Mededeling

Collapse
No announcement yet.

wat is het gevolg van teveel of te weinig lichturen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• wat is het gevolg van teveel of te weinig lichturen?

Ik vraag me af hoe het nu precies zit met lichturen voor vogels, wat gebeurt er als de vogels te weinig lichturen krijgen?
    Heeft dit alleen te maken met de kweek of zijn er ook andere zaken van belang?
    En wat als je bv vogels in de huiskamer hebt die meer licht krijgen dan ze in de natuur zouden krijgen, heeft dit ook gezondheids gevolgen?
    Hopelijk kan iemand het me uitleggen?
    Groetjes Esther

Dat verschilt nogal per soort en vooral waar de vogels oorspronkelijk vandaan komen.
    Vogels van het noordelijk halfrond kennen van nature een variatie in aantal lichturen, in de winter weinig, bv 8 uur ongeveer, in de lente wat meer en in de zomer lange dagen en korte nachten.
    Als de dagen korter worden, is het voor die vogels aanleiding tot ruien, want ze "weten"; de winter komt er aan, dan moeten we een goed sluitend verenpak hebben en het oude is al wat versleten. Ook gaan ze vettere voeding eten, om de komende kou aan te kunnen.

In de lente "weten" ze dat er binnenkort voedsel in overvloed zal zijn, dus prima tijd om jongen groot te brengen. De mannen gaan dan zingen om een partner en/of een territorium te verorveren.

Deze cyclus is vastgelegd in de vogels, elke jonge vogel weet dat vanzelf.

Vogels van het zuidelijk halfrond leven bijna allemaal in een vast aantal lichturen, meestal 12 uur licht en 12 uur donker. Zij bepalen hun ritme meestal door de regenperiodes. Regen betekent voedsel, alles gaat bloeien en zaad vormen. Als het bv in Kenia in september meestal regent, gaan de vogels in die tijd broeden, zodat het verse voedsel er is als de eieren uitkomen.

De "noordelijke" vogels kun je dus in de maling nemen door het aantal lichturen kunstmatig te veranderen. Zet ze vanaf augustus donker en laat het in december lente zijn, qua lichturen. Die vogels gaan dan in december broeden.
    Bij de zuidelijke heeft dat weinig zin, daar is voedselaanbod een trigger.

Een lang verhaal in een paar zinnen, ik hoop dat het al wat duidelijker is nu.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

Opmerking

De vogels die te veel licht krijgen in de huiskamer zijn vaak die vogels waarover de vragen worden gesteld als,pietje zingt niet meer of pietje is het hele jaar in de rui.Deze zijn zo van slag dat ze niet meer weten van seizoenen en dus niet meer zingen of ruien.

mvg eddie

Opmerking

Working...
      X