Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kweek kooien

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• kweek kooien

hallo allemaal

ik heb voor kweek seizoen nog veel extra ruimte op de zolder .
    denk er over na om hier nog een paar kweekkooien te-zetten .
    en nl die van h en h kweekkooien . worden gemaakt van 9 mm hecht hout die watervast verlijmd en ge niet worden . heeft er iemand ervaring mee met dit soort kooien.
    zo ja hoe vond je het kweken in en met deze kooien .
    denk er aan om 6 kooien van 81 x 40 x 40 te-doen en twee grote uitvlieg kooien van 81 x 60 x 40
    heb nu van keulen broedkooi van 9 vakken in de serre . bevalt erg goed

mvg rudy

Oorspronkelijk geplaatst door rudyp Bekijk Bericht
    hallo allemaal

ik heb voor kweek seizoen nog veel extra ruimte op de zolder .
    denk er over na om hier nog een paar kweekkooien te-zetten .
    en nl die van h en h kweekkooien . worden gemaakt van 9 mm hecht hout die watervast verlijmd en ge niet worden . heeft er iemand ervaring mee met dit soort kooien.
    zo ja hoe vond je het kweken in en met deze kooien .
    denk er aan om 6 kooien van 81 x 40 x 40 te-doen en twee grote uitvlieg kooien van 81 x 60 x 40
    heb nu van keulen broedkooi van 9 vakken in de serre . bevalt erg goed

mvg rudy
    Weet eigenlijk niet op het mag op dit forum. Ik heb H&H kweekkooien in de afmeting die jij noemt.
    Bevallen uitstekend ben vooral erg tevreden over service H&H. Heb zelf gekozen met LED verlichting bevalt ook prima.

Groeten
    Rob Koppen

Opmerking

Ik heb ze zelf niet maar de kooien van Henri en Hanny lijken me ook erg mooie kooien, vooral met de zwarte voorfronten.

Kwaliteit voor weinig geld.
      Bijgevoegde Bestanden
      Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

word het zomers niet erg warm op je zolder ? of ga je binnenkort al kweken ?
        groeten Ton
        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Persoonlijk heb geen ervaring met deze broedkooien, maar wel met broedkooien van hout.

Ik denk dat hout de vogel ten goede komt, een beetje meer richting de natuur.
          Bij mij doen ze het prima in een omgeving van hout.

Men zegt vaak dat hout broeinesten kunnen zijn voor luizen, maar gelukkig is me dat nog niet overkomen.
          Je kunt daar preventief van alles tegen doen.

Ik zou voor deze kooien gaan. Als het die kooien zijn waarvan Michael een plaatje laat zien.
          Voor uitvlieg kooien zou ik dan toch een maatje groter (breed) pakken.
          81 cm. is niet echt breed om jonge vogels in uit te laten vliegen.
          Maar dat is mijn mening.
          groetjes
          Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
          http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

inderdaad uitvliegkooi van 81 cm, is bij mijn nog niet de kleinste broedkooi, deze zijn allemaal 1m.

mijn uitvlieg kooien binnen zijn 1m x 1m x 3m lang en daar heb ik er 2 van.
            www.fretteren.eu

Opmerking

beste collega's

het is idd de bedoeling om er in januarie en februari in te kweken en ja het wordt warm op de zolder maar daar hebben we een arco voor om de temp op en rond de 22 graden tehouden
              dus de temperatuur is dan oke

mijn oog viel op deze kooien van wegen de prijs en ze zien er opo de foto erg goed uit .
              en ja led verlichting heb ik wel in strips van 33 cm met 6500 k dimbaar dus dat zit wel goed

mvg rudyp

Opmerking

hoi rudyp
                ik zou ook voor deze gaan zelf heb ik ook houten bevalt me prima .
                ik heb ook aluminiem kooien gehad maar die bevielen mijn niet.
                de uitvlieg kooi zou wel wat grote mogen .
                groet Ries

www.vogelmarkt.nl

Opmerking

hallo allemaal

ik ga volgende week contact opnemen met deze firma voor de broedkooien en gelijk vragen voor grotere uitvlieg kooien . neem er dan ook gelijk de nestbakjes voor in het deurtje bij dan is alles moot gelijk en goed voor elkaar .

bedankt allemaal voor de reactie's

Opmerking

U denkt wel makkelijk over de temperatuur op zolder.Zelf denk ik dat als u een airco gebruikt om de temperatuur te regelen u met het fenomeen droge lucht te maken krijgt en dit niet bevorderlijk is voor de kweek.Ik zou toch meer inlichtingen zoeken om er zomaar aan te beginnen.

m.v.g.Jan

Opmerking

inderdaad Jan, als je begint met bijsturen, van temperaturen en dergelijke, dan moet je ook de vochtigheid in de gaten houden.

valt nog niet mee, om dat binnen allemaal onder controle te houden.
                      groeten Ton
                      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

beste jan en ton

ik denk er zeker niet gemakkelijk over en idd de lucht vochtigheid is een een probleem dat op te lossen valt door extra vocht toe te voegen . lucht bevochtiger maar op dit moment speelt het geen rol ben me aan het orienteren ivm kweek kamer .
                        ik kweek nu in een serre waar veel schommelingen in temperatuur is en ook in lucht vochtigheid .
                        wil naar constante temperatuur toe en luchtvochtigheid zonder te-veel schommelingen zo als nu het geval is.

vandaar de vraag naar ervaringen met broedkooien van een bepaald merk .

dat bepaalde zaken er dan bij komen is natuurlijk altijd zo en niet iedere verandering is een verbetering daar ben ik mij bewust van.

ik heb het probleem in de serre redelijk goed kunnen oplossen door waterbakje aan de radiator en 3 x per dag dweilen en vochtige theegoek op de radiator . lucht vochtigheid is nu mooi constand op 64 procent . temperatuur overdag 18 graden en s'nachts zakt deze terug naar 14 graden dus ook geen probleem tot nu toe .

ja zolder verhaal is anders natuurlijk maar ik nog een uitwijk een slaapkamer met veel licht en extra deur naar balkon
                        minder ruimte op de slaapkamer deze is 2.2 meter bij 2 meter . dus dacht ik aan de zolder daar is het ge-isoleert en veel ruimer 4 bij 4.5 meter met minder dag licht wel twee dakramen en genoeg ventilatie om stof etc af te zuigen .en natuurlijk lucht toevoer die verwarmt is vandaar dat ik aan de zolder dag en voor de zomer is het er geen probleem de vogels gaan en kunnen dan naar buiten in de voliere . het gaat alleen om de eerste drie maanden van het jaar .

en luchtvochtigheid winter is altijd tussen 40 en 50 procent
                        voorjaar tussen de 55 en 65 procent
                        zomer tussen ja moeilijk wisselend maar zeker rond de 65 procent
                        najaar zeker rond de 75 tot 80 procent
                        dur hier moet altijd rekening mee gehouden worden zeker als je je vogels ophokt binnens huis waar een ander klimaat heerst meestal tedroog en tewarm voor de vogels met alle gevolgen .
                        ben niet iemand die over 1 nacht ijs gaat maar wel goed voor mijn vogels zorgt komen niks te kort
                        krijgen alles wat ze maar nodig hebben en ook veel liefde krijg er veel voor terug .

meer advies is altijd welkom
                        Last edited by rudyp; 07-12-2014, 23:38.

Opmerking

oke allemaal

de uitvlieg kooi wordt 121 cm bij 50 hoog en 40 diep . ik neem aan dat dit een goede maat is .
                          er komen 2 onderkasten om spullen in op te bergen . en er komen 6 kweekkooien .
                          krijg je een stelling van 162 breed en 220 hoog . kan het mooi naar de slaapkamer die is wel wat kleiner dan zolder maar ik kan hier alles beter regelen voor de vogels .

beste jan en ton .
                          zo als jullie lezen gaat alles goed komen met de kooien nu nog de temperatuur regelen en natuurlijk de luchtvochtigheid moet een konstante 65 % worden evt iets hoger is geen bezwaar .
                          doch niet hoger dan 70 % .
                          daar ben ik nu mee bezig om alles te regelen en om dit dan ook goed te-doen .
                          daarna als alles goed is komen de vogels er pas in dus een paar weken op de gewenste temperatuur en luchtvochtigheid .
                          mocht het zo zijn dat het dit jaar niet lukt dan kan ik het gewoon volgend jaar gaan gebruiken .
                          eerst alles goed voor elkaar dan de vogels er pas in niet eerder.
                          gezondheid van de vogels staat voor op .

iedereen bedankt voor jullie reactie ivm met de broedkooien waar het eigelijk om ging .
                          heb al contact met h en h gehad .

mvg rudyp

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door rudyp Bekijk Bericht
                            oke allemaal

de uitvlieg kooi wordt 121 cm bij 50 hoog en 40 diep . ik neem aan dat dit een goede maat is .
                            er komen 2 onderkasten om spullen in op te bergen . en er komen 6 kweekkooien .
                            krijg je een stelling van 162 breed en 220 hoog . kan het mooi naar de slaapkamer die is wel wat kleiner dan zolder maar ik kan hier alles beter regelen voor de vogels .

beste jan en ton .
                            zo als jullie lezen gaat alles goed komen met de kooien nu nog de temperatuur regelen en natuurlijk de luchtvochtigheid moet een konstante 65 % worden evt iets hoger is geen bezwaar .
                            doch niet hoger dan 70 % .
                            daar ben ik nu mee bezig om alles te regelen en om dit dan ook goed te-doen .
                            daarna als alles goed is komen de vogels er pas in dus een paar weken op de gewenste temperatuur en luchtvochtigheid .
                            mocht het zo zijn dat het dit jaar niet lukt dan kan ik het gewoon volgend jaar gaan gebruiken .
                            eerst alles goed voor elkaar dan de vogels er pas in niet eerder.
                            gezondheid van de vogels staat voor op .

iedereen bedankt voor jullie reactie ivm met de broedkooien waar het eigelijk om ging .
                            heb al contact met h en h gehad .

mvg rudyp
                            Met alle respect, maar dit is toch niet een leuke afmeting om vogels in op te laten groeien? Ook jonge vogels hebben energie en willen alle kanten op vliegen en hun spieren ontwikkelen. Wat is nu een hoogte van 50 cm en 40 cm breed?
                            Kweekkooien vind ik vaak al te klein voor een vogel. En zeker als een vogel conditie heeft door in een voliere te leven en dan in enen tijdens het moeten kweken in een klein hokje te moeten zitten.... Kweken lijkt dan wel een eenzame cel opsluiting met niets anders te doen dan eieren leggen en broeden.
                            Een uitvliegruimte hoort ook groot genoeg te zijn dat meerdere vogels hun gang kunnen gaan en lekker kunnen vliegen. Daar krijg je sterkte en sociale vogels van.

Groetjes, Chantal
                            http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Opmerking

oke tal

het kan ook 1 hok zijn van 160 breedt x 50 hoog en 40 diep .
                              het gaat om de eerste weken na bij de ouders te-zijn weg gehaald .
                              als ze zelfstandig goed eten etc gaan ze naar de binnen voliere die is 175 x 200 x 90 lxhxd
                              dat kan toch wel of kunnen ze gelijk bij de ouders weg de voliere in .
                              leek mij beter om eerst ff appart te-laten opgroeien .
                              de broedkooien zijn 80 x 40 x 40 ook groot genoeg toch of is dit te klein
                              de meeste kwekers die ik ken hebben nog kleinere hokken om tebroeden
                              Last edited by rudyp; 16-12-2014, 16:32.

Opmerking

Working...
                              X