Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Voliere buiten, nachthok binnen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Voliere buiten, nachthok binnen?

Hallo,

De planning ligt om volgend voorjaar een voliere in de tuin te bouwen voor parkieten.
    Nu was de bedoeling om de voliere tegen de muur van mijn bijkeuken te bouwen zodat ik in de volledige lengte kan bouwen.

Nu was mijn vraag of het een slim idee is om in de muur een gat te maken en het nachthok binnen te bouwen met het oog op de winter?

Het lijkt mij dat de temperatuur verschil dan te hoog is aangezien het in de bijkeuken bijna net zo warm zal zijn als binnenshuis.

En is een nachthok ook echt nodig? want de 1 zegt wel en de ander zegt van niet. dat terzijde van de hoofdvraag natuurlijk
    Groeten Arjan

het licht er aan welke vogels je er in zet. meestal is een windvrij hok wel genoeg. '

maar weet je zeker dat je een gat door je muur wil boren? je moet het natuurlijk zelf weten maar ik zou het niet doen.

Opmerking

De bedoeling was alleen grasparkieten met misschien een paar valkjes.
      En de achterkant, bovenkant en de kant van de muur zullen dicht worden.

En gat boren wou ik ook niet doen, ik wou er 2 stenen uithalen zodat deze eventueel ook weer terug geplaatst kunnen worden.

en 'swinters wou ik sowieso iets van doek of iets in die richting hangen rond de open delen.
      Groeten Arjan

Opmerking

ik zou het wel doen, als je de mogelijkheid hebt. voor de parkieten is het misschien niet nodig. die volstaan ook met een windvrij en droog nachthok.

maar wil je nog eens wat anders is het een pre.

zowiezo als ze de keuze hebben, om binnen lekker warm te zitten, en overdags naar buiten te kunnen, zou ik het zeker doen.
        groeten Ton
        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Die keuze om binnen lekker warm te zitten leek mij dus ook wel ideaal, ik ben alleen bang dat het temperatuur verschil te groot is, bijv, -15 graden buiten en 20 binnen.

Misschien ben ik wel te bezorgd, maar ik wil geen zieke vogels of erger dat ze er aan dood gaan.
          Groeten Arjan

Opmerking

temperatuur verschil te groot is, bijv, -15 graden buiten en 20 binnen.
            parakeetplaza.webnode.be met aansluitend blog i.v.m. de kweek 2017

Opmerking

Misschien dat ik het niet duidelijk doorgegeven heb, maar de bedoeling zou zijn dat het nachthok in de bijkeuken zou komen wat gewoon verwarmd is net als de rest van het huis.

Dus vandaar de hoge temperatuurverschil
              Groeten Arjan

Opmerking

Hallo Arjan,

Kun je het niet zo regelen dat je bijkeuken ca. 15 graden is?
                20 graden lijkt me echt overdreven warm voor een bijkeuken.
                dan heb je de eerste winst van het temperatuurverschil al te pakken.
                Het is natuurlijk mooier een aparte ruimte te hebben die je van temperatuur
                aanpast aan buiten.
                Zoals je bijvoorbeeld doet met een aparte onverwarmde vogelbinnenhok.
                maar ja je moet ook kijken wat voor jou praktisch is.
                groeten
                Groeten, Ben

Opmerking

http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Opmerking

Bedankt voor het meedenken allemaal.

Het is me nu wel duidelijk dat het creeren van een nachthok in de bijkeuken geen goed plan is.
                    Ik ga daarom ook voor een geisoleerde nacht hok tegen de muur van de bijkeuken aan.
                    Wat is een beetje een goede maat voor een nachthok? de voliere wordt waarschijnlijk 4 a 5 meter lang, waarvan de helft 2 meter breed zal zijn en de ander helft schuin uitlopend naar 3 meter. (is nog niet zeker).

En moet er onder het nachthok een betonnenvloer?
                    Ik wou de voliere namelijk bouwen op de bestaande tegels waarvan de naden tussen de tegels ingesmeerd zal worden met beton om onkruid tegen te gaan.

Sorry voor alle vragen maar als ik volgend jaar wil beginnen wil ik het wel in 1 keer goed doen
                    Groeten Arjan

Opmerking

Opmerking

Ik ga zeker me verdiepen op het hele nachthok gebeuren.

En als ik de tegels afstrijk dan ga ik de tegels sowieso opnieuw leggen met een kleine afschot naar de zijkant en de voliere komt op een stapel gemetselde klinkers te staan waarvan op het laagste gedeelte een losse steen of een ander soort luik of iets dergelijks (tips welkom) zodat ht eventuele regenwater eruit kan lopen en als ik de voliere ga schrobben dat ik dan de losse steen eruit haal zodat ik het grove vuil ook kan weg spoelen.

Lang verhaal maar ik hoop dat het duidelijk is

Ps: mooie voliere Tal
                        Groeten Arjan

Opmerking

Als je je voliere regelmatig aanveegt/schoonmaakt, dan zul je niet veel last van onkruid hebben. En.. het onkruid wat er event. groeit is van het zaad wat je geeft dus dat zullen je parkieten wel (graag) opeten.
                          Misschien moet je niet de moeite nemen om die hele bodem dicht te maken enzovoort.
                          Ieder luikje oid naar buiten kan ook een ontsnapping zijn van vogels of juist een binnenkomen voor muizen en ander ongedierte. Als je gewoon de stoeptegels strak legt dan kan het water vlot weg.

Als ik de voliere schoonveeg dan neem ik altijd een plamuurmes mee om even tussen de stoeptegels te trekken om daar de zaadpelletjes weg te halen.
                          Misschien dat een dunne laag beton ook snel gaat loslaten en afbrokkelt en juist daardoor lelijk wordt of als je vogels frutseltjes cement/beton opeten het slecht is.

Groetjes, Chantal

Opmerking

Dat is inderdaad ook wel een punt over het beton. dan hoef ik ook geen afschot in de tegels te leggen (scheelt dat ook weer) want ze liggen nu mooi waterpas.

Kan ik trouwens om de voliere heen wel met vergif spuiten tegen het onkruid in de rest van het terras? of gaat dat door de grond eventueel de volliere in? (kwam net in me op)
                            Groeten Arjan

Opmerking

Working...
                            X