Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eerste Kievitsei

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Eerste Kievitsei

In de Provincie Fryslan is het eerste kievitsei gevonden door Hidde Dijkstra
    uit Britsum.
    Vindersloon en de beroemde Sulveren Ljip.
    Ben benieuwd wanneer ik weer eens een Kievitseitje kan tikken.
    Vr.groeten van
    Antoni

homepage:
    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
    In de Provincie Fryslan is het eerste kievitsei gevonden door Hidde Dijkstra
    uit Britsum.
    Vindersloon en de beroemde Sulveren Ljip.
    Ben benieuwd wanneer ik weer eens een Kievitseitje kan tikken.

Opmerking

verboden

er is toch een tijd geweest dat het rapen van kievitseieren verboden was ? mag dat tegenwoordig weer dan ?
      groeten Ton
      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

enkel in friesland zo heeft bonkje mij uitgelegd
        Groet'n uut Drenthe

Opmerking

Niks kapot Gilbert. Er zijn weer genoeg Kieviten kennelijk want er mag weer een behoorlijk aantal geraapt worden.
          Ik ken je genoeg om te weten,dat je in je hart een Kieviteitje niet zal
          versmaden.
          Idd. ook botvinken horen in de natuur.
          Vr.groeten van
          Antoni

homepage:

Opmerking

Om te mogen rapen moet je een eierzoekkaart hebben,hetgeen je verplicht tot nazorg(het afzetten van de nesten als de boer gaat maaien etc.)
            Elk gevonden ei moet via sms gemeld worden, er is een quota, ik meen dit jaar iets in de 5000. Bovendien is er een periode waarin het mag, ik weet niet tot wanneer maar eind maart dacht ik en de start was meen ergens begin maart. Het zoeken is dus beperkt tot eizoekkaarthouders en door de periode die op zich ook weer beperkt wordt indien het quota eerder wordt gehaald.

Opmerking

Helemaal mee eens.

En hoe kan dat nu toegestaan zijn ,het blijft nesten uithalen.
              Zoiets hoort in deze tijd helemaal niet meer te gebeuren.
              Als ik eieren van andere vogels uithaal ,en die zelf uit wil broeden mag dat ook niet. Zelfs een gewonde vogel oprapen en zelf in huis halen om te verzorgen mag niet.

Opmerking

Het is een traditie, een handeltje vroeger voor de arme mensen toen er nog veel kievitten waren. De reden dat het nog mag is oa omdat, zoals gezegd, het met nazorg gedaan wordt. M.a.w. de nesten worden afgezet zodat de boeren er omheen kunnen maaien i.p.v de jonge pullen kapot te maaien.

Wat betreft niets mogen, er wordt gejaagd op ganzen, vossen, eksters etc.

Ik geef geen oordeel. Woon in Friesland en weet hoe het ingebakken is. Het gaat vaak wel gepaard met zorg voor de weidevogels, helaas vaak dan ook weer dat het ook vervente roofvogeldoders zijn.

Opmerking

dan laat jij je botvinken dan ook maar los ook deze vogels horen in de natuur :

Opmerking

Nog even nagekeken. Degenen in het bezit van de eierzoekkaart en nazorgpas
                    mogen niet meer dan 15 eieren rapen. Dit jaar in de periode 1 t/m 31 maart.
                    Ook geldt dit jaar een maximum van 5.939 eieren.
                    Vr.groeten van
                    Antoni

homepage:

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Animal
                      Helemaal mee eens.

En hoe kan dat nu toegestaan zijn ,het blijft nesten uithalen.
                      Zoiets hoort in deze tijd helemaal niet meer te gebeuren.
                      Als ik eieren van andere vogels uithaal ,en die zelf uit wil broeden mag dat ook niet. Zelfs een gewonde vogel oprapen en zelf in huis halen om te verzorgen mag niet.
                      Natuurlijk mag jij geen nesten uithalen. Ook niet van Kieviten.
                      Je woont niet in Friesland en hebt geen eierzoekkaart en nazorgpas.
                      Vr.groeten van
                      Antoni

homepage:

Opmerking

Opmerking

Tja,

ik vind het ook dubbel. Heb zelf vroeger ook wel geraapt maar als je goed nadenkt laat je ze gewoon liggen er zijn kippeneieren genoeg om op te eten.

De zoekperiode kan je natuurlijk ook van 1 januari t/m 31 januari vervroegen. Kunnen ze toch mooi door het veld struinen en ontdekken dat er misschien weinig te rapen valt maar goed dan is de lol van het zoeken er toch nog niet vanaf.

Anderszijds zullen er van de eerste legsels ook niet veel uitkomen door landbouwwerkzaamheden denk ik. En als dan de 2e legsels beschermd worden zodat de predatoren de nesten wat makkelijker kunnen vinden, ach ja. Mensen zijn ook maar mensen.
                          Vriendelijke groeten,
                          Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Opmerking

Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Opmerking

Natuurlijk heb je gelijk,Hans. Goed doordacht alles.
                              Laat ze toch maar wat kievitseieren rapen in Friesland. Is m.i. toch een goede traditie. Wel met eierraapkaart en nazorgpas.
                              Moet kunnen in de maand maart.
                              Al die salmonella met die kippeneieren. Even die keten doorbreken en
                              een lekker kievitsei bij het ontbijt.
                              Vr.groeten van
                              Antoni

homepage:

Opmerking

Working...
                              X