Mededeling

Collapse
No announcement yet.

nestmateriaal

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• nestmateriaal

Hallo
    ik heb op de vogeltentoonstelling in Apeldoorn nestmateriaal
    van Quiko gekocht
    het bevat kokos-sisal-jute-katoen
    nu had ik een nest met drie jonge kapoetsensijzen
    waren 14 dagen oud
    van de drie is er op de achste dag een overleden.
    vanmorgen was er weer een dood
    ik heb de vogel goed bekeken en toen zag ik dat de onderbuik vrij dik was en geheel donkerblauw
    ik heb hem naar een vogelarts gebracht , deze heeft hem onderzocht.
    nu bleek dat er in de darm een prop zat van dat nestmateriaal
    waardoor de darm verstopt is geraakt en op is gaan zwellen vandaar die blauwe onderbuik, de jonge vogel had het nest materiaal met name het katoen opgegeten.
    zijn er mensen wie hier ook ervaring mee hebben.

gr Bennie

Oorspronkelijk geplaatst door Bennie
    Hallo
    ik heb op de vogeltentoonstelling in Apeldoorn nestmateriaal
    van Quiko gekocht
    het bevat kokos-sisal-jute-katoen
    nu had ik een nest met drie jonge kapoetsensijzen
    waren 14 dagen oud
    van de drie is er op de achste dag een overleden.
    vanmorgen was er weer een dood
    ik heb de vogel goed bekeken en toen zag ik dat de onderbuik vrij dik was en geheel donkerblauw
    ik heb hem naar een vogelarts gebracht , deze heeft hem onderzocht.
    nu bleek dat er in de darm een prop zat van dat nestmateriaal
    waardoor de darm verstopt is geraakt en op is gaan zwellen vandaar die blauwe onderbuik, de jonge vogel had het nest materiaal met name het katoen opgegeten.
    zijn er mensen wie hier ook ervaring mee hebben.

gr Bennie
    Als ik het goed begrijp had je een nest met 3 kap.sijzen 14 dagen oud.
    1 daarvan is doodgegaan met 22 dagen en 1 weer later. De vogels zouden
    dus al vrij jong zelfstandig katoendraad zijn gaan eten of de pop zou katoendraadjes hebben gevoerd.
    De vogelarts heeft dus sectie op de jonge kapoetsensijs verricht en toen kwam er katoen te voorschijn.
    Een bijzonder curieus geval,Bennie. Ik kan het nauwelijks geloven,maar ja.
    Vr.groeten van
    Antoni

homepage:
    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
      Als ik het goed begrijp had je een nest met 3 kap.sijzen 14 dagen oud.
      1 daarvan is doodgegaan met 22 dagen en 1 weer later. De vogels zouden
      dus al vrij jong zelfstandig katoendraad zijn gaan eten of de pop zou katoendraadjes hebben gevoerd.
      De vogelarts heeft dus sectie op de jonge kapoetsensijs verricht en toen kwam er katoen te voorschijn.
      Een bijzonder curieus geval,Bennie. Ik kan het nauwelijks geloven,maar ja.
      Hallo

de ene is met 8 dagen gestorven en de andere met 14 dagen
      bij de sectie kwam inderdaad een prop nestmateriaal ter grote van een ert tevoorschijn. terwijl de krop nog goed gevuld met voer zat.

gr Bennie

Opmerking

Opmerking

Ook ik heb dat nestmatriaal gekocht in apeldoorn en gebruik het ook. Toen nu toe rond de acht nesten en geen last gehad. Overigens lijkt het ook mij heel raar gezien de jongen alleen nog gevoerd worden en zelf totaal niet om zich heen pikken....maar dan zouden de oudere vogels er toch ook last van kunnen krijgen?
          http://www.grotode.com

Opmerking

Ik heb dit 1 keer meegemaakt met een edelzanger jong. Deze had een draad van het nestmateriaal ingeslikt en kon toen niet meer eten (de draad met daaraan nog een prop stak nog deels uit zijn bek). Ik heb deze er toen uit kunnen halen met veel moeite (het zat helemaal verwikkeld rond zijn tong). Zelf vermoed ik dat bij het voeren toevallig een stukje nestmateriaal mee naar binnen is gegaan en het niet direct aan het soort nestmateriaal ligt.

Wel heb ik bij dat spul van quiko al diverse keren gehad dat er vogels met opgetrokken poten zaten omdat er van dat haar ingesnoerd zat. Tot nu toe heb ik 1 keer een vogel gehad met een klein stukje teen eraf, de andere heb ik nog kunnen redden.

Opmerking

Ik gebruik al heel lang geen katoen of ander flexibel materiaal meer. Ooit had ik een kwartel met ingesnoerde teentjes, te soepel materiaal draait er gemakkelijk omheen

Gewoon kokosvezel, hooi, gras en veertjes, daar redden alle soorten zich prima mee.
              Groet Ton,
              www.allevogels.nl

Opmerking

Zelf heb ik dat (nog) niet meegemaakt maar het verhaal van Vinkeman klinkt aannemelijk. Zelf gebruik ik ook geen katoen e.d. meer om dezelfde reden als Ton Koek. Ook bij mij liepen er kwartels met afgebonden tenen rond doordat dat spul zo makkelijk eromheen draait.

Opmerking

Vroeger knipten we sisaltouw in stukjes van 3 cm en waren hele avonden
                  bezig met knippen en uitpluizen daarvan.
                  Nu gebruik ik sisal van Quiko,maar dat is toch te lang.Daarom knip ik het in kleine stukjes,zodat de Spaanse Timbrado daaraan niet blijft hangen of
                  een pootje/teentje afknelt.
                  Vr.groeten van
                  Antoni

homepage:
                  http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

Opmerking

Working...
                  X