Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Blauwe verlichting?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Blauwe verlichting?

    Hallo allemaal,

    Onze voliere is dinsdag klaar. De voliere wordt 200 L x 100 B x 200 H en daarnaast een sluisje en een binnenhok van 60 L x 50 B x 100 H.

    We willen gaan voeren in het binnenhok.

    We zitten alleen nog met de verlichting overdag (omdat het binnenhok van donkergroen trespa wordt, is het ws donker binnen). Nu hebben we nog een zogenaamde maanlichtlamp voor het aquarium (dus waterdicht) die bestaat uit een buis met 6 blauwe ledlampjes. Zoiets als deze, maar dan met 6 lampjes:


    Kunnen we dit gebruiken zodat de vogels het eten overdag kunnen vinden? Of is dat blauwe licht niet bevorderlijk voor de kanaries hun gezondheid? 's Nachts willen we geen verlichting, dus er gaat een tijdklok op.

    Anders moeten we toch even langs Ikea voor zo'n ledstrip pakketje

    Ik heb gezocht met de zoekfunctie, maar kon niet iets specifiek over blauw licht vinden, sorry als ik niet goed gezocht heb.

    Groeten,
    Cynthia
    Terug van weggeweest

  • #2
    Gewoon normaal licht gebruiken .
    Kan ook een tl of spaarlamp zijn ,daar hoef je helemaal niet voor naar de ikea.

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Animal
      Gewoon normaal licht gebruiken .
      Kan ook een tl of spaarlamp zijn ,daar hoef je helemaal niet voor naar de ikea.
      Terug van weggeweest

      Opmerking


      • #4
        Ik begrijp ook niet waarom ze deze blauwe leds voor aquaria verkopen, kanarie of vis het lijkt me niet echt echt prettig voor de beestjes.
        Groeten Michael

        https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door populier
          Ik begrijp ook niet waarom ze deze blauwe leds voor aquaria verkopen, kanarie of vis het lijkt me niet echt echt prettig voor de beestjes.
          Dat is voor als je maanvissen eitjes hebben, kunnen ze die goed bewaken
          Tenminste daarom hadden wij het gekocht (baadt helemaal niet want de maanvissen slapen en de ancistrussen gaan gewoon over het blad en hopla weg eitjes ).
          Maar het staat wel mooi en de vissen doen het nog goed.
          Terug van weggeweest

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Cynnie
            Dat is voor als je maanvissen eitjes hebben, kunnen ze die goed bewaken
            Hoi Cynthia, heb je daar ook informatie over?

            mvg. Eelke

            Opmerking


            • #7
              kippen die worden wel gevangen met blauw licht voor de slacht .
              dat zien ze niet blauw
              maar ja maanvissen heb vroeger wel eens visssen gehad maar maan vissen heb nog nooit jongen gehad en we hadden een paarse lamp en een witte lamp in de aqaurium
              nog nooit van gehoord eigenlijk

              Opmerking


              • #8
                Ik heb vroeger behoorlijk wat maanvissen gekweekt, maar zonder die ancistrussen.

                Misschien is het beter dat je die uit je aquarium verwijderd



                En om bij het topic te blijven, ik denk niet dat vogels blauw licht zien, omdat bijvoorbeeld Dutchies ook geleverd worden in die blauwe houders.

                Het is bewezen volgens de site van de leverancier, dat vogels die kleur negeren.
                Met vriendelijke groet:
                Henk.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door ele
                  Hoi Cynthia, heb je daar ook informatie over?

                  mvg. Eelke
                  Hoi Eelke,

                  Maanvissen leggen hun eieren op een blad en het duurt ca 4 dagen tot de larven uitkomen. Deze larven leven dan enkele dagen op de eidooier (net zoiets als bij vogels), daarna moet je de larven voeren met heel klein granulaat, opvokvoer zeg maar.
                  Maar.... andere (maan)vissen vinden de eitjes erg interessant en lekker. De ouders beschermen de eitjes zolang zij kunnen, maar als het donker is.... Maanlichtlampen, zoals wij hebben in de vorm blauw ledlicht, geeft een natuurlijke lichtbron zodat ze hun eitjes nog een tijdje kunnen bewaken tegen andere maanvissen die happig zijn op de eitjes. Maar ancistrussen, die meer bekend zijn als algeneters, zijn vooral nachtdieren, dus wij verdenken hen van het afstropen van de bladeren met eitjes. Dat vinden wij wel sneu voor de ouders, maar omdat wij niet zozeer kweken met maanvissen vinden we het niet zo erg (hoewel ik altijd 'meeleef' met onze beesten probeer ik toch te denken dat zij niet denken zo als wij).

                  Wij hebben eigen kweek maanvissen omdat wij de eitjes apart hebben gezet en intensief hebben verzorgd (zonder de ouders). Vanavond hebben wij weer eitjes en zeer fel bewakende ouders, maar morgen zijn de eitjes weer weg.

                  Dat is geen antwoord op je vraag. We hebben ons laten verleiden in een aquariumwinkel om zulk soort maanlichtlampen te kopen. Ze zijn zodanig zwak dat de vissen er voor zover wij kunnen zien geen last van hebben. En het ziet er best kek uit

                  Door eerdere topics over (led)verlichting begin ik wel te twijfelen, daarom mijn vraag over het blauwe licht.

                  Wij hebben het beste voor al onze dieren voor. Ik probeer me zoveel in te lezen als mogelijk. Om heel eerlijk te zijn (en de pepernoten liggen al in de winkel ) heb ik een led kerstboompje voor in het aquarium. Echt heel erg kitsch maar toch...

                  Wij hebben heel erg zin in dinsdag, wanneer onze kanaries,lekker naar buiten kunnen! We hebben vandaag de vloer getegeld en ik zal woensdag foto's plaatsen. Met name omdat wij afgelopen 11 maanden zijn bevangen door het vogelvirus en zo enthousiast zijn

                  Kritiek en aanbevelingen; altijd welkom!

                  Groeten Cynthia
                  Terug van weggeweest

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Henk Adelerhof
                    Ik heb vroeger behoorlijk wat maanvissen gekweekt, maar zonder die ancistrussen.

                    Misschien is het beter dat je die uit je aquarium verwijderd



                    En om bij het topic te blijven, ik denk niet dat vogels blauw licht zien, omdat bijvoorbeeld Dutchies ook geleverd worden in die blauwe houders.

                    Het is bewezen volgens de site van de leverancier, dat vogels die kleur negeren.
                    Terug van weggeweest

                    Opmerking


                    • #11
                      Met vriendelijke groet:
                      Henk.

                      Opmerking


                      • #12
                        Wowwww ijvogeltjes...hebben hebben hebben

                        :-P
                        Terug van weggeweest

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Cynnie
                          Dat is voor als je maanvissen eitjes hebben, kunnen ze die goed bewaken
                          Tenminste daarom hadden wij het gekocht (baadt helemaal niet want de maanvissen slapen en de ancistrussen gaan gewoon over het blad en hopla weg eitjes ).
                          Maar het staat wel mooi en de vissen doen het nog goed.
                          De nieuwe ontwikkelingen op het aquarium gebied heb ik al een tijd niet gevolgd, ik had s'nachts gewoon een nachtgloeilampje van 5 watt in mijn bak hangen, ik heb deze maanleds wel gezien in een dierenwinkel die het gewoon overdag gebruikt, de echte kleuren van de vissen zijn dan niet meer te zien

                          Ik heb ook ancistrussen bij mijn discuvissen gehad en idd. je houd geen eitje meer over
                          De enige die goed kweken zijn de ancistrussen zelf, en heb je er in no time 100 jonkies bij zwemmen.

                          Op het forum van de Discusclub zijn ze er ook nog niet uit, maanledvdelichting wel of niet doen: http://discusclubholland.nl/topic/59...ht-wel-of-niet
                          Groeten Michael

                          https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                          Opmerking


                          • #14
                            Blauw licht wordt ook op boor eilanden gebruikt.
                            Speciaal om de trekvogels daar weg te houden ,want als die daar landen vergeten ze door te vliegen of raken te veel verzwakt om door te vliegen.
                            Waarschijnlijk zien ze het blauwe licht niet(goed) en worden daar dan niet tot aangetrokken.

                            Opmerking


                            • #15
                              http://www.nieuwslog.nl/2011/05/24/s...-in-het-oog-2/
                              Dit had men volgens mij al veel eerder kunnen beredeneren, maar bewijs zal wel lastig geweest zijn? (of het vermoeden dat het zo zou kunnen zijn was niet eerder opgekomen bij iemand of er was geen belangstelling voor?)

                              Iets langer geleden "ontdekt": http://www.kncv.nl/kringen/chemische...2.106020.lynkx

                              Opmerking

                              Working...
                              X