Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Voorstellen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Voorstellen

Welkom hier en veel plezier.

Persoonlijk zou ik geen kromsnavels bij zebravinken in een voliere doen. Kromsnavels hebben een vervaarlijke snavel waardoor er nog wel eens een klein vogeltje wil sneuvelen.

Welke vogels je kan houden hangt onder andere af of je het nachthok gaat verwarmen of niet. Gouldamadines zijn leuke kleurrijke vogeltjes. Voor de zang zou je er een Amerikaanse sijzensoort bij kunnen zetten. De Afrikaanse soorten hebben echt een verwarmd nachthok nodig.
    Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

Hallo,

Elk koppel zit in een apparte broedkooi nu van een kleine 1m3.
      Een verwarmd nachthok, kan dit met een mat die men in de grond legt of eerder met een keramische lamp?

En hoeveel vogels mogen er volgens jullie in mijn voliere, klopt het dat er enkele zebravinken meer in mogen dan dan normale regel 1kopel/1m3?
      En hoe zit het met de grondlopers, moeten we deze ook tellen bij het aantal vogels?

Op dit moment dacht ik aan:
      1-1 mosambiquesijs
      1-1 tijgervink
      1-1 blauwfazant
      1-1 3kleur amadine
      2-2 of 3-3 zebravink
      1-2 chinese dwergkwartel.

maar hier mogen er enkele vogels dan niet voor een onverwarmd nachthok?

mvg,
      Guillaume

Opmerking

Opmerking

Ik kan zorgen voor een sluitsysteem met een dubbele deur, dat is idd mss het verstandigste.
          Zoiezo zou ik gaan voor chinese dwergkwartels. 1 mannetje voor 2-3 vrouwen lijkt het beste te zijn?

Voor de zebravinken hou ik er rekening mee dat ik best 3 koppels neem ipv 2 koppels.

Om het even te hebben over 1koppel/1m3, ik zou de jongen kunnen onderbrengen in eventueel extra broedkooien om ze dan te verkopen.
          Maar geldt die regel voor de voliere, als de nakomelingen worden verkocht wanneer ze oud genoeg zijn?

Wat denken jullie van de vogels die ik heb opgesomd?
          Ik vrees al dat de meeste niet gaan passen in mijn opstelling ...
          HansV, misschien zijn de amerikaanse sijzen dan alvast een betere keuze dan de mosambiquesijs?

Bedankt alvast voor de tips tot nu toe !

Opmerking

Als je de jongen nadat ze zelfstandig zijn kan uitvangen is 1m3 voldoende.

Let wel bij de Amerikaanse sijzen kan je slechts 1 koppel in deze voliere plaatsen. Ze dulden geen soortgenoten! Daarbij zijn niet alle soorten (kapoetsen, geelbuik, zwartborst, mexico, yarrell en colombiasijs) geschikt voor een onverwarmde omgeving. De magellaan, treur en zwarte sijs kunnen wel goed tegen de kou.

De mozambiquesijs is een twijfelgeval in mijn ogen. Sommige koppels kunnen prima tegen de kou. Andere weer niet. De Tijgervink en de Blauwfazantjes, uitzonderingen zijn er altijd, hebben behoefte aan een verwarmd nachthok. De driekleur papegaai amadine kan tegen de kou, maar dan zal je wel een koppel moeten aanschaffen dat gewend is te overwinteren in een buitenvoliere. Zebravinken zijn inmiddels zo sterk en gewend aan ons klimaat dat ze winter aankunnen.
            Bekijk mijn vogels op:

Opmerking

Er gaan meer en meer stemmen op om Chinese dwergkwartels per koppel te houden. Volgens velen is de aanname dat het een trio moet zijn verkeerd. In tegenstelling dat andere soorten lijken dwergkwartels het goed te doen per koppel als je een degelijk haantje hebt. Veel haantjes vertonen agressief gedrag en pikgedrag, maar dat zou erger zijn in een trio dan bij een koppel (er wordt dan een hennetje uitgesloten). Gelukkig zijn haantjes makkelijk te bekomen, dus indien je een agressief haantje hebt, gewoon hemelen (of afzonderen) en vervangen. De Chinese dwergkwartel moet na generaties broedkastkweek opnieuw opgevoed worden ...

Opmerking

Nogmaals bedankt voor de antwoorden.

HansV, misschien moet ik dan inderdaad mijn lijstje aanpassen.
                Jammer van de blauwfazantjes, deze vind ik zo schoon, maar ik ga er nu ook geen kopen om die arme beestjes te laten omkomen in de winter.

Heusnoorn, dan ga ik voor 1 koppeltje. Natuurbroed is moeilijk te vinden lees ik, maar waar moet ik dan gaan zoeken?

Heb dus nog eens zitten zoeken om de lijst wat te verbeteren.
                Wat denken jullie hiervan:
                1-1 geelbuiksijs
                3-3 zebravink
                2-2 gouldamadine
                1-1 cubavink
                2-2 loodbekje
                1-1 mosambiquesijs
                1-1 japanse meeuw
                1-1 chinese dwergkwartel

Dat maakt in totaal (rekening houdend dat zebravinken wat minder plaats nodig hebben) 10 koppels, dus dan heb ik nog plaats voor 1, max 2 koppels voor de toekomst.
                Is dit een betere combinatie?

Groeten,
                Guillaume

Opmerking

Welkom hier.
                  ik zou niet meer dan 5 koppels erin doen.
                  Rekening houdend met eventuele jongen zit het gauw te vol.
                  groeten Ton
                  mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

En passen al de vogels van mijn lijstje in de voliere?
                    Ik kan dan voor mezelf uitmaken welke ik erin kan steken en niet om zo maar enkele koppels te hebben

Opmerking

Zie dat je zowel Geelbuiksijzen, Mozambique sijzen en Cubasijzen in de voliere wil stoppen. Dat zou ik niet doen, omdat ze alle 3 in de broedtijd nogal fel kunnen reageren op vogels die geel zijn gekleurd.
                      Bekijk mijn vogels op:

Opmerking

Opmerking

Nee, nee Heusnoorn. Daar heb je volledig gelijk in!!

Hansv, bedankt voor de tip.

Je ziet, ik ken er niets van haha.
                          Maar ik heb al veel bijgeleerd!!!

Kortom, niet te veel vogels 5-6 koppels is genoeg.
                          Als ik zebravinken wil, beter 3 koppels nemen.
                          Wat Hansv zegt, hou ik zeker in minn achterhoofd wanneer ik vogels ga kopen.

Ik ga er eens goed over nadenken!

Bedankt allemaal!!

Opmerking

Hallo allemaal.

Nogmaals nagedacht en geschrapt op mijn lijstje.
                            3-3 zebravinken
                            1-1 mosambiquesijs
                            1-1 gouldamadine
                            1-1 CDK

en kan daar een koppeltje kanaries bij? Maar dan geen gele ivm de mosambiquesijs?

Groeten,
                            Guillaume

Opmerking

dat kan wel, er zijn wel mooie kleuren te koop, zoals de groene, of de rode.
                              groeten Ton
                              mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Working...
                              X