Mededeling

Collapse
No announcement yet.

nachtlamp

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• nachtlamp

Ik heb een vraag over een nachtlampje. Heeft een nachtlampje van 7 of 15 watt invloed op het voeren van jongen vogels s'nachts? Of gaat de pop toch het nest niet af om extra voer te halen voor haar jongen? Ik ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.

Groeten Willem
    http://www.vogelarena.com/voliere/vo...000001723.html

Hallo,

Ik denk niet dat het wenselijk is dat een vogel 's nachts zijn jongen gaat voeren.
    Een 7 of 15 watt (gloei)lamp zal ook niet sterk genoeg zijn om een vogel te gaan verleiden te gaan voeren, tenminste; in een ruime vlucht.
    Het is ook belangrijk dat er een (min of meer) natuurlijk dag en nacht ritme aanwezig blijft.
    Je kunt meer bereiken door de lichturen uit te breiden zodat er per dag meer tijd is om de jongen te voeren.
    Dat is mijn mening, ik heb geen ervaring met je voorgestelde vraag en denk dat ook niet te gaan krijgen ook.

Groeten, succes, Serinus.
    The proof of the pudding is in the eating

Opmerking

Ik sluit mij aan bij hetgeen Serinus hiervoor vermelde.

Je zou, in theorie, het volgende kunnen stellen : ik heb een koppeltje met nestjongen in een broedkooi en ik plaats zo'n nachtlampje in de directe omgeving van deze broedkooi, met de bedoeling dat de oudervogels ook hun jongen 's nachts zou kunnen voeren. Dat dit gaat lukken, of niet, daar heb ik geen ervaring mee : ik respecteer ook het dag/nachtritme.

Er zijn studies geweest, bij legkippen, waarbij men kunstmatig een 24-urige dagcyclus introduceerde, met de uiteindelijke bedoeling : een verhoogde eiproduktie met minder kosten. Dus, er was geen nachtcyclus.

Het uiteindelijke resultaat was een belangrijke vermindering van de eiproduktie : dus, juist het tegenovergestelde van wat men voor ogen had. Hormonaal raakten deze legkippen volledig uit balans.

Hoe je deze vaststelling kan transfereren naar uw kweekkoppel : ik denk dat er iets soortgelijks kan gebeuren, inclusief het bevruchtingsmechanisme, dat toch sterk hormonaal geregeld is.

Ik kan u echter niet tegenhouden van het toch te doen.

Opmerking

Bedankt voor jullie reacties. De vogels waar het omging voeren nu hun jongen goed en bij voeren met de hand is niet eens meer nodig dus nu het zonder nachtlamp ook gelukt is zie ik hier toch maar vanaf.

Groeten Willem

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door willem
          Ik heb een vraag over een nachtlampje. Heeft een nachtlampje van 7 of 15 watt invloed op het voeren van jongen vogels s'nachts? Of gaat de pop toch het nest niet af om extra voer te halen voor haar jongen? Ik ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.

Groeten Willem
          Een nachtlampje is niet gebruikelijk,Willem.De nacht is zowel voor mens als dier om te rusten.
          De pop moet overdag voeren bij voldoende langdurige verlichting,zeg maar
          ca.15 uur.
          Vr.groeten van
          Antoni

homepage:
          http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

Opmerking

Ik begrijp dat de vogels nachtrust nodig hebben . Maar s'nachts zie je buiten altijd wel iets en misschien dat de vogels deze schemering nodig hadden om hun jongen s'nachts wat bij te voeren. Aangezien dat mijn broedruimte binnen is en omringd door 4 muren zonder ramen. Dacht ik dat een nachtlampje deze minimale schemering na kon bootsen.

Groeten Willem

Opmerking

Ik heb ook nacht verlichting branden maar dat is ongeveer 2% van zeg maar de normale verlichting en dat heb ik puur en alleen zodat als er vogels van stok af vallen ze hun plaatsje weer terug kunnen vinden meer niet.
              Sindsdien heb ik ook geen vogels meer die 's nachts lopen te spoken wat nog wel eens voor kwam.

Met kanaries zul je geen last hebben over het algemeen maar ik had vogels met trekneigingen en die vlogen dus nog wel eens op.
              Maar voor evt voeren 's nachts wordt dit niet gebruikt,is ook niet nodig las je overdags genoeg lichturen hebt in de kweek.
              Mvg,
              Kingfisher.

Opmerking

Ik heb ook altijd een nachtlampje branden van 3 Watt, als ik dat niet doe heb ik ook vogels in het gaas hangen de hele nacht. Ik heb mijn vogels dan ook allemaal binnen, dus ze hebben geen natuurlijk nachtlicht zoals de maan, buitenverlichting, weerkaatsen van licht tegen wolkenvelden etc.

Volgens mij krijgen ze meer rust als ze altijd een plekje op stok weten te vinden. En ze gaan dan echt niet eten of voeren of rondvliegen.
                Die 3 Watt-pitjes zijn sinds kort algemeen verkrijgbaar geloof ik, eerder had ik 6 watt. De pitjes zijn wat duurder, maar zouden zeer lang mee moeten gaan.

Opmerking

ik heb een nachtlamp van 7 watt
                  en dat gaat prima

Opmerking

Working...
                  X