Mededeling

Collapse
No announcement yet.

nestkasten al naar buiten?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• nestkasten al naar buiten?

Ik vroeg me af of jullie de nestkasten al op hebben gehangen buiten gezien het mooie weer.... Ik vind het nog wat vroeg, maar alle vogels vliegen al druk met takjes etc door de voliere op zoek naar een nest gelegenheid...

groet!
    Frank

Bij ons heeft het gewoon nog gevroren, dus bij ons zeker nog niet

Opmerking

Ik vind het ook nog te vroeg. De zon doet wonderen wat betreft de temperatuur overdag, maar in de nacht is het regelmatig nog vorst (aan de grond). Maar goed dat neemt ook bij mij de kriebels om nestkasten op te hangen niet weg Maar hier nog zo'n 2-3 weken (zeker) geduld

Opmerking

ik waag het ook nog niet.

overdag is het warm genoeg maar snachts niet. ook zijn er nog te weinig lichturen rond deze tijd.
        groeten gijs

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door frankhermens Bekijk Bericht
          Ik vroeg me af of jullie de nestkasten al op hebben gehangen buiten gezien het mooie weer....
          Nou Frank, vergeleken met gisteren een flink verschil.
          Jemig de pemig, wat een kou!

Dus voorlopig geen nestkasten in het hok, maar nog een tijd wachten totdat de temperatuur weer stabiel blijft.

Opmerking

Tot in mei kun je nachtvorst hebben maar ook dat overdag de temperatuur laag is en weinig zon. Het is een gok die je moet nemen. Er zijn voors en tegens.

Wij hebben het gehele jaar nestkasten hangen omdat ze in de winter ook in de nestkasten en nestkorven slapen.
            We geven dan geen nestmateriaal op het hooi na wat ikzelf al in de nestjes doe.

Wij merkten ook dat ze begonnen te slepen met alles wat ze konden vinden. Ook begonnen ze weer met eitjes leggen. Logisch, ze hebben geen kalender en als het warm wordt dan beginnen ze.

De keuze gemaakt om de eitjes bij de gordels te laten liggen, zij waren erg vlot.
            Daar hebben we nu 2 nesten van. 1 in de vlucht, 1 in het binnenhok. De jongen gaan goed. Afwachten is het altijd of ze goed op stok komen, ook in de zomer kan er altijd wel wat mis gaan. Gordels zijn goede ouders dus we verwachten dat het goed gaat.

Ik heb sinds afgelopen week cocosvezel en veertjes gegeven, ze waren er gelijk mee aan het slepen. De andere vogels zijn ook in de stemming dus ook daar eitjes van.

Overdag met zon gaan de schermen er af. Vandaag hebben we ze erop gelaten.
            Vanaf maandag ofzo wordt het weer zonniger.
            Afgelopen week was het met zon tegen de 20 graden in de voliere. Ik kan ze dan echt niet tegenhouden om te gaan nestelen.

Het ligt ook helemaal aan de ligging en bouw van je voliere tov de zon, wind, enzovoort.

Als je twijfelt, dan gewoon nog even wachten.

Groetjes, Chantal

ps we hebben verlichting in de vlucht en binnenhok. dus we hebben wel wat meer licht dan wanneer je alleen van de dag/zon afhankelijk bent.
            Last edited by Tal; 14-03-2015, 18:53. Reden: ps
            http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Opmerking

Omdat ook bij mij in de voliere de gould erg actief waren had ik bedacht voordat het zover is dat het er om spant zijn we een tijdje verder.

Dat was een misrekening dinsdag nestkastjes opgehangen. Bij 1 nestkastje woensdag nestbouw en nu liggen er al drie eieren.

Opvallend vind ik wel dat de pop meteen al op het nest blijft zitten. Dus ben ik toch weer wat te ongeduldig geweest nu maar hopen dat de temperatuur stijgt en dat er meerdere jongen uitkomen.

Groeten
              Rob Koppen

Opmerking

Dank voor jullie reacties! Ik heb net besloten nog 1-2 weken te wachten...

groet!
                Frank

Opmerking

Working...
                X