Dank je wel voor het artikel Michel, heb het met interesse gelezen.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Verdomde eksters
Collapse
X
-
-
Het verhaal rond predatie in de natuur is helaas nog altijd omgeven door hardnekkige vooroordelen.
In werkelijkheid is het lang niet altijd de ekster, kraai, vos of gaai die hierbij de boosdoener blijkt te zijn.
Er is wel sprake van een bijzonder gecompliceerd systeem, dat in grote lijnen geheel draait om eten of gegeten worden.
Het zal menigeen nog verbazen hoe bepaalde soorten, ook waarvan men het in eerste instantie niet zou verwachten, uit de hoek kunnen komen als predator.
Een specifieke soort predator is ecologisch gezien niet in staat om 'alles' (waarmee doorgaans alle vogels in een bepaalde omgeving wordt bedoeld) uit te roeien. Zoals Ton Koek al treffend aangaf is daarop slechts een uitzondering.
Het artikeltje onder de link van Populier geeft een paar aardige aanwijzingen in de richting van de werkelijkheid.Amigo de los Psittacidos
Look deep into nature and you will understand everything better
Opmerking
-
Door het artikel bekijk ik alles weer eens door een andere bril.
Helaas blijf ik het vreselijk vinden wat er af en toe in mijn achtertuin gebeurd.
Ik vind het zo zielig voor de jonge vogeltjes en de ouders. Kan daar niet zo goed tegen.
Vrouwen zijn denk ik watjes wat dat betreft, of misschien alleen ik, dat kan ook.
Opmerking
-
Dat kan nooit kwaad.Door het artikel bekijk ik alles weer eens door een andere bril.
Tja, de natuur en haar processen zijn hard, dat is de realiteit.Helaas blijf ik het vreselijk vinden wat er af en toe in mijn achtertuin gebeurd.
Dit is overigens geen reden om dergelijke taferelen dan ook meteen maar leuk te moeten vinden.
Ton Koek gaf al aan dat er alleen veel eksters zijn als er ook veel (voldoende) voedsel beschikbaar is.
Heb je er wel eens bij stilgestaan dat een in Nederland gemiddeld goedgevuld voertafeltje een magneet is voor zangvogels,
die daar wellicht net even te gemakkelijk aan voer kunnen komen,
dan net even te vet worden
en net even een fractie trager zijn om weg te komen,
en dus net even gemakkelijker te vangen zijn door opportunisten as bijvoorbeeld eksters. . . . .
De ekster is overigens ook dusdanig opportunistisch dat hij alles met rust zal laten als er ergens in de buurt een verkeersslachtoffer ligt, waar hij zonder noemenswaardige moeite een aantal dagen van kan eten.
Ze doen dus ook veel goed werk!
Last edited by rupicola; 02-04-2015, 22:25.Amigo de los Psittacidos
Opmerking
-
Ja klopt helemaal, ook ik geef de vogels buiten voer.
Vooral in de winter. Eind oktober komen mezenbollen en pindakaas te voorschijn.
Ook het afval van mijn eigen vogels gooi ik dan vaak buiten.
Heerlijk om te zien al die vogels in de tuin.
Roosborstjes, merels, mezen en nog veel meer komen er dan op af, ik kan er uren naar kijken.
Afval van eten gooi ik nooit buiten omdat ik geen ratten en muizen wil lokken.
Je denkt dat je het goed doet om deze mooie dieren goed de winter door te loodsen.
Maar deze bemoeienissen helpen de natuur niet, het tegenovergestelde wordt bereikt, zodat ik er zelf nog last van heb ook.
Weer even met mijn neus op de feiten gedrukt heren.Last edited by loodje; 03-04-2015, 17:16.
Opmerking
-
Hier zijn er teveel eksters.. zo rond mijn tuin zeker 10stuks die dagelijks herrie maken en nog brutaal ook... Mijn hond werd eens aangevallen door een ekster. En idd. Veel musjes hier rond mijn tuin.. En ook vorig jaar veel kabaal en slachtoffers... Van mij mogen de eksters inkrimpen..
Opmerking
-
Als er veel eksters zijn is er blijkbaar ook sprake van een hoge voedselbeschikbaarheid.
Dit geldt overigens ook voor 'hogere' predatoren, want waar veel eksters zijn kan bijvoorbeeld de havik weer prima gedijen.
Amigo de los Psittacidos
Opmerking
-
op het moment loop ik mee met een onderzoek naar koolmezen. al aardig wat koolmezen en pimpelmezen zitten te broeden (ook de boomklever is al ver met broeden en de bonte vliegenvangers zijn ook nesten aan het bouwen) en ondanks dat er in het bos her en der wat gaaien zitten en rond het huis dat er staat ook wel eens eksters zitten worden de meeste jonge koolmezen gepredeerd door spechten (m.n. grote bonte-) dus onderschat niemand!
Opmerking
-
daar heb je gelijk in Hans
50% van de jongen red het al niet door de eerste winter, los van alle gepredeerde jongen rond de uitvlieg periode en in het verdere leven. zo heeft ieder beestje zijn taak in de voedselketen en dat maakt het ook weer mooi.
overigens vind ik het wel frappant dat sommige zangers erg agressief zijn ingesteld. zo komt menig pimpel te overlijden door toedoen van de snavel van een koolmees en zo vond ik ook een dode bonte vliegenvanger in de nestkast van een boomklever. voedselcorrent uitschakelen? nestplaats verdedingen? wellicht een combinatie van verschillende factoren.
Opmerking
-
Tja, dergelijke acties getuigen van weinig tot geen kennis van zaken.Ik ken iemand persoonlijk die ze met een luchtbuks uit de lucht haalt als zij ze ziet vliegen in haar tuinAmigo de los Psittacidos
Opmerking
-
Waar!Oorspronkelijk geplaatst door casehulsebosch Bekijk BerichtEn wij blijven het maar over Eksters hebben terwijl de mens! de natuur behoorlijk uit evenwicht heeft geholpen.
Groet, Kees, Tauranga,Nieuw Zeeland.
Een voeroverschot het hele jaar door.
Als voorbeeld, een achterbuur gooit chronisch etensresten/brood op zijn schuurdak. Merendeel wat daar zit te eten zijn kauwtjes en eksters.
Maar ook andere vogels te lang bijvoeren is niet goed.
Met vorst doen wij het zelf ook, maar de rest van het jaar niet. Wij gooien nooit brood ed op het dak voor de vogels.
We hebben ooievaars in de wijk en die lopen gewoon door de straat, zitten op de stoep. Je kunt er op 2 meter afstand gewoon bij kijken, krijgen eten en blijven de hele winter.
Groetjes, Chantal
Opmerking
Advertentie
Collapse

Opmerking