Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Pinkies voeren?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #16
    alle twa-twa kwekers aandachtig aan het volgen nu ?

    Wederom hartelijk dank door deze uitleg,
    geen probleem, trouwens ooit zal ik je ook wel eens iets vragen.

    Je hebt het "om de andere dag pinkies geven" dwz. de andere dag buffaloos geven tijden de kweek?
    Dat moet de kweker zelf uitmaken. Onze vogels (goulds e.a.) krijgen tijdens de kweek constant buffalo, de eerste 8-10 dagen na het kippen tot 10-12% van het zachtvoerrantsoen, daarna beduidend minder (de helft en minder). Van belang is spaarzaam en voorzichtig met pinkies om te springen, wil men "ongelukjes" vermijden.

    Van het weekend mijn 2 koppels treurpaapjes eivoer met pinkies gegeven, de vogels veranderde direct. De mannen werden in 'no time' hitsig, zingen, schudden met de vleugels, jagen. De poppen hadden meteen interesse voor de nesten.
    • Dat ze van 1 portie pinkies direct hitsig worden, lijkt me uitzonderlijk. Wellicht zullen ze reeds "zeer hormonaal bereid en klaar" zijn geweest.
    • Maar anderzijds is het zoals eerder gezegd : dat soort vogels krijgt wegens de al te gerieflijke verhouding tussen eiwit-vet (in pinkies) meestal spontaan een soort "behaaglijk comfortgevoel", wat hen meestal aanzet tot voortplanting. Van dan af is het oppassen geblazen dat ze zichzelf niet "over het paard tillen".
    Nog even een andere vraag: Wat zijn de symtomen van ijzerstapelingsziekte?
    ______________________________
    Technische info voor gouldkwekers
    http://natuurgould.blogspot.be/
    http://natuurgould.be/

    Opmerking


    • #17
      Wederom bedankt Lester,

      Bij de treurpaapjes was het hitsig worden(e.d) mede ook de oorzaak van een temperatuur stijging in de kweekruimte.(van 18 naar 20 graden).

      Maar het is waar wat je zegt dat dit soort vogels snel te triggeren zijn om in een andere "behaaglijk comfortgevoel" te geraken.

      En de vraag over het ijzerstapelings probleem was van toepassing op andere vogels, insecteneters in dit geval.

      Ik had het idee dat mijn Warblerpop wat door de poten op de zitstok zat de laastste tijd.

      Aangezien ik nogal gefocust ben op jicht en andere gewrichtsproblemen, begon ik me dus zorgen te maken of ik de vogels wel de juiste voeding gaf.
      Groeten Michael

      https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

      Opmerking


      • #18
        Michael,

        De buffalo's die jij je vogels geeft zijn dat de buffalo's die je normaal in de dieren winkel kunt kopen of zijn die net als de pinkies apart gekweekt? Sorry hoor voor deze misschien domme vraag maar toen ik jonger was hield ik reptielen en die eten de buffalo's uit de reptielenzaak. Het gaat mij erom dat je anders misschien wel je vogels vergiftigd.
        En als ik de vogels deze wil leren eten moet ik ze dan gewoon levend in een bakje geven of gemixt met eivoer om het ze aantrekkelijker te maken omdat ze het eivoer al kennen.
        Ik begrijp van Lester dat je dus beter buffalo's kunt voeren dan pinkies ivm allemaal waardes en ivm agressie/felheid van je pop. Je moet hier wel goed mee uitkijken als je het mannetje en de pop bij elkaar zet, want die wijfjes kunnen nogal pittig zijn. Er zijn er al meer een goede man kwijt geraakt door een te felle pop!!

        Axel
        Twatwa fluit zoals de zon straalt!!!!!!!!!

        Opmerking


        • #19
          Hallo Axel,

          De buffalootjes zijn idd. levende die je o.a. bij de reptielenwinkel kan kopen.

          Wat ik zo lees bij Lesters schemaatje is dat het idd. verstandiger is om buffaloos tijdens de kweek te gebruiken.

          Ik zelf geef ze af en toe gemengd door het eivoer.

          De poppen kunnen tijdens de kweek erg fel tegen de mannen zijn/worden en ik heb het idee dat de meeste mensen de mannen weghalen na een paar paringen. Ik heb een man en een pop al sinds de zomer samen in een broedkooi zitten, maar die is ook aan de grote kant(180x60x60).

          [COLOR=#810081]http://www.youtube.com/watch?v=NhvN1duxUws&feature=channel[/COLOR]

          In het midden zit een tussenschuif, mocht de pop te fel worden tijdens de kweek gaat de schuif ertussen.
          Groeten Michael

          https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

          Opmerking


          • #20
            Michael,

            Ik heb even naar het linkje gekeken maar dat is wel een mooie ruimte zeg. Uiteindelijk wil ik daar ook naar toe alleen zit met de ruimte. De poppen zitten in kweekkooien van 1.00 x 0.80 x 0.80 en ik moet zeggen ze doen het er goed in. Ik heb poppen zitten die harder fluiten en vaker fluiten dan de mannetjes. Wel eens waar niet wat de mannetjes fluiten maar goed het blijft leuk. Mijn mannetjes zitten in zangkooien, want die probeer ik zoveel mogelijk geprikkeld te houden voor de zang. Dus zodra het kan hangen ze buiten of gaan ze mee naar het park, laat ze maar wennen aan van alles om hun heen. Tegen de tijd dat het broedseizoen er is, volgend jaar hang ik ze met de deurtjes open tegen de kweekkooien en ik heb al een beetje getest ze gaan er gewoon doorheen. Wel eerst met een bakjevoer in de zangkooi en het water in de andere lege kooi.
            Er zijn er die natuurlijk goed uitkijken met hun mannetjes, want ze kosten nogal een flinke duit. Er zijn mensen die kweken zonder levendvoer te verstrekken maar daar heb je toch ook poppen die voor de kill gaan. En natuurlijk heb je de koppels die het perfect doen mannetjes en poppen die hele nesten samen opvoeden en waarvan de man zelfs de pop bijvoerd.
            Laten we maar duimen voor volgend broedjaar.

            Axel
            Twatwa fluit zoals de zon straalt!!!!!!!!!

            Opmerking


            • #21
              Hallo Axel,

              Bij mijn koppel die samen zitten, fluit ook alleen de pop maar, toevallig vanmorgen liet de man weer wat tonen horen, het is volgens de vorige eigenaar een kweekman en zingen kan hij niet, nou dat klopt wel.
              Maar daar gaat het bij mij niet om, ik wil ze kweken.

              Kweekkooien van 100x80x80 is een hele mooie maat.

              En dat "overspringen" van de mannen moet je goed wennen ver voor de kweektijd.

              Dat gaat bij mij een probleem worden, omdat mijn man ook nog eens erg schuchter is.

              Het mooiste is om "tamme" mannen te hebben, en dat kan alleen maar als je ze in surinaamse/braziliaanse kooien houd en veel met de vogels bezig bent.

              Persoonlijk vind ik die kooien te klein en moet je uitkijken dat je vogels niet vervetten want dat komt de kweek niet ten goede.

              Ik heb ook twee van die draadkooien aangeschaft en daar wil ik het ook mee gaan proberen, deze kan je ook in het midden scheiden met een schuif en kan je de man dus aan de anderkant plaatsen na de paring.

              Het ligt dus allemaal aan het karakter van de vogels of ze wel of niet bij elkaar kunnen tijdens de kweek.

              We gaan idd. duimen voor het volgende seizoen en in de tussentijd goed observeren.
              Bijgevoegde Bestanden
              Groeten Michael

              https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

              Opmerking


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door medaar
                laten ontdooien , die pinkys, en nooit knippen.

                .
                Geld dat voor alle vogels. ik heb namelijk wel pinky,s geknipt maar alleen om ze er even aan te laten wennen.

                Opmerking

                Working...
                X