Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het is stil aan de overkant

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Het is stil aan de overkant

Dat probleem is hier in de polders en in eigen omgeving ook aan de orde naar mijn idee. De polders zijn erg leeg. Alleen muizen schijnen het aardig goed te doen. Voor de rovende vogels is er dus nog wel wat te vinden. De ploeg wordt inderdaad veel te vroeg door afgeoogst land getrokken om er vervolgens toch niks mee te doen voorlopig. Jammer want heel veel vogels en dieren hadden mooi het gemorste zaad op kunnen peuzelen. Vooruitgang of achteruitgang, kies zelf maar een antwoord. Zelf heb ik die keuze allang gemaakt.
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Opmerking

Last edited by rupicola; 11-02-2015, 10:44.
      Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

Goed plan, stuur dus maar door naar de verantwoordelijk minister of misschien is het ook iets voor de wereld draait door......RTL - late night...o.i.d. Belangrijk genoeg immers.
        Vriendelijke groeten,
        Henk3.

Mijn website:

Opmerking

Uit deze kleine groep discussie (mischien makkelijker om jullie individueel te mailen :=) komt dan de volgende vraag voort:

Hoe zit het met kikkers in Nederland? Bij ons thuis is het een drukte van jewelste iedere avond.
          Vaak hoor ik Down Under dat het aanbod/hoeveelheid van kikkers een hele goede indicatie is van de status van de natuur. Hoe waar het is weet ik niet maar hoe gaat het met het kikker bestand in Nederland?

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Opmerking

Ik denk dat er waarschijnlijk meer kikkers zijn dan enkele jaren terug maar momenteel zal jij er zeker meer horen dan wij hier. (Wintertime.)
            Vriendelijke groeten,
            Henk3.

Mijn website:

Opmerking

Amigo de los Psittacidos

Opmerking

Naaktslakken waren er hier afgelopen jaar ook meer dan voldoende. (Geen spoorlijnen in de direkte omtrek hier.) Waarschijnlijk hangt dit ook wel samen met veel nattigheid.

Kikkerdril zoals ik in mijn jeugd hier in de sloten zag, dat is al jaren niet meer het geval. Veel van die sloten zijn ook niet meer de sloten van toen. De groene kikker doet het hier vooral in de vijvers bij de mensen thuis aardig goed naar mijn idee.

Hoe de egel het hier doet heb ik momenteel geen idee van. Ik heb wel eens een nest in de tuin gehad. Dan zijn die lieve diertjes opeens heel anders en aardig nestbeschermend agressief zelfs.

Wat moeten we trouwens vinden van de nieuwe bestrijding van muizen in het friese boerenland? (Het onderwater zetten van de landerijen om zo de muizen dood te krijgen.)
                Vriendelijke groeten,
                Henk3.

Mijn website:

Opmerking

Wat moeten we trouwens vinden van de nieuwe bestrijding van muizen in het friese boerenland? (Het onderwater zetten van de landerijen om zo de muizen dood te krijgen.)
                  Effectief, . . . . . maar natuurlijk wel mosterd na de maaltijd!

Misschien wat minder radicaal beleid op predatoren als vossen voeren en zoals gezegd de 'omgang' met roofvogels nog eens goed overdenken.
                  Amigo de los Psittacidos

Opmerking

Ongeveer dezelfde gedachtengang. Alleen van dat onder water zetten ligt mij niet echt goed. Er zitten niet voor niks zoveel velduilen in Friesland natuurlijk. Die komen gewoon op al doet voer af om de boeren van dienst te zijn en gelijk hun jongen en zichzelf mee te voeden. Laten ze gewoon van de predatoren en roofvogels af blijven. Achteraf blijkt toch vaak weer dat dergelijke akties helemaal niet goed voor de natuur zijn.
                    Vriendelijke groeten,
                    Henk3.

Mijn website:

Opmerking

Je schijnt in de bollenstreek gelogeerd te hebben Case, mens en dier eten die bollen liever niet. Behalve in tijden van oorlog, is mij verteld.
                      In de bollenteelt worden er volgens mij veel giffen gebruikt.

Misschien moeten we in elk land alleen het lokaal verbouwde voedsel weer gaan eten? Dat is vast beter voor het milieu en er worden ook minder ziektes, ongewenste diertjes en planten verspreid.

De maislanden zijn hier over het algemeen nog niet omgeploegd, de akkers waar granen op hebben gestaan weet ik niet.
                      Normaal gesproken zijn de graslanden hier in deze periode ook niet overbezet, er lopen vooral schapen in. In de zomer lopen er weer een aantal koeien buiten, maar of dat voordelig is voor de weidevogels weet ik nog niet. De nesten worden o.a. ook wel vertrapt door koeien.

Misschien dat o.a. droogte ook een flinke invloed heeft gehad op de hoeveelheden insecten?

De laatste jaren lopen hier in de herfst altijd een paar egeltjes rond. Ze maken een geluid wat ik omschrijf als een soort van kruising tussen knorren en kwaken wanneer ik in de buurt kom. De eerste keer toen ik dat hoorde schrok ik me een hoedje.

http://www.dumpert.nl/mediabase/6636...izenplaag.html
                      Het laatste nieuws van RTL in de categorie . Volg het nieuws terwijl het gebeurt en blijf op de hoogte van alle entertainment-nieuwtjes

De laatste link staan volgens mij een interessante zinnen in als:
                      Gemiddeld wordt Friesland om de vijf jaar geteisterd door een muizenplaag. Vooral als de winters warm en de zomers droog zijn, groeit de kans op een muizeninvasie.
                      Er zijn dus pieken en dalen in de aantallen muizen. Dan zal dat toch ook zo zijn met de diersoorten die alleen / vooral van muizen leven?
                      "En ik vermoed dat er door de grote aantallen allerlei ziektes zijn uitgebroken waardoor veel muizen het loodje hebben gelegd."
                      Dat is nou net iets waar ze de vossen voor behoeden door voedsel met medicijnen aan te bieden: http://www.rivm.nl/Onderwerpen/R/Rab..._en_frequentie
                      In zekere zin horen o.a. ziektes (en voedselaanbod) in de natuur toch voor een soort van natuurlijke golfbeweging in een populatie zorgen?
                      Omdat vossen daarnaast ook geen andere natuurlijke vijanden hebben anders dan de mens...................? Wat is buiten afschot de beste oplossing om te voorkomen dat ze bij gebrek aan muizen (ook door de natuurlijke afname) "onze" weidevogels en hun eieren op gaan eten?
                      (Ik ga er van uit dat populaties vossen en andere muizeneters bij een overdaad aan voedsel ook flink in aantal toenemen.)

Ook Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten helpen flink mee aan het vernietigen van habitat voor o.a. de roofvogels, ze schijnen er zelfs het beste in te zijn: http://climategate.nl/2015/02/16/wer...aatsbosbeheer/

Ook het zeer actief kweken van ooievaars heeft een keerzijde. Dit zijn toch echt geen planteneters.
                      Het is natuurlijk fijn dat er weer? een levensvatbare populatie in Nederland is, maar wanneer is het een "natuurlijke" hoeveelheid? Wanneer is er een balans? (Als dat al mocht bestaan in de natuur?)

Het verband tussen regeltjes en meeuwenkuikens (met als mogelijk gevolg dat natuurorganisaties weer pleiten voor subsidie voor het beschermen van deze meeuwenkuikens ofzo?):http://climategate.nl/2015/02/10/waa...peert-1-beeld/

De kritiek in de volgende link lijkt mij ook best plausibel: http://climategate.nl/2014/08/10/moe...lechte-natuur/
                      Op deze site staan meerdere "leuke" en kritische woorden als "knuffelnatuur" en uitspraken als "Een spaarkoe met led-verlichting in haar achterste".

Een beetje kritisch kijken kan toch geen kwaad?
                      Last edited by ele; 19-02-2015, 00:49.

Opmerking

Een beetje leesvoer:
                        Uit 2011: "WEIDEVOGELS EN PREDATIE: EEN LITERATUUROVERZICHT"

Opmerking

@ ele: weer bedankt voor de interessante links.

Over 'Weidevogels en predatie' heb ik aardig wat materiaal, maar deze (n.b. 2011) had ik nog niet en vormt derhalve een welkome aanvulling op mijn verzameling.

Amigo de los Psittacidos

Opmerking

Graag gedaan hoor.

Op de website van dit bedrijf is een hoop info te vinden. http://www.altwym.nl/nl.php/

Wanneer er tijd is dan lees je wel eens wat:

Uiteindelijk zijn het een aantal mogelijke keuzes die gemaakt kunnen worden of juist niet. ( Van invloed zouden kunnen zijn: eventueel economische belangen, "de crisis", publieke opinie, nieuwe inzichten, of anders?).

Opmerking

Amigo de los Psittacidos

Opmerking

Working...
                              X