Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Grijskaplijsters (Turdus Hortulorum)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #31
    Door omstandigheden kon ik helaas niet reageren, maar het uiteindelijke resultaat is, dat er maar een jong op stok is gekomen.
    Wat de andere 3 jongen betreft, die vond ik na de 1e week kort na elkaar dood op de grond.
    Het overgebleven jong werd prima gevoerd en is rond de 14de juni uit het nest gesprongen.
    Terugzetten had geen zin, want na een paar pogingen bleek het zinloos.(gebeurd ook bij merels)
    Uiteindelijk heeft hij 2 weken tussen de planten vertoefd en is daarna netjes op stok gekomen en eet inmiddels zelfstandig.
    Er lagen inmiddels alweer 4 eieren in het nest, maar die heb ik verwijderd, want ik wilde de vogels even rust gunnen.
    Een 2de nest kan nog altijd en dan vind ik het wel mooi.

    Al met al ben ik toch tevreden en zal bij gelegenheid een foto van het jong plaatsen.

    Opmerking


    • #32
      denk je niet dat de vogels weer eieren gaan leggen, omdat jij de eieren hebt weggehaald ?

      is het dan niet belastender voor de pop ?
      groeten Ton
      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

      Opmerking


      • #33
        Ik vond een 2e broedronde tekort op het 1e nest.
        De pop heeft na het weghalen van de eieren geen aanstalten gemaakt om weer te leggen.
        Inmiddels zit ze weer op 5 eieren na een paar weken rust.

        Opmerking


        • #34
          Nog even een update wat betreft het 2e nest.

          Alle 5 eieren zijn uitgekomen rond 20 juli.
          Ik had deze keer mijn twijfels wat betreft het ringen en heb dit niet gedaan omdat ik bang was, dat de jongen weer uit het nest zouden worden gemikt.
          Tenslotte kan ik ze als ze groter zijn van een knijpring voorzien.

          Achteraf is gebleken, doordat ik voor zo min mogelijk verstoring heb gezorgd de jonge vogels voorspoedig groeiden en op zaterdag 1 augustus zijn 4 jongen na 12 dagen uit het nest gesprongen (vliegen kunnen zij net als jonge merels nog niet).
          Het 5e jong en de allerkleinste was zondag ui het nest.
          Ik moet zeggen, dat de oudervogels prima voeren en er gaat per dag een flinke hoeveelheid (gekookte) meelwormen, maden en mestpieren bestrooid met insektenpoeder doorheen.

          Wat mij wel opvalt is de verdraagzaamheid van het broedkoppel t.o.v. het oudste jong van juni en het koppel Japanse nachtegalen.
          Ik heb geen enkele agressie waargenomen en dat is wel een pluspunt voor deze vogels.

          Wat betreft dit seizoen zit het kweken er met deze vogels op en ik ben al met al zeer tevreden met 6 jongen in het 1ste jaar.
          Bij deze nog een plaatje van de 5 jongen, die ik vanmiddag heb genomen.

          Opmerking


          • #35
            Mooi resultaat en een goed klikkend koppel dan zo te horen.
            Mvg,
            Kingfisher.

            Opmerking


            • #36
              haha, leuk plaatje hoor, die jongen op een rijtje.
              groeten Ton
              mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

              Opmerking


              • #37
                ah super tof Drum! dat heb je wel netjes voor elkaar

                Opmerking


                • #38
                  Prachtig gedaan! Altijd leuk als de jonkies uitvliegen!

                  Opmerking


                  • #39
                    Dank voor de leuke reacties.

                    Opmerking


                    • #40
                      Zijn het makkelijke vogels om te houden? Ik zie helaas geen enkele foto worden niet vermeldt maar iemand vertelde me al eerder over deze vogel en ik vind ze prachtig ook hun melodie..
                      Met vriendelijke groet,

                      Sandra

                      Opmerking

                      Working...
                      X