Mededeling

Collapse
No announcement yet.

sensor reiniging

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• sensor reiniging

Ik heb gezien dat er weer stof op mijn sensor zit,bij foto's met een blauwe lucht zitten er weer stipjes op.

Nu heb ik dat de laatste keer laten doen maar wil het vanaf nu gewoon zelf doen en vroeg me af wat er door jullie gebruikt wordt.

Alleen een blaasbalgje of ook de sensor swabs?
    Mvg,
    Kingfisher.

Oorspronkelijk geplaatst door kingfisher Bekijk Bericht
    Ik heb gezien dat er weer stof op mijn sensor zit,bij foto's met een blauwe lucht zitten er weer stipjes op.

Nu heb ik dat de laatste keer laten doen maar wil het vanaf nu gewoon zelf doen en vroeg me af wat er door jullie gebruikt wordt.

Alleen een blaasbalgje of ook de sensor swabs?
    Bob,

Mijn toestel heeft een automatische sensorreiniger. Tot op heden heb ik nog geen last van stof of vuil gehad op de sensor. Wel let ik altijd heel speciaal op 'waar' ik van lenzen verander.

Enige ervaring met het blaasbalgje of andere sensor swabs heb ik in het geheel niet. Bij de ene lukt het reinigen blijkbaar met het blaasbalgje, bij anderen dan weer niet en moeten er 'grovere' middelen ingezet worden.

Stel je die vraag aan 10 mensen, dan bekom je meestal 10 verschillende antwoorden. Misschien heb je een beter idee bij het lezen van deze link:

Misschien weet Gijsie raad ?

M.v.g.
    Danny
    Wie niks doet, maakt ook geen fouten.

Opmerking

Ook al heb je een automatische sensor reiniger, op een gegeven moment heb je toch vervelende vlekjes op je censor.

Ik heb ook zo'n blaasbalgje maar gebruik dat ding niet. Stof zou je eventueel misschien verder door je camera kunnen verspreiden.

Zelf gebruik ik een goede schots tape. Is wel duur maar het moet ook niet achterblijven op je censor.
      Op het filmpje zie je een andere soort dan die ik heb maar zal net zo goed zijn werk doen.

Ik heb het ook eens geprobeerd met een stofzuiger maar dat raad ik iedereen ten stelligst af. Want nadien kost het je bijna een camera aan reparatie kosten. Hoe dom kon ik zijn zeg maar, ha, ha.

Wees heel voorzichtig met je censor want als die beschadigd wordt is het voorlopig gedaan met je camera.

Heel belangrijk is het om met een goed gevulde accu aan je klus te beginnen zodat niet halverwege je camera uit gaat en de spiegel terug gaat klappen. Ook dan is je camera naar zijn grootje.

Kijk dus uit met wat je doet het is super gevoelig spul. Maar ik zelf denk meestal, als een ander het kan moet ik het ook kunnen. Want om elke keer 30 euro te dokken voor een schoonmaakbeurtje gaat op den duur ook in de papieren lopen.

Waar ook nogal eens een stofje kan zitten is in het oculair. Daar kan je ook goed bij als je je lens er even afhaalt en het glaasje aan de binnenzijde even schoonmaakt met dezelfde tape. Wat op dit glaasje zit heeft niks met je censor van doen en komt dus ook niet als vlekjes op je foto terug.

Ik zie opeens dat ik per ongeluk een rood handje bovenaan gezet heb. Was niet eens de bedoeling.
      Vriendelijke groeten,
      Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Opmerking

Wat je vooral NIET mag/moet doen

zie: http://forum.belgiumdigital.com/f16/...et-134936.html

M.v.g.
        Danny
        Wie niks doet, maakt ook geen fouten.

Opmerking

Bob , weet je het zeker dat het op je sensor zit ?

Het kleinste vuiltje op je (zoom)lens kan stippen en vlekjes veroorzaken bij een kleine diafragma
          vriendelijke groet
          Henk

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door HenkvdMeer Bekijk Bericht

Het kleinste vuiltje op je (zoom)lens kan stippen en vlekjes veroorzaken bij een kleine diafragma
            Over welk F-getal heb je het dan Henk?
            Vriendelijke groeten,
            Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door HenkvdMeer Bekijk Bericht

Mvg,
              Kingfisher.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Danny1 Bekijk Bericht
                Wat je vooral NIET mag/moet doen

zie: http://forum.belgiumdigital.com/f16/...et-134936.html

M.v.g.
                Danny
                Zal weer niet eens een belgisch forum zijn.

Sorry,grapje van den ollanders.
                Mvg,
                Kingfisher.

Opmerking

Working...
                X