Mededeling

Collapse
No announcement yet.

wie doet er allemaal mee aan tentoonstelling

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• wie doet er allemaal mee aan tentoonstelling

ik had even een vraagje
    ik zelf ga voor het eerst meedoen met tentoonstelling met enkele vogels
    wel heel wat jaren heb ik vogels .
    nu is mijn vraag hoelang van te voren doen jullie de vogels opkooien????
    een man die ik ken heeft me geholpen met opkooien van vogels mijn tt is einde november .
    ik vind het eigenlijk best wel vroeg voor het opkooien van vogels ??
    of zit ik verkeerd ??
    hoe doen jullie dat .
    vind het eerlijk gezegt zielig die vogels 2 maanden van te voren op te kooien .
    het zijn goulds die mee gaan doen voor de tt .
    graag hoor ik van jullie hoe jullie dat doen

Ik zelf kweek nu alleen nog maar voor mijn plezier.
    Aan TT doe ik niet meer mee, is niet meer te doen gezien mijn werk.

De vogels 2 maanden in een TT kooi is erg lang.

Ik zelf deed de vogels die naar de TT gaan een week of 12 apart van de rest in een grote kooi.
    Daarna een week of 3-4 voor de TT in een TT kooi.
    De kooitjes verplaatste ik regelmatig zodat ze daar ook aan konden wennen.

Het is wel erg leerzaam een TT zo weet je ook wat de kwaliteit van je vogels is en wat je in huis heb.

Opmerking

ja sneaky
      ik heb ze dus nu ook een een grote kooie gezet kon het niet aan zien
      maar ja voor de leerzaamheid ga ik eens mee doen .

Opmerking

Wat ook makelijk is voor in de TT kooitjes als de vogels onrustig zijn zijn die plastic schermen zodat de vogels de staarten niet beschadigen.

Moet je maar eens even google daar vind je ook een hoop.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door natuurkweker
          ja sneaky
          ik heb ze dus nu ook een een grote kooie gezet kon het niet aan zien
          maar ja voor de leerzaamheid ga ik eens mee doen .
          Mvg,
          Kingfisher.

Opmerking

zo deed ik het ook als de jonge zelfstandig zijn een paar weken in een tt kooi.
            Maar in de voliere had ik een tt kooi hangen met aan beide zijde een opening.
            De vogels gingen er vaak in zitten en wende er toen ook makelijk aan.

Maar iedereen heeft denk ik wel zijn eigen methode.

Opmerking

dankje voor de tip die ga ik zeker eens doen

Opmerking

Als ze nu in de tt kooi komen kun je met twee weken de rustigste vogels uitzoeken.Deze kun je op afgebroken en beschadigde veren controleren.Als je die uittrekt kun je ze weer in grotere kooien doen,de veer/veren zijn dan met een week of zes weer op lengte.Als ze dan voor de tt worden opgekooid blijven ze rustiger omdat ze de kooi al kennen.
                Kooien met de voorfronten tegenover elkaar zetten met zo,n tien cm tussenruimte.Elke dag iets uit elkaar aan een kant en regelmatig langslopen.
                Zou de voerbak en het flesje ter hoogte van de zitstokken hangen zodat de staart niet op de grond komt.
                Let er wel op dat je alleen doorgeruide vogels neemt die op kleur zijn.Goulds die nog ruien willen hiermee nog wel eens stoppen na verplaatsen.
                Weet niet of dit allemaal op gaat voor jou vogels maar zo doe ik het hier met die van mij <andere soorten>.

mvg eddie

Opmerking

opkooien

zelf kooi ik mijn vogels ongeveer 3 weken voor de tt op nadat ze gedurende 2 weken alleen in de broedkooi hebben gezeten.
                  elke dag verplaats ik de kooien naar een andere plaats en bekijk de vogels van dichtbij waarbij ik de kooi in de hand neem en er als het ware mee wandel. ook besproei ik de vogels met lauw water zodat het verenpak er fraai uitziet, let wel op dat er geen zand in de kooi is want anders wordt het een modderboel. op de dag van inbrengen verhuizen ze naar een schone kooi welke met de deurtjes tegen elkaar gezet worden zodat ze uit eigen beweging overspringen. Het vervoer van de kooien gebeurt in tassen waar twee kooien tegelijk in gezet worden.
                  Let wel op dat somige soorten vogels heel rustig benaderd dienen te worden omdat ze van schrik de staart kunnen verliezen oa witwangmeesastrilde en elfenastrildes doen dat graag.
                  naar afloop van de tentoonstelling gaan de vogels samen met de prijzen rustig naar huis en mogen ze in de broedkooi baderen.

Opmerking

Hallo allemaal,

Ik denk dat het bij niemand precies hetzelfde is met opkooien. de ene vogel is de andere niet bij mij zitten ze vind ik zelf vrij snel wel goed terwijl ik andere vogels zie waarvan ik denk nou die kunnen beter nog een poos opgekooid worden om ze goed te krijgen. Je zal dit zelf ook moeten bekijken.
                    je zal dit door ervaring beter kunnen beoordelen maar ik denk dat als ik iemand moet adviseren ik liever adviseer een weekje meer dan nodig is als dat er iemand komt en zegt die vogel is veel te wild die had nog langer moeten wennen.
                    succes we horen het wel weer.
                    Groeten Ben
                    Groeten, Ben

Opmerking

Working...
                    X