Mededeling

Collapse
No announcement yet.

nachtlamp

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• nachtlamp

Ik heb een vraag over een nachtlampje. Heeft een nachtlampje van 7 of 15 watt invloed op het voeren van jongen vogels s'nachts? Of gaat de pop toch het nest niet af om extra voer te halen voor haar jongen? Ik ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.

Groeten Willem
    http://www.vogelarena.com/voliere/vo...000001723.html

Hallo,

Ik denk niet dat het wenselijk is dat een vogel 's nachts zijn jongen gaat voeren.
    Een 7 of 15 watt (gloei)lamp zal ook niet sterk genoeg zijn om een vogel te gaan verleiden te gaan voeren, tenminste; in een ruime vlucht.
    Het is ook belangrijk dat er een (min of meer) natuurlijk dag en nacht ritme aanwezig blijft.
    Je kunt meer bereiken door de lichturen uit te breiden zodat er per dag meer tijd is om de jongen te voeren.
    Dat is mijn mening, ik heb geen ervaring met je voorgestelde vraag en denk dat ook niet te gaan krijgen ook.

Groeten, succes, Serinus.
    The proof of the pudding is in the eating

Opmerking

Ik sluit mij aan bij hetgeen Serinus hiervoor vermelde.

Je zou, in theorie, het volgende kunnen stellen : ik heb een koppeltje met nestjongen in een broedkooi en ik plaats zo'n nachtlampje in de directe omgeving van deze broedkooi, met de bedoeling dat de oudervogels ook hun jongen 's nachts zou kunnen voeren. Dat dit gaat lukken, of niet, daar heb ik geen ervaring mee : ik respecteer ook het dag/nachtritme.

Er zijn studies geweest, bij legkippen, waarbij men kunstmatig een 24-urige dagcyclus introduceerde, met de uiteindelijke bedoeling : een verhoogde eiproduktie met minder kosten. Dus, er was geen nachtcyclus.

Het uiteindelijke resultaat was een belangrijke vermindering van de eiproduktie : dus, juist het tegenovergestelde van wat men voor ogen had. Hormonaal raakten deze legkippen volledig uit balans.