Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Petitie tegen positieflijsten!!!

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Dat er positieflijsten gaan komen staat vast.

Laten we de valkparkiet heel even als voorbeeld aanhouden.

Hoewel ik zo langzamerhand helemaal nergens meer van sta te kijken acht ik de kans dat de valkparkiet straks tot de verboden soorten zal gaan behoren tamelijk klein in, maar stel nu dat deze soort op de lijst 'houdbaar onder voorwaarden' wordt geplaatst.

Op dit moment wachten we op de formulering van die voorwaarden door de wetgever, dus we moeten heel even theoretisch verder. . . .

Stel dat een (van de) voorwaarde(n) voor het houden van de valkparkiet een fokverbod wordt.
    Dat betekent dat je een zeer sociale soort (kolonievogels zelfs) dusdanig moet gaan houden dat ze geen jongen meer voortbrengen.

Stap een is dan het weghalen van de nestkasten, maar dat betekent wel een beperking op natuurlijk gedrag.
    Het uit elkaar halen van een koppel of kolonie heeft nog grotere gevolgen voor het uitvoeren laat staan beleven van natuurlijk gedrag.

De bedenkers/voorstanders van de nieuwe wet dieren schermen nogal eens met de term 'intrinsieke waarde van het dier', waardoor Rupicola vervolgens uitermate benieuwd is geworden naar de wijze waarop men dit soort zaken dan ziet.

Ook huisvesting in grote (diervriendelijke) verblijven gaat een probleem worden bij soorten waar straks een fokverbod op rust.
    De kans dat ze er in slagen om nageslacht te produceren hangt namelijk evenredig samen met huisvesting in grote verblijven.

Wat te doen als vogels straks toch ergens (uit het zicht / buiten het aandachtsveld van de verzorger) gaan broeden en jongen krijgen?

Dat brengt ons als eigenaar/houder dus in een strafbaar gestelde positie en neem van mij aan dat dit geen diervriendelijke ontwikkeling gaat vormen.

Verder mag er op gerekend worden dat veel soorten die nu nog in buitenverblijven tuinen of anderszins zichtbaar worden gehouden na inwerkingtreding van de aankomende P-lijsten uit het zicht gaan verdwijnen.

Drie keer raden of dat een verbetering van welzijn gaat worden!
    Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

ter kennisgeving

De EO (omroep) meent ook een duit in het zakje te moeten doen en geeft daarmee meteen blijk van het feit dat ook zij bepaald niet gehinderd worden door enige kennis van zaken:

even voor alle duidelijkheid:
      de EO is een publieke omroep en maakt met dit soort beeldvorming dus gemeenschapsgeld op!!!
      Amigo de los Psittacidos

Opmerking

Heb het programma gezien en ben blij dat deze dingen eens tegen het licht gehouden worden. http://www.eo.nl/beam/programma/3ond...onderzoekt-8/#

Wat is er mis met omroepen die illegale dierenhandel onderzoekt, dat willen we toch niet of wel?
        Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Wat is er mis met omroepen die illegale dierenhandel onderzoekt, dat willen we toch niet of wel?
          Daar is op zich helemaal niets mis mee, maar dan wel op een eerlijke en actuele manier.

Wat er mis is met deze uitzending heeft Gerrit Hofstra prima omschreven.
          (zie de link die ik hierbij plaatste)

Feitelijk is het aankopen van een aap in Marokko niet illegaal.
          Het particulier houden van primaten in NL wel.
          Zie daar het nuance verschil met wat men in de uitzending suggereert.

Men suggereert ook dat het een grote illegale toestand is binnen de dierhouderij en in de uitzending op de Duitse reptielenmarkt in het bijzonder, maar men toont feitelijk geen illegale dieren!
          Dat durf ik wel misleidende beeldvorming te noemen.

Zelf kom ik regelmatig op ook dit soort beurzen en daar mankeert evenals diverse vogelmarkten best een en ander aan, maar dat betekent nog niet dat het een aaneenschakeling van illegale activiteiten betreft.

Dat er altijd een marktvoor bijzondere en ook illegale items/dieren/activiteiten is geweest en ook zal blijven wil nog niet zeggen dat de gehele sector als zodanig in elkaar steekt.

Amigo de los Psittacidos

Opmerking

Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Ook daar is op zich niets mis mee!
              de NL vogelbonden (en diverse andere overkoepelende organisaties op gebied van gezelschapsdieren) hebben allen aangegeven dat enige regulering in dit opzicht gewenst is.
              Tot zover hebben serieuze houders van gezelschapsdieren doorgaans niets of weinig te vrezen, maar de wijze waarop men hier nu gestalte aan geeft (en voornemens is om hier nog gestalte aan te gaan geven) middels de wet dieren is wel even een heel ander verhaal.

. . . en laat die insteek nu grotendeels gebaseerd zijn op voornoemde soortgelijke beeldvorming!
              Amigo de los Psittacidos

Opmerking

Vanavond via de vogelvereniging/nbvv in de mailbox ontvangen:
                http://www.rijksoverheid.nl/document...ik-houden.html
                Vriendelijke groeten,
                Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Opmerking

Amigo de los Psittacidos

Opmerking

Deze discussie is vrij nieuw voor me, en ik vraag me met name af of iemand enig idee heef WAT er dan in die lijst komt te staan....?

Ik bedoel, gaan daar kolibries, rode Ibissen etc in staan (wat ik kan snappen) of staat daar dadelijk ook de Gould en de zebravink in?

Dat maakt nogal wat uit zou ik zeggen....

Iemand enig idee?

groet!
                    Frank

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door frankhermens Bekijk Bericht
                      Ik bedoel, gaan daar kolibries, rode Ibissen etc in staan (wat ik kan snappen) of staat daar dadelijk ook de Gould en de zebravink in?

Dat maakt nogal wat uit zou ik zeggen....

Iemand enig idee?

groet!
                      Frank
                      nou, daar zal de kolibrie en ibissen kweker niet eens mee zijn
                      www.fretteren.eu

Opmerking

De nieuwe wetgeving en de invulling van de lijsten (althans voor zover momenteel bekend is gemaakt . . . de lijst voor zoogdieren dus) in het bijzonder zijn er overduidelijk op gericht dat een zo klein mogelijk aantal diersoorten gehouden mogen worden.

Het ligt in de lijn der verwachting dat een en ander voor de nog te verschijnen lijsten voor vogels, vissen en reptielen niet noemenswaardig afwijkend zal worden opgesteld.

Verder lijkt aangaande de beoordeling van soorten sterk sprake van willekeur en bovendien belanden alle niet specifiek onderzochte soorten in eerste instantie op de lijst verboden te houden.

Pogingen om soorten op een positieflijst te krijgen zullen op deze wijze dus enorm veel schriftelijke procedures en bijbehorende bureaucratie vergen.

. . . en dan laat ik negatieve gevolgen voor de houders, maar ook voor de betreffende gezelschapsdieren alsmede de branche en daarmee de Nederlandse economie en werkgelegenheid voor het gemak nog maar even buiten beschouwing.
                        Amigo de los Psittacidos

Opmerking

Amigo de los Psittacidos

Opmerking

Bondsblad

Ik ben dit weekend terug gekomen van vakantie en heb gisteren Onze Vogels gelezen met daarin een stuk van de commissie dierenwelzijn.

Met daarin de opmerking over de enquete van april jl,er wordt vermeld dat er tot nu toe 700 vogelhouders de enquete hebben ingevuld!

Mijn god,700 vogelhouders,hoeveel hebben we er in nederland?
                            Geen wonder dat er dadelijk geen veer meer gehouden mag worden als het al te veel moeite is om deze vragenlijst in te vullen.

Of zie ik dat verkeerd?
                            Mvg,
                            Kingfisher.

Opmerking

Dat is, afgezet tegen duizenden houders/liefhebbers inderdaad bijzonder 'dunnetjes'.

In algemene zin lijkt het ook wel of de bevolking lam geslagen is en 'Den Haag' tegenwoordig zonder slag of stoot maar kan doen en laten wat zij wil.

Daarnaast kom ik bij liefhebbers helaas nog erg vaak de houding tegen van: "ach, het zal allemaal zo'n vaart niet lopen".

Tja, dat laatste zou zonder tegengas nog wel eens een fikse misvatting kunnen blijken.
                              Amigo de los Psittacidos

Opmerking

Voor degenen die net als mij te beroerd zijn om even de link over te typen uit Onze Vogels of deze op te zoeken op de site van de nbvv, hierbij de link Hier op klikken

Opmerking

Working...
                                X