Oorspronkelijk geplaatst door Animal
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
kleine rode spinnetjes
Collapse
X
-
Kruisspinnen zijn zeer nuttig, mooi, dan ben ik weer gerustgesteld. Dank heren.Groet Ton,
www.allevogels.nl
Opmerking
-
Toevallig weet ik heel veel van insecten en geleedpotigen. Misschien kan ik jullie hierbij verder helpen??
Ton Koek, de foto die jij hebt gepost, is een uitgekomen legsel van de kruisspin.
Google maar eens "nest kruisspin". De foto's zijn bijna identiek.
De kleine babyspinnetjes hangen de eerste paar dagen bij elkaar in een grote "klont". Bij verstoring zullen ze echter massaal allemaal een andere kant op rennen.
Kruisspinnen kunnen geen kwaad en vormen vaak een lekkere snack voor een vogel!
Qua rode "spinnetjes" kunnen we meerdere soorten identificeren.
Ten eerste hebben we de fluweelmijt:
De fluweelmijt leeft als nimf parasitair op andere geleedpotigen zoals spinnen en sprinkhanen.
Als ze volwassen worden, zijn ze niet meer parasitair, maar jagen op andere geleedpotigen als springstaartjes en andere mijten.
Voor zover ik weet, kan deze geen kwaad voor vogels.
De TWEEDE soort die omschreven kan worden als "rood spinnetje":
Deze mijt is veel kleiner, en bijna niet met het blote oog te zien, maar ze zijn nog WEL zichtbaar.
Deze kleine rode diertje rennen vaak snel en constant.
Deze soort is een ROOFMIJT, wat betekent dat ze op andere soorten mijten jagen, en ze opeten.
De twee bovengenoemde soorten zijn niet schadelijk en kunnen geen kwaad.
Dan bestaat er echter nog een soort die WEL schadelijk is:
De bloedmijt. Deze zijn zo'n 1.5mm groot, en drinken bloed van vogels en zoogdieren. Ze hebben een negatief effect op de gezondheid van vogels en kunnen talloze soorten ziektes overdragen.
Zoals in het artikel op Wikipedia staat, verstoppen ze zich overdag, en komen s'nachts tevoorschijn om bloed van vogels te drinken.
Deze zie je overdag dus waarschijnlijk niet rondkruipen.
Als meerdere roden mijten worden gevonden op de huid van de vogel, is het waarschijnlijk bloedmijt.
Kortom:
- Is de mijt behoorlijk groot (grootte speldenkop) ,dik, en goed zichtbaar? Dan is het waarschijnlijk fluweelmijt.
- Is de mijt klein, moeilijk te zien, en hyperactief (rent constant) en lijkt op een spinnetje? Dan is het waarschijnlijk een roofmijt.
Een grote aanwijzing voor een parasitaire mijtensoort is wanneer je ze daadwerkelijk aantreft op de huid of in het verenkleed van de vogel zelf.
PS: Ik heb het hier alleen over RODE mijtensoorten.
Als je twijfelt of een soort schadelijk is, neem dan altijd het zekere voor het onzekere.
Verder kunnen er ook weer moeilijk te onderscheiden ONDERSOORTEN van deze mijten bestaan, die misschien dan weer wel parasitair zijn. Het is daarom ook vaak moeilijk met 100% zekerheid te zeggen.
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking