekauwt word nog maals uitgespuugd word en voor de zekerheid nogmaals voor te laten kauwen.

                en als je dan zou voorkauwen dan klopt het toch niet wat je zegt ( men weet het toch ten alle tijden beter) dus waarom voorkauwen ??????
                nee hoor lekker laten spartelen, net zolang ze het door krijgen dat ze er zelf ook wat voor moeten doen.
                en dan krijgen we nu het argument van : we moeten kweken anders verdwijnen ze uit de avi-cultuur!!!!!!!!!!!!!!
                yeah right mischien zijn er wel heel veel vogels niet geschikt voor in de avi-cultuur of eigenlijk anders/beter gezegd misschien zijn veel vogelhouders wel niet geschikt ( behoudens enkele kwekers/instellingen na dan misschien) en zijn de vogels beter af als ze niet bij sommige in hun volieres huizen?

                mvg

                Opmerking


                • #23
                  Niet iedereen heeft dezelfde capaciteiten.
                  Niet kunnen betekent niet per definitie niet willen.

                  Ook kinderen willen niet altijd, maar is het dan nodig om ze alles zelf te laten uitvinden?

                  Dat het door sommige ondankbare honden wordt misbruikt of wordt afgeslagen kan ik me niet zo druk om maken. Dit soort mensen zijn alleen maar bezig met hun eigen.

                  Opmerking


                  • #24
                    volgens mij zijn we allemaal kinderen
                    sommige wat groter of ouder dan een ander.


                    over niet kunnen betekent niet per definitie niet willen.
                    tja .........................men zou ook zijn eigen beperkingen kunnen gaan inzien en daarop zijn "willen"kunnen afstellen . ( financieel, tijd etc etc etc).
                    het is goed om dromen na te jagen, minder word het al als je het onmogelijke wil najagen .( afgezien welk leed men zou kunnen veroorzaken bij in dit geval de vogels d.m.v. het najagen van het voor hun onmogelijke( wat voor de 1 onmogelijk is , is voor de ander wel mogelijk) , het zal alleen maar verliezers opleveren denk ik).

                    maar goed het ging over "geluid van water" in deze topic.

                    Oorspronkelijk geplaatst door ele

                    Dat het door sommige ondankbare honden wordt misbruikt of wordt afgeslagen kan ik me niet zo druk om maken. Dit soort mensen zijn alleen maar bezig met hun eigen.
                    ik wel en dus ga ik ze niet (niet altijd) meehelpen aan het bezig zijn met hun eigen.
                    ik ga soms op dingen in (topics/vragen etc.) maar trek altijd een duidelijke streep voor mezelf tot waar ik zelf wil gaan. ( en ja het heeft eventjes geduurd om door te hebben dat ik soms meedenkt en een ander met alle wil van de wereld wil helpen om dat ik die persoon graag wil proberen mee te helpen maar die persoon is never nooit niet de enige die het kan lezen/uitproberen etc etc dus gaat er een oud west-gronings gezegde op : spreken is zilver.......zwijgen is goud).

                    men kan het zelf zo goed of beter ? ......................prima houden zo, ja toch niet dan ?

                    mvg

                    Opmerking


                    • #25
                      "Toen ik een kind was, sprak ik als een kind...... nu ik volwassen ben doe ik dat nog weleens...."

                      Maar ben wel gelukkig, hoor

                      Hans
                      Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                      Opmerking


                      • #26
                        Hoi Eelke.De kans dat ik de twee broertjes weer tegen kom is bijna nul komma nul. Zij gingen de ene kant op en ik de andere.En in een land van deze grootte is de kans zeer klein. Helaas, want dat stel Jappen had ik graag van ze overgenomen

                        Groet, Kees, Wyndham, West Australie.

                        Opmerking


                        • #27
                          Ze vertelden me dat ze goede kweek resultaten met de jappen hebben gehad in seizoenen waarin het goed nat was en vochtig. Mijn commentaar dat je de vogels kon beinvloeden met water kranen en misters zoals ik die zelf ook gebruik werden negatief beantwoord en volgens de twee broers moeten de weersomstandigheden gunstig zijn voor de vogels- in dat geval Japanse Nachtegalen- en kon het kweken niet beinvloed worden door kranen, spuiten en misters.

                          Goed nat en vochtig, dit zou in kunnen houden dat er dan meer insecten worden geboren en als voer kunnen dienen.

                          Welke weersomstandigheden zouden we mogen/kunnen verwachten in dat deel van Australie en in welke periode?


                          Je geheugen is nog buitengewoon goed Hans

                          Opmerking


                          • #28

                            Opmerking


                            • #29
                              interessant topic!


                              Zoals al is verwoord spelen meerdere factoren een rol bij het broedproces van vogels en kan een en ander per soort nogal uiteen lopen.

                              Naar mijn idee kan geluidsweergave van natuurlijke omstandigheden zeker als positieve invloed worden aangemerkt, maar het is moeilijk om te bepalen in hoeverre dit dan ook daadwerkelijk enige bijdrage levert aan het voorplantingsproces.
                              Misschien moeten we een en ander wel beschouwen binnen het kader van: baat het niet, schaadt het niet!

                              De toepassing van geluid is overigens niet nieuw en met name in de 'dierentuinwereld' al vele jaren een bekend fenomeen.

                              In eerste instantie wordt geluid toegepast als een vorm van verrijking een bijdrage aan de sfeer van natuurlijk biotoop en als vorm van afleiding ter reducering van verveling.
                              Bij sommige diersoorten is uiteindelijk toch gebleken dat zij beslist getriggerd/gestimuleerd worden door bepaalde geluiden om tot voortplanting te komen. In enkele gevallen bleek dit zelfs een onmisbaar gegeven en om die reden dus de sleutel tot succes!

                              met andere woorden: het is altijd het proberen waard!


                              Zelf pas ik natuurlijke geluidsweergaven ook al vele jaren toe.
                              De exacte effecten ervan zijn moeite te graderen, maar in combinatie met natuurlijke aankleding van leefomgeving
                              worden nieuwe of pas uitgevlogen jonge vogels naar mijn beleving aanzienlijk sneller rustig.
                              Eerlijk gezegd heb ik geen aantoonbare aanwijzingen dat broedresultaten merkbaar zijn verbeterd,
                              maar op dat gebied had ik toch al weinig te klagen.


                              zie eventueel ook mijn artikel 'Verrijking voor Papegaaien' (2005) - in Onze Vogels gepubliceerd in mei 2006.
                              Amigo de los Psittacidos

                              Look deep into nature and you will understand everything better

                              Opmerking


                              • #30
                                Interessante bijdrage

                                Opmerking

                                Working...
                                X