Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Grutto's op reis naar Afrika

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Grutto's op reis naar Afrika

www.vogelbescherming.nl/grutto.

Meer tekst op: www.grutto.nl

Vogels opensnijden om ze te kunnen volgen.... vogelbescherming in de meest ruime zin van het woord zeker.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

Opmerking

Als het met een buitenboord-zender had gekund, dan hadden ze daar wel voor gekozen. Deze zendertjes zijn echt heel klein; het is gewoon een soort chip die je onderhuids aanbrengt.

Opmerking

Dan heb je toch niet helemaal goed gelezen. De zender weegt 26 gram en wordt in de buikholte operatief ingebracht. Dat is toch bjna 10% extra gewicht voor een grutto die daar net blij mee zal zijn denk ik.
        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

Opmerking

Gaat mij weer een beetje te ver,vogel vangen, verdoven ,open maken en weer dichtnaaien en bijbrengen.
          Zeer stressvol voor zo'n vogel,voor mij is dit een beetje b......t en niet nodig.
          Zender stopt er op een moment mee en blijft dan in de buikholte zitten voor de rest van zijn/haar leven.
          Vraag me af waar het einde is van dit soort dingen maar zal het wel weer verkeerd zien.
          Mvg,
          Kingfisher
          Mvg,
          Kingfisher.

Opmerking

Er worden ook nog steeds in diverse landen vogels gevangen ,die hun leven in veelal kleine kooien moeten slijten.(als ze al niet tijdens transport sneuvelen)
            Daar hebben tot voor kort alle huidige vogelliefhebbers aan mee geholpen ,en de meeste zouden het graag nog doen !!!!
            Dit lijkt me heel wat erger.

Dit volgen van de Grutto's heeft met beschermen en voorkomen van uitsterven te maken . Lijkt me erg goed.

Opmerking

Jij houdt zelf geen dieren dus?
              Groet Ton,
              www.allevogels.nl

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Animal
                Er worden ook nog steeds in diverse landen vogels gevangen ,die hun leven in veelal kleine kooien moeten slijten.(als ze al niet tijdens transport sneuvelen)
                Daar hebben tot voor kort alle huidige vogelliefhebbers aan mee geholpen ,en de meeste zouden het graag nog doen !!!!
                Dit lijkt me heel wat erger.

Dit volgen van de Grutto's heeft met beschermen en voorkomen van uitsterven te maken . Lijkt me erg goed.
                ik heb en zal nooit een wilde vogel vangen en deze in een kleine kooi doen

ik zorg wel dat mijn eigen vogels het goed hebben en dat hebben ze hier ook

en ze hadden die chip(zender) ook wel om zijn poot kunnen doen(kijk bij postduiven die hebben ook z`n zender) zodat de tijd wordt vastgelegt hoelaat ze prezies thuis zijn gekomen(zo kan het ook met die grutto`s en ja hoe halen ze die dingen er weer uit (niet leuk als ze daar nog een paar jaar mee rond moeten vliegen)

en uniek geloof ik graag ze hadden eerst beter moeten nadenken over de afloop en dus beter een ring kunnen gebruiken!!
                mvg roy (vogelfreak)
                kijk ook eens op mijn site www.roy-vogels.nl

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door vogelfreak
                  .........................ze hadden die chip(zender) ook wel om zijn poot kunnen doen(kijk bij postduiven die hebben ook z`n zender) zodat de tijd wordt vastgelegt hoelaat ze prezies thuis zijn gekomen(zo kan het ook met die grutto`s en ja hoe halen ze die dingen er weer uit (niet leuk als ze daar nog een paar jaar mee rond moeten vliegen)................

niet helemaal een juiste weergave want een postduif heeft een chipring om die bij thuiskomst door een antenne wordt afgelezen. Denk niet dat het gaat lukken om grutto's te trainen om daar ver weg en tussentijd ff op zo'n plaatje te laten landen om te kijken welke tijden dat zijn......daarbij misschien nog wel belangrijker..........de chipring van de postduif geef dus de tijd aan dat ie op de antenne land....en NIET waar dat is en dat lijkt me hier wel de bedoeling..............

afijn moest me ff van het hart
                  Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden!

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                    Jij houdt zelf geen dieren dus?
                    Ik heb zelf wel dieren ,altijd al gehad ,en die probeer ik in zo goed mogenlijke omstandigheden te houden.

Maar veel mensen hier hebben altijd commentaar op alles wat de dierenbescherming of vogelbescherming doet ,en dat terwijl ze zelf vaak veel ergere dingen met hun dieren doen.(te kleine kooien ,tralie bodems ,geen daglicht ,geen buitenlucht enz enz)
                    Zeker de oudere vogelliefhebbers hebben ook vollop geproffiteerd van het vangen van allerlei soorten vogels in het buitenland ,en vele die al langere tijd wildzang hebben zullen ook hier wel eens wat gevangen hebben ,of in iedergeval op een illegale mannier hebben verkregen.
                    Er schrijft hier ook iemand een merel te hebben gehad in een merelkooi ,en dat zelfs gedurende 15 jaar. Zo'n vogel in een kleine kooi is komplete dieren mishandeling,en dat alleen maar omdat die persoon een merel graag hoort zingen !!! , Zulke dingen zijn heel wat erger dan wat er met die Grutto's gebeurd.
                    Wat met de grutto's gebeurt heeft wel degelijk nut ,,meer leren over hun trek en verblijfplaatsen ,en voorkomen dat er over een tijdje helemaal geen meer zullen zijn.

Opmerking

Groet Ton,
                      www.allevogels.nl

Opmerking

Wat zou volgens jou dan een achterliggende reden voor dit onderzoek kunnen zijn Ton? Volgens mij gaat het hier gewoon om een onderzoek waarmee ze waardevolle gegevens over de trek kunnen verzamelen en daarmee de vogel beter kunnen beschermen.
                        Voor een dergelijk onderzoek is trouwens een DEC-aanvraag nodig (DierExperimentenCommissie) en als het met minder ongerief had gekunt, dan had die commissie dit onderzoek wel afgekeurd. Daar zijn tegenwoordig immers strenge regels voor.
                        Ik bedoel dit niet als een aanval verder, iedereen zijn eigen mening. Maar ik wil het graag een beetje nuanceren

Opmerking

Ik kan je verzekeren dat de professor die dit onderzoek leidt een groot hart voor dieren heeft. Hij heeft er onder andere voor gezorgd dat de kokkel-visserij in de Waddenzee verboden is geworden. Ik ben er dan ook helemaal van overtuigd dat de reden voor dit onderzoek echt wel bescherming van de grutto is.

Opmerking

http://www.allevogels.nl/index/index...442&Itemid=495
                            Groet Ton,
                            www.allevogels.nl

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                              Kort geleden stond er een stukje over een zender in een soort rugzakje, dat lijkt me al minder belastend. Het stukje staat nu o.a. op http://www.allevogels.nl/index/index...442&Itemid=495
                              zie zo hadden ze het dan ook kunnen doen

maaja nog even over die chip voorpostduiven

deze kunnen ze ook zo maken dat het wel een signaal uitzend zodat ze weten waar de vogels zijn?

ik vind gewoon dat ze dat ding niet hun verdere hele leven bij zich moeten hebben
                              mvg roy (vogelfreak)
                              kijk ook eens op mijn site www.roy-vogels.nl

Opmerking

Working...
                              X