Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Broeden vermoeiend?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Broeden vermoeiend?

Misschien heb je daar wel gelijk in. Ik weet zo snel even niet meer waar ik dat getypt had, maar ik denk dat ik vooral ook de energiekosten van eileg/productie erbij bedoelde?
    En sommige vogels eten ook weinig (of zelfs helemaal niet!) tijdens het broeden, wat zeker wel voor stress (stijging van de stresshormonen) zorgt, wat ook als een soort energiekost gezien kan worden.

Opmerking

Ik heb ook eens gehoord, dat het broeden vermoeiend is omdat de vogels in een krampachtige houding over de eieren staan en dus niet echt plat op de eieren zitten.

Misschien weet iemand het precies, zal dit wel graag willen weten.
      Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Hallo Tori no Hime:

Uw opmerking staat hier:
        Erfelijkheid,
        grasparkieten
        >>....Broeden kost gewoon veel energie voor de vogel ..>>

Uitzonderingen daargelaten: het gros der vogels wordt op het nest gevoerd door de partner of de partners wisselen elkaar af tijdens het broeden.

Staande broeden heb ik nog nooit opgemerkt. Dan zou de broedplek, die zich bij de meeste vogels op de borst bevindt, mijns inziens niet in contact kunnen komen met het ei c.q. de eieren.

Wessel van der Veen.

Opmerking

Ik heb het gevoel dat een popje conditie verliest omdat ze niet beweegt. Dat ze veel energie kwijt zou raken denk ik zelf niet aangezien mijn popjes altijd wat vervet en onbeholpen van hun nesten komen zodra ze mee gaan voeren met de jongen. Dat is dan ook wel binnen 1 dag weer goed gelukkig.

Ik heb nu een pop op eieren zonder de bijbehorende man. Ze wordt dus niet gevoerd. Wel gaat ze elke morgen, middag en avond even wat eten en poepen. Ik zal eens op haar letten of ze mager wordt of slechter van conditie. Ik denk van niet zelf maar wie weet.

Opmerking

Hey,

Ik denk zeker dat alles omtrent de reproductie een inslag is op de gezondheid van de vogels en dat het daarom verstandig is de vogels een beperkt aantal nesten per jaar te laten grootbrengen. Deze mening delen de meeste vogelhouders denk ik wel.

Maar of specifiek het broeden 'extra' energie kost? De warmteproductie kost zeker energie. Of dat meer is dan normaal zou ik niet weten ..

Er zijn geloof ik wel vogels, vooral kippen?, die zichzelf dood kunnen broeden op onbevruchte eieren? (of niet?) Dan denk ik toch dat in dit geval de kippen zichzelf misschien slechter verzorgen. Al kan het ook zijn dat de onbevruchte eieren meer warmte uit een vogel trekken. Bevruchte eieren gaan op een gegeven moment zelf ook wat warmte produceren.

Mensen mogen bij stroomuitval niet op waterbedden slapen, omdat al het water de warmte uit de mensen wegtrekt ..
            Misschien is dat ook zo bij het broeden, maar dan heel wat langzamer .... ?

Gr. Jeroen
            Met vriendelijke groet, Jeroen

www.jeroenhubert.nl

Opmerking

Ik heb lang geleden jonge rijstvogels gehad ,net uit het ei gekomen ,maar met de beide ouders dood in het nest. Ze hadden zich dus echt doodgebroed..

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Animal
                Ik heb lang geleden jonge rijstvogels gehad ,net uit het ei gekomen ,maar met de beide ouders dood in het nest. Ze hadden zich dus echt doodgebroed..
                Ik denk niet dat ze van het broeden doodgegaan zijn maar bv omdat ze gestopt waren met eten. Broeden op zich kan toch niet dodelijk zijn? Waaraan zouden dan zowel man als pop letterlijk gestorven moeten zijn? Warmteverlies? Waarom kunnen 1 miljoen andere rijstvogels dan wel broeden zonder dood te gaan?

Ik denk dat hier dus iets heel anders gespeeld heeft. Drinknippel verstopt? Ik heb 1 keer ooit ergens 2 dode vogels op een nest gezien. Zebravinken. Bij nakijken bleek dat de voerbak vol en wel naast de kooi stond. Dus die mensen waren vergeten het voerbakje terug te doen en omdat ze om de 2-3 dagen voerde zijn de vogels gestorven. Ik zeg overigens niet dat jij ze geen voer gaf voor we een probleem hebben

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Animal

of leeg getrokken door bloedluis.
                  www.fretteren.eu

Opmerking

Jazeker zwaar

Hallo
                    Broeden is voor poppen zeker niet de makkelijkste periode.

Wat te denken van het produceren van eieren.
                    Wat te denken van het verdelen van hun energie (dag en nacht).
                    Wat te denken van het stil zitten oftewel in de broedtrance.
                    De stress die ze doormaken als er gevaar dreigt vreet ook energie.

Ik denk dat broeden van poppen niet onderschat mag worden.
                    mvg Gerard 6

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door wessellouw
                      De vogel zit stil en verbrandt dus geen energie door beweging.

Ik dacht dus juist het tegenovergestelde.

Wessel van der Veen.
                      Juist dat vreet energie het op temp. houden van het nest is niet iets wat vanzelf gaat natuurlijk en dan maar te zwijgen over snachts
                      mvg Gerard 6

Opmerking

Heb ook inderdaad eens geizen/ gelezen dat broeden zwaar is, ik meen zelf relatief zwaarder dan de jongen grootbrengen.
                        Het zijn van die dingen dat je niet meer precies weet waarom.

Even wat anders maar misschien wel een beetje vergelijkbaar.
                        Vorige week bij autumnwatch: dieren in winter"slaap" slapen niet. Sommigen worden zelfs even "wakker" om echt te slapen.

Nog iets vergelijkbaar, in de jaren '70 werd er bij broedende vogels een hartslagmeter gelegd. De vogels die zo tam leken omdat ze op het nest bleven en schijnbaar niet aangedaan waren door de onderzoekers die ze bij wijze van spreken zo konden verleggen etc. De hartslagmeter ging echter dramatisch omhoog. M.a.w. de vogels waren behoorlijk van slag, alleen was de broeddrang hoger dan het vluchtgedrag.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen H
                          Hey,

Ik denk zeker dat alles omtrent de reproductie een inslag is op de gezondheid van de vogels en dat het daarom verstandig is de vogels een beperkt aantal nesten per jaar te laten grootbrengen. Deze mening delen de meeste vogelhouders denk ik wel.

Maar of specifiek het broeden 'extra' energie kost? De warmteproductie kost zeker energie. Of dat meer is dan normaal zou ik niet weten ..

Er zijn geloof ik wel vogels, vooral kippen?, die zichzelf dood kunnen broeden op onbevruchte eieren? (of niet?) Dan denk ik toch dat in dit geval de kippen zichzelf misschien slechter verzorgen. Al kan het ook zijn dat de onbevruchte eieren meer warmte uit een vogel trekken. Bevruchte eieren gaan op een gegeven moment zelf ook wat warmte produceren.

Mensen mogen bij stroomuitval niet op waterbedden slapen, omdat al het water de warmte uit de mensen wegtrekt ..
                          Misschien is dat ook zo bij het broeden, maar dan heel wat langzamer .... ?

Gr. Jeroen
                          het doodbroeden bij kippen komt vooral voor bij de kippenrassen die bekend staan om hun broedcapaciteiten.
                          ook gaat niet elke hen van haar nest af om te eten, en haar behoeften te doen
                          met warm weer zorgt dit ervoor dat de hen sterft van uitdroging en noem maar op..
                          zelfs die hen buitensluiten zonder een nest is geen optie

met vriendelijke groeten,
                          Jill

Opmerking

Ja ja ja ja ja ja het was een domme actie

Hhahahahahaha jaaaaaa wrijf het er nog maar eens in!!!!
                            Dat gebeurd hier niet weer.

Maar je hebt gelijk hoor helemaal. Ik kon haar er zo vanaf pakken.
                            Achteraf wil ik niet weten hoeveel energie die actie de pop wel niet heeft gekost.

Alles weer een beetje rustig aan het thuis front???
                            mvg Gerard 6

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door wessellouw

Uitzonderingen daargelaten: het gros der vogels wordt op het nest gevoerd door de partner of de partners wisselen elkaar af tijdens het broeden.

Wessel van der Veen.
                              Als het over andere vogels dan kanaries gaat,Wessel ,gaat dit waarschijnlijk wel op.
                              Bij kanaries echter niet,om de eenvoudige reden dat daarin gebruikelijk
                              wisselbroed wordt toegepast.
                              Vr.groeten van
                              Antoni

homepage:
                              http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

Opmerking

Working...
                              X