Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke led verlichting

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Serinus
    Ik kom zo "her en der" wel eens bij mensen in de kweekruimte.
    Het overgrote gedeelte van de TL of andere verlichting zit dan "centraal" tegen het plafond van de kweekruimte gemonteerd.
    In het geval van een stellage waar dan drie, vier of vijf broedkooien boven elkaar zijn geplaatst zitten de vogels in de onderste rij (evt. twee rijen) kooien vrij donker.
    Terwijl de vogels in de hoger geplaatste kooien beter of goed verlicht zijn.
    Een aantal kwekers waar ik ben geweest / kom hebben ook op een lager niveau (o.a. wanden) tl-armaturen hadden aangebracht.
    Bepaalde vogels die op kleur moeten komen hebben volgens mij o.a. een hoge lichtintensiteit nodig. Daar zou "koud wit of gewoon wit" misschien wel goed kunnen zijn.


    Bij een slechte verdeling van bijv. de tl-verlichting in de vogelruimte kunnen er inderdaad schaduwplekken ontstaan. Waarom zouden deze schaduwplekken nadelig kunnen zijn?
    Oorspronkelijk geplaatst door Serinus
    Laten we dan eens even de vraag omdraaien Ele; waarom zou je er voor kiezen om je vogels in verschillende lichtcondities te huisvesten?
    "In het licht van" eventuele lichtverschillen tussen de bovenste en onderste kooien hoeft dat voor sommige vogelsoorten beslist niet nadelig te zijn.
    Er zijn genoeg vogelsoorten die liever wat donkerder "zitten".


    Wat bedoel je met "extra licht"?


    Oorspronkelijk geplaatst door Serinus
    Maar goed, de vraag was;
    Ik wou graag de ruimte gaan verlichten met led verlichting, de zogenaamde led balken en/of led strips. Graag hoor ik van jullie welke type licht kleur het beste is: is dat wit koud of gewoon wit. En graag hoor ik jullie ervaringen ermee en welke led verlichting jullie gebruiken.
    Wat is daar je mening over?
    Wanneer de beslissing al is gevallen om ledverlichting te gaan gebruiken, wie ben ik dan om daar iets aan te willen veranderen
    Even serieus:
    Ik zou geen van beiden adviseren (wit koud of gewoon wit), maar eerder de wat warmere kleuren. Zeker voor het broedseizoen.(een lagere hoeveelheid K (=Kelvin)
    Dit komt in de praktijk neer op als iets wat wij zien als een wat geelachtig licht. Misschien zelfs oranje, dus in verhouding met veel rood, zeker ten opzichte van het blauw.
    Een overdaad aan licht kan ook schadelijk zijn en ik denk dat dit 1 van de grote gevaren is bij ledverlichting in de kooien.
    Een duidelijk waarneembaar symptoom van een flinke overdaad / overdosis is o.a. dat vogels slechter gaan / kunnen zien. (zie ook de opmerking elders van ons lid "Florino" en van "Josly" over de mogelijke gevolgen en gevaren van een overdosis aan blauw licht)
    Mijn advies zou wel zijn om niks te veranderen wanneer de vogels het goed doen of dat alles volgens je eigen wensen verloopt. (Wie ben ik om iemands wensen te willen gaan veranderen, maar wel ben ik bereid om mijn kennis te delen of uit te breiden. Dus ervaringen zijn altijd welkom. Zelfs het kleinste detail zou in principe het verschil kunnen maken tussen succes of falen.)
    "Never change a winning team".


    Het verlichten van de gehele kooi of gedeeltelijk?


    Oorspronkelijk geplaatst door Serinus
    Ik zou kiezen voor een kleurtemperatuur van 5500/6000K met 5050SMD LED's gemonteerd in LED modules.
    Mijn ervaringen met deze opstelling zijn positief.
    Wat bedoel je concreet met "positief"?
    Ik bedoel, wat zijn de waarneembare verbeteringen ten opzichte van de vorige situatie?


    mvg. Eelke

    Opmerking


    • #17
      Hallo,

      Topic is ietwat gedateerd maar ikzelf werk met led verhouding warm wit/blauw op een verdeling van 60% warm wit en 40% blauw, tot op heden geen problemen ondervonden met het in stand brengen van de broedsheid, echter wat ik mij afvraag, heeft zo'n vogel geen UVA straling nodig? Niet dat ik daaraan te kort leds heb (ca 200) maar weet niet of deze straling noodzakelijk is, misschien voor de gezondheid van de vogel?

      Groet,
      Dick

      Opmerking


      • #18
        Inderdaad

        Heb hier ook led verlichting in me kooien. Compleet met dimmer zon op onder.
        Ben bij Serinus aan huis geweest en hij heeft me zeer goed voor gelicht.Ben zelf goed bekend met elektronica en verlichting en weet waarover ik praat.
        Knaaglust van vogels is een ander verhaal en daarover kan je elkaar aan vullen.
        Handelaar..... Ik zelf zou er zeker niet van kunnen leven .Zoals we hier zouden zeggen de muizen zouden er aan sterven.
        Zoals aan eerder vermeld het gaat om de kwaliteit van het advies en die is prima.

        Groeten Naud

        Opmerking


        • #19

          Opmerking


          • #20
            Hoi Eelke bedankt voor de duidelijke uitleg!

            Vr.gr.
            Dick

            Opmerking


            • #21
              Graag gedaan Dick.


              mvg. Eelke

              Opmerking


              • #22
                Misschien een domme vraag, maar bestaan er ook LED lampen die IR stralen?

                Opmerking


                • #23
                  Ze zijn te koop, maar waarom wil je IR leds hebben dan zie je toch niets

                  IR leds worden gebruikt bij bewakingscamera's voor nachtvisie.
                  Bijgevoegde Bestanden
                  Groeten Michael

                  https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                  Opmerking


                  • #24
                    Geen specifiek doel, ik vroeg mij dit gewoonweg af!
                    Toch bedankt voor het antwoord!

                    Opmerking


                    • #25
                      Ik ga Ele zeker niet tegenspreken, is ervaringsdeskundige.

                      Verder vind ik Led per kooi ook niet zo aangewezen, hoewel ik het ook zeker heb overwogren. het heeft zeker zijn voordelen bij sommige soorten, maar de nadelen wegen zwaarder door dan de voordelen. Zeker bij lromsnavels.
                      De opmerking dat de dieren in de natuur ook niet altijd in het licht zitten Is ook terecht.
                      Ook is het beter dat sommige vogels iets donkerder zitten, denk dan vooral aan de ino's bij grasparkieten. Ik weet niet of het noodzakelijk is ze donkerder te zetten, maar de kweekresultaten zijn beduidend beter.

                      ook ga ik een domme vraag stellen aan diegene die dit reeds geinstalleerd hebben.
                      Wat op een donkere koude decemberavond? Geven de leds dan genoeg licht om de ruimte te verlichten? Wat doen jullie met de vluchten?

                      Ik maak me de bedenking als je een ietwat grotere vluvht heb (voliere) in je kweekruimte heb je zowieso een extra verlichting nodig om die te verlichten niet? Welnu geeft deze extra verlichting geen teveel licht/minder licht in het hok?

                      Opmerking


                      • #26
                        Hallo,

                        ook ga ik een domme vraag stellen aan diegene die dit reeds geinstalleerd hebben.
                        Wat op een donkere koude decemberavond? Geven de leds dan genoeg licht om de ruimte te verlichten? Wat doen jullie met de vluchten?
                        Daarom geef ik ook altijd het advies om de kooien/vluchtjes zelf te verlichten en niet de ruimte waar deze kooien/vluchtjes in staan.
                        Je kunt natuurlijk dan ook nog de ruimte zelf iets verlichten met LED's maar, naar mijn mening, is het belangrijk dat je vogels goed verlicht zitten.
                        En dat kan alleen maar door in de kooien/vluchtjes te verlichten, wederom; naar mijn mening.

                        Ik maak me de bedenking als je een ietwat grotere vlucht heb (voliere) in je kweekruimte heb je zowieso een extra verlichting nodig om die te verlichten niet?
                        Welnu geeft deze extra verlichting geen teveel licht/minder licht in het hok?
                        Licht er dan weer aan, als je voor extrra verlichting kiest, welke verlichting je kiest.....

                        Groeten, Serinus.
                        The proof of the pudding is in the eating

                        Opmerking


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door stefkee
                          Ik ga Ele zeker niet tegenspreken,
                          Jammer Stefkee , het zou mij juist aan het denken zetten over wat ik mogelijk allemaal over het hoofd kan hebben gezien, nog niet begrijp of verkeerd heb overgebracht.
                          Tevens is er nog zeer veel te ontdekken.

                          Oorspronkelijk geplaatst door stefkee
                          is ervaringsdeskundige.
                          Dat valt tegen, ik hoop een redelijke poging te hebben gedaan om er iets van te begrijpen en ook nog eens over te brengen. Dit vooral vanuit de theoretische kant.
                          Om praktijkervaring op te doen zou ik zelf onderzoeken moeten doen, dat gaat er niet van komen.
                          "Licht is energie" en volgens mij even belangrijk als bijv. voedsel.
                          Het gaat uiteindelijk om het gehele "plaatje"!

                          Led zou best goed of beter kunnen zijn dan andere soorten kunstmatige verlichting, maar ook wel slechter.
                          Tevens is het licht in de natuur ook "constante". Diverse zaken hebben daar invloed op.

                          Motieven als "ik kan de vogels beter zien" (mogelijkheden menselijk oog) en "de vogels zijn actiever" (invloed lichtkleur op hormonen enz.) zijn voor mij geen goede motieven om voor een bepaalde lamp te kiezen. Misschien in een bepaalde periode, maar zeker niet een geheel jaar door.

                          Een voerplek zou volgens mij altijd "goed verlicht" moeten zijn, ik zie zelf ook graag wat ik eet


                          mvg. Eelke

                          Opmerking


                          • #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door ele
                            Jammer Stefkee ,
                            Een voerplek zou volgens mij altijd "goed verlicht" moeten zijn, ik zie zelf ook graag wat ik eet

                            Hahah ja de vogels ook. In de buitenvoliere zitten Engelse grasparkieten met kwartels samen voor de mensen beginne te roepen en hun mening te spuien, en ja dat gaat goed al meer dan 2 jaar!
                            Als ik eivoer maak geef ik sporadisch gevriesdroogde meelwormen/Buffalo wormen voor het dierlijk eiwit. Het is met een ongeziene precisie hoe ze die wormen eruit pikken. Ik zou dit experiment eens moeten doen als ze in de binnevoliere zitten met verschillende lichtsterktes.

                            Opmerking


                            • #29
                              -
                              In mijn opstelling van de kweekruimte heb ik zeer zeker wel extra verlichting nodig .
                              Beeld je een rechthoek in van +- 7*2.5 meter. de achterste muur is volledig dicht (scheidingsmuur met buur) zijkanten volledig dicht en als je met je gezicht naar de kweekruimte kijkt is er links een raam van 1.5*1.2 meter. rechts geen raam. Rechts zijn mijn 2 binnenvolieres van elk 1.25*2.5m. (1 voor de poppen en 1 voor de mannen. Deze is zonder extra verlichting lichtjes duister in de zomer tot zeer duister op een donkere winterdag.
                              De kweekooien staan in L vorm langs de rest van de achtermuur tottegen het raam. Als ik alleen met leds zou verlichten dan zou de voliere helemaal niet verlicht zijn. Als ik ze met een TL verlicht dan zouden de eerste 2-3 rijen teveel licht krijgen.

                              Wederom ik geef geen kritiek maar heb alleen bedenkingen.

                              Ter info Momenteel wordt het geheel verlicht door 3* T5 tl lampen van 31 watt? equivalent van 120cm oude buizen. Lictht gaat aan om 6.30 tot 12uur en van 15 tot tot 22.30. 'winters een uur vroeger. En zoals gezegd ik kweek met Engelse Grasparkieten voor TT

                              Opmerking


                              • #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door populier
                                Ze zijn te koop, maar waarom wil je IR leds hebben dan zie je toch niets

                                IR leds worden gebruikt bij bewakingscamera's voor nachtvisie.
                                Is een misvatting van heel veel personen IR licht
                                Vraag me af IR gaat niet door glas, als je met een glazen schild naar zo'n camera loopt ziet hij jou dan?

                                Opmerking

                                Working...
                                X