Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Serinus-Soorten op de BEC-Show

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

helaas

ik ben ook geweest, echter helaas heel kort, heb er misschien maar een uurtje gelopen. heb wel genoten van de verschillende serinus soorten, en uiteraard van de europese vogels. ik had te weinig tijd, om lang te blijven helaas.
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

had altijd begrepen dat de SEC groter was dan de BEC (ben overigens van beiden lid) . Had ik er dan toch goed aan gedaan om naar Endhoven te gaan dan naar Rosmalen? Of staat me daar nog wat moois te wachten?

Opmerking

sec is ook altijd gewoon mooi
        normaliter ga ik ook eerder naar de sec als naar de bec,maar wilde de expansie van de essb soorten met eigen ogen zien,zodat ik erover kan praten vanuit eigen bevinding,en dus niet van horen zeggen etc.
        het was i.i.g. weer voor herhaling vatbaar,ik zelf vind dat dus veel leuker zo met wat van die aangeklede voliere's.
        en men zegt dan snel; van tja da's promotie voor onze sport,ik denk dat het geen reet uitmaakt ,de vogeltjes blijven achter de tralies zitten volgens onze tegenstanders van de hobby.
        ik denk dat het ,het show element naar voren brengt meer niet.
        ik denk ook dat het steeds meer een eenheid /begrip word die showvoliere's ,vi club begon ermee,nu doen bec en sec het (eigenlijk ook alweer een poosje) ,ik heb het nu ook al gezienbij plaatselijke verenegingen,ik vind het een goede ontwikkeling,maarja nu die rooie/gele/witte en nog 1001 kleurslagen bij de kanaries in zo'n kooi zien te krijgen.
        ik stel voor ,voor op apeldoorn: 1 grote voliere geheel aangekleed en alle kanarties erin,tjonge dat zou een schouwspel zijn!
        wat ik bedoel is het is niet iets wat men kan doorvoeren voor elke soort,jammer maar helaas.

ff terug nar de bec show:
        leuk was wel om te zien dat er een nestje met eitjes van de kwartels in 1 van de showkooien lag, ander iets daar en tegen was dat ik een mevrouw hoorde zeggen, nou da's zielig nu gaan die eitjes dood!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        een ander iets was dat ik een man hoorde zeggen ,moeten ze hier geen licht aan doen ,ik zie die uilen helemaal niet zo goed

en dat bedoel ik maar ,hoe je ook je best doet,iedereen het geheel naar de zin maken kan niet.
        voor mij persoonlijk was het weer leuk om vele bekende vogeltjes tegen te komen op de show die je voor een paar jaar terug "nergens" zag,m.a.w. de vogelsport ontwikkeld zich nog steeds.

als het wilt lukken dan ga ik ook naar de sec show, niet zozeer voor de vogels (90%) zijn het dezelfde soorten die ook op de bec stonden ,nee ik ben benieuwd naar dit:
        Ria Winters, Schilderes van vogels uit natuur. Geeft permant demonstraties http://www.riawinters.com/

goeie kunst kan ik wel degelijk waarderen

hoe ,wat ,waar?:

mvg

Opmerking

Kunst

Erg mooi die kunst van Ria en consorten. (via bloggers.)
          Vriendelijke groeten,
          Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Opmerking

Afgelopen jaar had ze een stand op de bondsshow van de NBvV in Apeldoorn. Fraaie schilderijen!
            mvrgr

Piet

Opmerking

Even een plaatje:

mvrgr

Piet

Opmerking

Mooi

Creatief blondje. Als je zo kan schilderen, ja perfectico.
                Vriendelijke groeten,
                Henk3.

Mijn website:

Opmerking

BEC show

hier nog een plaatje van een ijsvogel, zoals die zat op de bec show, en een plaatje van een groep staartmezen, vind ik persoonlijk een hele mooie vogel. net een bolletje wol.
                  Bijgevoegde Bestanden
                  groeten Ton
                  mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Leuke plaatjes

Van die staartmeesjes heb ik hier regelmatig een hele toom in de tuin. Stuk of 7 denk ik. Prachtig zoals ze dan aan het fourageren zijn. Kan ik van genieten.
                    Vriendelijke groeten,
                    Henk3.

Mijn website:

Opmerking

Opmerking

vastpakken!

De manier om vogels rustig te krijgen is vastpakken.
                        Ik weet dat het vreemd klinkt maar zo krijg je eigenlijk alle vogels rustig.
                        Het moeten dan wel vogels zijn die in een broedkooi zitten en niet in een voliere (in een voliere moet je al snel met een net aan de gang en dat is te beangstigend).
                        Als je de vogels zodra ze uitvliegen een paar keer per week even vastpakt wennen ze eraan en na een paar weken (voor sommige soorten langer) kun je ze makkelijk uit de kooi pakken zonder dat ze paniekerig wegvliegen.
                        Een vereiste is wel dat je zelf rustig bent en dat je ervaring heb met vangen (als je moet gaan "jagen" is het niet goed).
                        Voor soorten die in een voliere gekweekt worden is de enige manier volgens mij om ze zodra ze zelfstandig zijn (op het moment dat er veel vogels uitgevangen worden om ze apart te zetten van de ouders) in een tt-kooi / grote broedkooi te zetten. Dit hoeft dan maar 2-3 weken te zijn maar die zijn dan wel bepalend voor de vogel. Als je ze dan elke dag even vastpakt (en natspuit) zul je zien dat ze vrij snel rustiger worden.

Zonder vastpakken en alleen in een tt-kooi zetten wordt een vogel ook rustig maar duurt het veel en veel langer en blijven ze een angst hebben voor handen.
                        Door het dagelijks vastpakken en natspuiten kun je ook rijstvogels (zoals je ze vaak in belgie ziet) africhten.

Opmerking

De insecteneters die ik naar de tt doe zitten allemaal in de grote ttkooi.Het is een beetje meer slepen als je er een stuk of 10 hebt maar de vogel heeft iets meer ruimte om te bewegen.De zitstokken kort ik iets in zodat ze de ruggen heel houden als ze langs de tralie,s vliegen of opvliegen.Als ik zo lees<folie> heeft degene de azuurmees opgekooid in een kleine tt kooi .Volgens het vraagprogramma bij de nb moeten alle insecteneters zelfs het winterkoninkje in de grote kooi.Als de vereniging die de tt organiseerd zegt dat een kleine kooi mag ligt het aan de inzender om dat te doen maar persoonlijk raad ik het af.Als ik ergens baardmannen zie in kleine kooien en die van mij staan er bij in de grote kooi zijn mijn vogels mischien niet mooier maar wel rustiger.Ook begin ik al in augustus met het opkooien van vogels die eventueel naar de tt gaan.Dit afwisselen met de grote broedkooien in de ruimte waar ik meermalen daags kom en een beetje selecteren op gedrag en uiterlijk natuurlijk.Alles zo hoog mogelijk op de planken zetten en hopen dat ze op de tt een goede plek krijgen en niet te laag staan.Zie ze het liefst in een vitrine maar dat is lastig voordragen toch denk ik dat dit voor menig vogelsoort een oplossing is en dat hoeven niet alleen europese maar ook div andere soorten zouden beter <letterlijk en figuurlijk>uit de veren komen.
                          groeten eddie

Opmerking

nee gewoon de kooi waarin ze moeten ,de grote dus ,tralies heeft deze gewennings TT kooi niet tralies zijn vervangen voor van dat dunne plastiekplaat (kan ff niet op de naam komen) en de stokken zijn i.d.d. afgezaagd etc.
                            deze man is geen onbekende met naar TT gaan en het africhten van vogels voor TT.

vogel eet uit de hand zoals gezegd.dus is niet handschuw o.i.d.
                            deze man zal i.d.d. wel te laat zijn begonnen met het leren van,eigen schuld dikke bult (uh kop kapot) dus.
                            maargoed jij weet ook wel dat sommige soorten wel heel lastig zijn om zonder beschadigingen op een show te krijgen,neem nu gewoon bv die thekla,die zat ook in een vitrine en toch de kop kapot,kwestie van africhten of kwestie van natuurlijk gedrag wat nog gedomesticeert dien te worden?

wat jij zegt met lastig voordragen tja dat zal wel natuurlijk maar je kan zoals gezegd ook de vogels laten keuren in de aangewezen maat kooi en na de keuren plaatsen in vitrine of grotere vlucht,probleem opgelost zou ik zeggen,toch?
                            en een keurmeester zou ook van zijn stoel kunnen komen en naar de vitrine of grote vlucht toe kunnen gaan om te keuren natuurlijk,iets wat gewoon nu ook al word gedaan.
                            ik denk als men deze mogelijkheid open laat in het belang van het welzijn van de vogel er meer mensen waarschijnlijk met hun vogeltjes naar TT gaan,en ja ik heb het dan over vogels die niet vaak of nog nooit op een TT te zien zijn geweest.m.a.w. vogels die dus niet massaal gekweekt worden en juist daarom wel al jaren gekweekt worden maar men niet/nauwelijks op de show te zien krijgt.
                            dat dit soort vogels dus van een uitzonderingspositie gebruik kunnen maken als dit nodig is.

Opmerking

Mischien was het plexiglas wel de oorzaak omdat mezen zich overal aan vast willen houden en als ze niks zien denken dat ze weg kunnen vliegen.Ze zijn zo in paniek en als ze dan langs het plexiglas beginnen te fladderen is het zo gebeurd.Het is van nature en dat zie ik hier ook een hele drukke vogel wat bewegen betrefd volgens mij had hij beter achter tralie,s gekund.Zal dan vaker op de kop in de kooi hangen maar een beetje keurmeester zal ook wel weten dat het geen vogel is die op de stok gaat zitten en omdraait als hij zijn sateprikker pakt.Deze vogels is nog geen standaard voor en ze worden gekeurd als conditievogels dus in ieder geval een pluspuntje want conditie hebben ze.Uit de kooi pakken keuren en weer terug plaatsen in vitrine,s lijkt me geen optie omdat de meeste vogels waar wij op doelen nogal los in de veren zitten.Gewoon de vitrine een beetje aanpassen aan het leefmilieu van de vogel en de keurmeester laten komen lijkt mij het mooiste maar is natuurlijk gigantisch veel werk voor inzender en organisator.
                              groeten eddie

Opmerking

Uit de kooi pakken keuren en weer terug plaatsen in vitrine,s lijkt me geen optie omd

wel ff twee aparte dingen ( vraag 1 en 2) uit elkaar houden eddie,
                                kijk azuurmees verhaal ben ik met je eens
                                wat betreft het keuren van de azuur mees dat kan volgens mij heel goed in een grote TT kooi evenals het verblijf daarvan gedurende de show ,moet je hem wel goed TT klaar maken. end off story.

wat ik bedoel met keuren en hopla erna in vitrine of grote kooi van vogels (ja je snapt me wel, gewoon de wat grotere vogels die niet of nauwelijk gebracht worden dus ) is het volgende:
                                men brengt de vogels in hun toegewezen kooi, de vogels worden vaak 1 dag erna gekeurd of op apeldoorn met twee dagen ,de vogel zal qua conditie niet veel te lijden hebben die ene dag,dus dan kan men daarna toch die bepaalde vogel in vitrine doen of grote vlucht doen al dan niet aangekleed ??
                                ik bedoel grote kooi of vitrine is een kwestie van de TT kooi openzetten en laten overspringen,hoef je dus helemaal niet aan de vogels te komen.

ik haalde die bijeneter van walma aan want het was in mijn ogen een schrijnend geval toen op apeldoorn,zo mooi bij inbreng,zo lelijk van bevedering en conditie na afloop.(kwam mijnsinziens puur door de te kleine kooi,kooi nr 6).

ik hoop dat je nu snap wat ik bedoel te zeggen/pleiten.

zojuist gekeken in vraagprogramma en bv de hop en bijeter is al veranderd van een kooi 6 naar een kooi 10.
                                ik dacht zal eens kijken hoe of wat in dat online vraagprogramma van de bond ,gelukkig is het al ten voordelen van sommige soorten veranderd.

wist ik nog niet maarja ben dan ook geen TT mannetje.

ben dus blij dat men niet zit te slapen bij die TT commisie van de bond.

Opmerking

Working...
                                X