Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ervaringen met uitbroeden door japanse meeuwtjes

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• ervaringen met uitbroeden door japanse meeuwtjes

Vorig jaar heb ik enkele nesten zebravinken uit laten broeden door meeuwtjes. Dit heeft geleid tot goede gezonde jongen van een goed formaat.

Toch zitten er naar mijn idee ook nadelen aan deze kweekwijze. De vogels die onder de meeuwen vandaan komen broeden naar mijn idee slechter, en verzorgen hun jongen ook minder goed dan "normale" zebravinken. Dit kan natuurlijk toeval zijn, vandaar mijn vraag:

Wat zijn jullie ervaringen met het laten uitbroeden van zebravinken door japanse meeuwen?
    12
    Ik doe het ook en het is een groot succes
    0%
    2
    Ik heb soortgelijke problemen
    0%
    1
    Ik heb het nog nooit geprobeert
    0%
    9
    Ik wil het nog gaan proberen
    0%
    0

The poll is expired.

Wat een leuke hobby hebben wij toch!

Het is helemaal niet nodig om zebravinken door meeuwen te laten grootbrengen, zebravinken zijn prima in staat hun eigen jongen te voeren etc.
    Af en toe heb ik wel eens een noodgeval, dode man, dode pop, onervaren koppel dat de jongen er uit gooit, van de eieren aflopen, meestal kun je die jongen dan wel kwijt bij een ander koppel zebravinken dat jongen heeft van ongeveer dezelfde leeftijd.
    Het komt weleens voor dat je even geen overleg mogelijkheid hebt bij een ander koppel zebravinken, maar wel bij meeuwen.
    Dan doe ik dat, gaat prima, en ik heb er later bij de kweek van het desbetreffende onder de meeuwen grootgebrachte zebravinkjong ook geen enkel probleem mee.
    Maar je moet je dan wel aan de spelregels houden.

Om een foute inprenting te voorkomen moet zo'n door pleegouders opgevoed jong zodra hij zelfstandig is bij die pleegouders weggehaald worden en bij soortgenoten geplaatst worden. Ook mogen er zich geen soortgenoten van de pleegouders in deze kooi bevinden.
    Over pleegouderkweek gaan de meest wilde verhalen in de rondte, zoals: "ze doen het niet dus het zal wel meeuwenkweek zijn"
    Meestal ligt de oorzaak van het niet kweken met dergelijke vogels bij de kweker, maar het is natuurlijk makkelijker om meeuwen de schuld te geven dan jezelf.
    Je moet eerder denken aan zaken als: zijn mijn vogels wel oud genoeg, vogels van 5 maanden kun je best jongen van kweken maar niet natuurbroed daar moeten ze toch minimaal 9-12 maanden (afhankelijk van de soort) oud voor zijn.
    Verder zijn er nog zaken als: niet klikkende koppels, men heeft maar 1 koppel dus men kan geen partners wisselen, verkeerde voeding, veel te veel levend voer verstrekken, foute huisvesting, te kleine kooien, teveel vogels in de voliere etc. Allemaal fouten van de kweker.

Natuurbroed heeft ook mijn voorkeur, maar het is beslist niet zo dat alle vogels die door pleegouders zijn grootgebracht het zelf niet doen.
    Ik heb dat al zo vaak vastgesteld bij prachtvinken, ik heb koppels waar beide partners natuurbroed waren die nog geen nest wilden bouwen maar wel bevruchte eieren poepten. Maar ook koppels die allebei door meeuwen waren grootgebracht en toch prima zelf hun jongen grootbrachten.

Zoek de oorzaak van het niet kweken eens bij jezelf zou ik willen zeggen.
    kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door HansvdWeerdhof
      Zoek de oorzaak van het niet kweken eens bij jezelf zou ik willen zeggen.
      Je antwoord bevat veel informatie maar komt op mij een beetje negatief over, je gaat er geloof ik vanuit dat mijn al vogels niet willen kweken.....

Mijn vraag was dan ook, is dit toeval of herkennen jullie dit, en wat zijn jullie ervaringen. Jouw antwoord had ook kunnen zijn "naar mijn idee niet, omdat..." en dan je hele verhaal.
      Wat een leuke hobby hebben wij toch!

Opmerking

ik sluit me bij hans aan.

een goed antwoord met veel info.

snap alleen jou antwoord niet,
        dit omdat hij zijn ervaring weer geeft en een algemene opmerking maakt.
        http://members.home.nl/maurice.pieper

Opmerking

Voor mijn zebravinken heb ik geen Japanse meeuwen nodig, ze brengen ze zelf prima groot. Ik heb de meeuwen weleens voor andere soorten gebruikt en dat ging meestal wel goed. Maar het is wel zaak om - net zoals Hans v.d. Weerdhof stelt - nadat de jongen bij de ouders weggehaald zijn, deze tussen andere zebravinken plaatsen. Blijven de jongen tussen de meeuwen dan is de kans groot dat het koppelen en grootbrengen van jongen moeilijker gaat.
          Maar, uitzonderingen bevestigen de regel.
          Ik kocht een aantal jaren geleden 2 koppels spitsstaartamadines welke door de meeuwen waren grootgebracht. De betreffende kweker deed niet anders...
          Voordat deze vogels bij mij kwamen hadden ze met ouders en soortgenoten dus geen contact gehad. Binnen een jaar hadden beide koppels zelf jongen en hebben ze deze voorbeeldig grootgebracht.
          Meeuwen gebruiken om andere soorten groot te krijgen is in veel gevallen niet nodig maar juist dankzij de meeuwen hebben we van veel soorten een redelijk bestand kunnen opbouwen.
          Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Opmerking

Working...
          X