Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Angst voor vijanden zorgt voor minder nakomelingen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Angst voor vijanden zorgt voor minder nakomelingen

Publieke omroep met wettelijke taken op het gebied van informatie, educatie, cultuur, jeugd en diversiteit. De NTR maakt speciale programma’s voor alle doelgroepen.

Angst voor vijanden zorgt voor minder nakomelingen zangvogel
    Door: Lara Harmans
    Categories:
    Flora & FaunaBrein & Gedrag

Vogels die geluidsopnames van hun vijanden hoorden, kregen tot veertig procent minder nakomelingen in een jaar dan hun soortgenoten die zonder deze ‘dreiging’ leefden.

Drie babyzanggorsjes. Tjirp!Twee eitjes worden uit een nest gejat door een kraai, een wasbeer vangt een vogeltje… Doordat ze worden gedood door roofdieren komen sommige dieren steeds minder voor, of ze blijven met een stabiel aantal voortbestaan. Toch? Uit Canadees onderzoek blijkt dat alleen al de suggestie van zulk gevaar genoeg is om minder nakomelingen te produceren.

Om dit effect te onderzoeken zijn nesten van de musachtige zanggors (Melospiza melodia) op Canadese eilanden met netten beschermd tegen vijanden. Vlakbij sommige nesten werden tijdens een heel broedseizoen geluiden van roofdieren (zoals wasberen en uilen) afgespeeld, en bij andere nesten geluiden van dieren die geen vijand van ze zijn (zoals zeehonden en ganzen).

De vogels die in de buurt van bedreigende geluiden waren genesteld legden minder, maar zwaardere eieren dan de vogels in de buurt van de andere dierengeluiden. Ook kwamen er bij hen in verhouding minder eieren uit en meer kuikentjes overleefden het niet, waarschijnlijk door slechtere zorg. De door geluiden bedreigde zanggorzen kregen hierdoor per jaar wel veertig procent minder nakomelingen.

En hierbij werd alleen nog maar naar eieren en jonge kuikens gekeken. De onderzoekers menen dat de aanwezigheid van vijanden ook invloed heeft op de overleving van jonge en volwassen vogels, doordat ze minder voedsel krijgen of door stress. De totale impact die vijanden op hun prooi hebben is tot nu toe door onderzoekers dus waarschijnlijk altijd ernstig onderschat.

De vogel lijkt op de mens.... of de mens op de vogel?
    Want ook bij mensen hoor je steeds vaker dat ze geen kinderen willen want "op wat voor onveilige wereld zetten we ze dan?"
    Groetjes Karin

Opmerking

Ik dacht dat het bij dieren juist andersom zouw werken.
      Als er veel gevaar is ,of slechte omstandigheden ,juist veel jongen om zo ,als er veel sneuvelen ,toch het voortbestaan van de soort te garanderen.
      Werkt zelfs bij sommige planten ook zo.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door K@rin
        De vogel lijkt op de mens.... of de mens op de vogel?
        Want ook bij mensen hoor je steeds vaker dat ze geen kinderen willen want "op wat voor onveilige wereld zetten we ze dan?"
        Mensen die dat zeggen verzinnen smoesjes om tegenover andere het goed te praten dat ze cariere en luxe belangrijker vinden dan het hebben van kinderen.
        Kinderen hebben is het mooiste wat je in je leven kunt meemaken.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door ele
          Is niets nieuws. Het is (ongeveer) hetzelfde effect dat dieren (en mensen) niet kunnen eten als er direct gevaar is (oa veroorzaakt door adrenaline).
          Bij een constante dreiging blijven negatieve stoffen vrijbijkomen. een blijvende dreiging is immers niet een goede omgeving om te verblijven.

Waar animal het over heeft is het geval bij sommige dieren en planten die zich gaan voortplanten om een dreiging te ontlopen(als soort) door verspreiding van nakomelingen.

Opmerking

@Zwartkopje:
            Voor jou zal het zeker niks nieuws zijn, maar waarschijnlijk weten velen het ook niet, vermoed ik.

In het nagaan / voorkomen van eventuele storingsfactoren is het handig om na te gaan wat de eventuele vijanden zijn van de door ons gehouden vogels.
            Dit omdat we (volgens mij) streven naar de meest optimale omstandigheden, zodat ze o.a. over zullen gaan tot voortplanting.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door ele
              .
              In het nagaan / voorkomen van eventuele storingsfactoren is het handig om na te gaan wat de eventuele vijanden zijn van de door ons gehouden vogels.
              .
              De grootste vijand is waarschijnlijk de mens.,want zonder mens waren ze allemaal zo vrij als een vogeltje in een ongerepte natuur.

Opmerking

ik had hetzelfde als Animal

meer predatoren dus grote kans op dode vogels dus moeten er meer jongen worden 'geproduceerd'

dat dacht ik in ieder geval

maar het is een mooi onderzoek

Opmerking

Kool- en pimpelmezen zijn het vast niet met de onderzoekers eens, die hebben hele grote nesten, volgens mij omdat ze "weten" dat er een groot deel van de jongen opgepeuzeld wordt.
                  Groet Ton,
                  www.allevogels.nl

Opmerking

Dergelijk onderzoek is naar mijn idee erg interessant, maar inderdaad niet nieuw.

Bovendien is al langer bekend dat b.v. papegaaiachtigen elkaar dusdanig met geluid kunnen intimideren dat de ondergeschikte vogels niet of nauwelijks tot voortplanting komen.

Bij zangvogels, (bijvoorbeeld Mozambiquesijs) is bekend dat het zanggeluid van dominante vogels tot gevolg kan hebben dat ondergeschikte vogels niet tot voortplanting komen.

MINSTENS zo interessant is de vraag of een en ander ook omgekeerd van toepassing is!

Met andere woorden; kunnen vogels door geluid worden gestimuleerd om tot voortplanting te komen?

Naar mijn eigen ervaringen krijg ik wel sterk de indruk dat dit inderdaad het geval is, maar mijn- en de mij bekende ervaringen zijn op dusdanig kleine schaal opgedaan dat hier geen conclusies aan mogen worden verbonden, laat staan enige wetenschappelijke waarde aan mag worden gehecht.

Wat mij betreft bestaat er vooralsnog echter geen enkele reden om te veronderstellen dat dit bij andere diersoorten en vast ook sommige vogelsoorten niet van doorslaggevend belang zou kunnen zijn.

In de dierentuinwereld is (al weer jaren geleden overigens) ontdekt dat bevers worden gestimuleerd door het geluid van stromend water.
                    Dit bleek zelfs van cruciaal belang!

Afgezet tegen het feit dat er in bepaalde kringen binnen avicultuur werkelijk van alles wordt gedaan om tot succesvolle broed/fokresultaten te komen (we regelen nauwkeurig de temperatuur, we ontleden complete voedselschema's, pluizen lichturen en lumen uit, we reproduceren nestkasten tot op de milimeter), is het in mijn beleving nogal opmerkelijk dat geluid/omgevingsgeluid in de vogelhouderij doorgaans een volstrekt ondergeschoven item blijkt te zijn.

Dit is uiteraard tevens een uitnodiging om uw ervaringen hier eens te ventileren.
                    Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

Ook zonder enige wetenschappelijke onderbouwing, maar veel kanariehouders hebben een radio aan staan bij hun vogels, dit zou de vogels rustiger maken.
                      Of het waar is weet ik niet, maar veel mensen zweren er bij.
                      Groet Ton,
                      www.allevogels.nl

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Animal
                        Mensen die dat zeggen verzinnen smoesjes om tegenover andere het goed te praten dat ze cariere en luxe belangrijker vinden dan het hebben van kinderen.
                        Kinderen hebben is het mooiste wat je in je leven kunt meemaken.
                        Het is toch voor ieder wat hij wil , wel of geen kinderen , hoef je toch geen smoesjes voor te verzinnen????
                        kinderen zijn hinderen , is een algemeen gezegde.

Opmerking

Working...
                        X