Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke vogel zit in mijn appelboom te eten

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Welke vogel zit in mijn appelboom te eten

Ik heb als kind veel natuur documentaires gekeken en ook tijdens spel interrese in natuur algemeen gehad en heb wel algemene kennis wat inheemse dieren betreft.
    Ik kwam al eens een goudhaantje tegen die we vanaf een meter afstand konden observeren dat is wel mijn meest sensationele vogelaar beleving geweest zo'n kleurig kuifje. En ik ben al eens naar de Holterberg gegaan om korhoenders te zien op de heide in paring tijd. En we hadden succes in de verte kon je ze goed zien een groep vrouwen hadden een telescoop bij zich daar mochten we ook nog even door kijken. Waanzinnige mooie vogel voor Nederlandse begrippen vind ik lepelaars vind ik ook erg exotisch voor Nederland. Waar ik woon heb je een veen gebied waar flamingo's broeden ik ben daar natuurlijk ook wezen kijken je ziet hun silhouet op het water tussen de meeuwen bizar ze zijn waarschijnlijk afkomstig uit gevangenschap.

Nu zag ik een paar jaar mij onbekende vogels in mijn appelboom appels eten vrijgrote vogels wel erg schuw waren ze als ik bij het raam kwam waren ze al weg. Er zit toch wel 20meter tussen. Het leken me trek vogels die een tussen pauze namen en zich te goed deden aan de appels die nog in de boom zaten en er onder lagen.

Nu zit er weer een vrij vorse vogel in ik kon deze makkelijk fotograveren.
    Weten jullie welke het is.
    Het is bijna formaat tortelduif. Zie de foto's.

Ben nieuwsgierig of het een normale inheemse vogel is of een wintergast.
    Bijgevoegde Bestanden

Dit is bij mijn weten een kramsvogel, die bij zeer koud weer onze streken opzoekt. Ze komen uit het oosten van Europa. Ik heb ze ook regelmatig in de tuin in de hulstboom, waarvan ze de bessen eten.

Overzichtelijke informatie over de kramsvogel, waaronder een overzicht van kenmerken, een foto, geluid en een duidelijke omschrijving van de vogel.

Opmerking

Een beetje jammer dat de vogel zo ver weg zat, ik kan hem helaas niet herkennen. Hij ziet er heel apart uit, als ik mocht gokken; een (ontsnapte) gaailijster uit het geslacht Garrulax.

Aanpassing: Tegelijk getypt, inderdaad een fraaie kramsvogel.
      Groet Ton,
      www.allevogels.nl

Opmerking

Dank je wel drum die lijkt er goed op alleen zie ik bij die van mij iets van een zwarte streep over het oog.

Of zou dat het verschil mannetje vrouwtje zijn.

Opmerking

Het geslachtsverschil is moeilijk te bepalen. De pop zou iets valer zijn en met een bruinere waas overgoten.
          Op de foto's zijn de details moeilijk te zien door de grote afstand.Maar het is voor mij absoluut een kramsvogel.
          Een andere vogel, die meestal gelijk met de kramsvogel in de winter in ons land verblijft is de koperwiek. Ook een bijzonder mooie vogel, er zitten er op dit moment een stuk of 10 bij mij in de tuin.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
            Een beetje jammer dat de vogel zo ver weg zat, ik kan hem helaas niet herkennen. Hij ziet er heel apart uit, als ik mocht gokken; een (ontsnapte) gaailijster uit het geslacht Garrulax.

Aanpassing: Tegelijk getypt, inderaad een fraaie kramsvogel.
            Ik fotografeer met een sony digitale camera dit is wat die maximaal kan aan zoom op 20 meter afstand gefotografeerd door het thermopeen.

Goed als het een kramsvogel is dan heb ik deze dus in mijn tuin in Winterswijk gespot 11-02-2012.

Ik heb dit jaar ook nog de OEHOE die hier in de steengroeve broedde gevolgd eigenlijk ook wel heel bijzonder zo'n indrukwekkende uil.
            Eigenlijk vind ik best leuk om een beetje erbij te doen zeker nu de kinderen ook interesse beginnen te krijgen wat er allemaal te zien is.

Opmerking

De oehoe zit hier in de steengroeve daar word klak afgegraven dus een kuil je kan er ook fossielen en pyriet vinden.
              Dit is de groeve die al vele jaren buiten gebruik is zitten ook zeldzame salamanders.

En de oehoe link.
              http://www.beleefdelente.nl/oehoe

Wat vergrote foto voor de liefhebber.
              Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

Vogels in de natuur spotten is heel erg leuk. Ik woon in een bosrijke omgeving (het Gooi) en daar kan je als vogelaar je hart echt ophalen. Daar ik al heel lang tropische vogels houd, wat veel bekenden van mij weten, word ik soms ook wel eens verrast, wanneer men een vogel buiten heeft gevonden. Zo werden mij in het verleden tot 2x toe een goudhaantje gebracht (beiden tegen een raam gevlogen) in de veronderstelling, dat het tropische vogeltjes waren. Nadat ze in korte tijd weer hersteld waren, heb ik ze meteen in het sparrenbos op ongeveer 5 minuten afstand van mijn huis weer losgelaten. Een goed gevoel als je deze vogeltjes weer in de vrije natuur mag loslaten en dat je ze van zo nabij hebt mogen bekijken.

Overigens een schitterende foto van de oehoe.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Drum
                  Overigens een schitterende foto van de oehoe.
                  Ja echt een foto hier uit de steengroeve.

Het schijnt dat de oehoe graag op de rotsen in de Ardennen broed. En dan heeft een paartje Oehoe's hier de kalkafgraving gespot en de voor hen bekende rotsachtige ondergrond gevonden om te gaan broeden. Geen berg maar een kuil Belgische oehoe's

Opmerking

Kramsvogel foto van internet geplukt ziet er duidelijk uit heeft ook zwart bij de ogen.

Zie bijlage winterswijk je ziet rechts een wittevlek in de weilanden dat is de groeve.

Op de uitgezoomde foto zie je het zwilbrockerveen op de grens met nederland daar kan je een rondje omheen lopen en flamigo's zien in de zomer.

Dus voor de liefhebbers in groenlo zit een grote camping Marveld. In winterswijk een heleboel kleintjes en het barst van de boeren waar je mag camperen. Dus leuk voor de liefhebber om een tussen door vakantie te doen in Groenlo Winterswijk bij Winterswijk heb je het Woold bosrijk beschermt gebied kan je leuk fietsen.
                    Het is maar een tip bij het museum in Winterswijk kan je fossielen zien uit de groeve en oude boeren gereedschappen en gebruiksvoorwerpen.
                    Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

nogmaals de foto's
                      Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

Hij wil niet meerdere plaatjes te gelijk.

Dus je verrast je vrouw met vakantie in de achterhoek en dan kom je toevallig bij de steengroeve en het zwilbrockerven uit. Iedereen blij.
                        hier rechts witte vlek steengroeve.

Hier bovenin het veen gebied.

Opmerking

Jij woont in en heel mooie omgeving Helmuth, daar kan je echt van genieten.
                          Ik hoop in de toekomst eens een tocht richting omgeving Winterswijk te maken. Ik ben immers toch met de vut.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Drum
                            Jij woont in en heel mooie omgeving Helmuth, daar kan je echt van genieten.
                            Ik hoop in de toekomst eens een tocht richting omgeving Winterswijk te maken. Ik ben immers toch met de vut.
                            http://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_van_Leiden

Opmerking

Film van flamingo's in Zwillbrock.

http://www.youtube.com/watch?v=X6zvvMVlilU

http://www.youtube.com/watch?v=p2V0K...eature=related

Opmerking

Working...
                              X