Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Geslacht gouldamadines

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Geslacht gouldamadines

    Ik heb een paar maanden geleden 4 jonge gouldamadines gekocht.
    ik heb nog geen ervaring met het herkennen van het geslacht.
    is er iemand die kan zeggen wat het geslacht van de 2 vogels op de foto is?
    de andere 2 moet ik nog foto van maken
    Bijgevoegde Bestanden

  • #2
    De meest gekleurde is denk ik een pop. De andere zijn nog lang niet op kleur en naar mijn idee is daar nog niet veel van te zeggen qua man of pop, geduld dus.
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

    Mijn website:

    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

    Opmerking


    • #3
      Dat is inderdaad lastig te zeggen, mijn ervaring is dat de poppen iets eerder kleuren en dat zoals in dit geval het jong aangekochte vogels zijn ze waarschijnlijk langer doen over het proces. Heeft denk ik te maken met nieuwe omgeving etc. Ik denk dat de mannen vanzelf gaan zingen en dan weet je het zeker.

      Zijn wel mooie vogels

      Opmerking


      • #4
        [IMG][/IMG][IMG][/IMG]


        kunnen jullie van deze misschien wel het geslacht zien.

        Opmerking


        • #5
          Gewoon wat geduld hebben. Jonge gouldamadines moet je eigenlijk niet verplaatsen omdat ze dan in een stockrui kunnen vallen. Dan duurt het veel langer dan normaal eer ze op kleur gaan komen.
          Vriendelijke groeten,
          Henk3.

          Mijn website:

          Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Stefb1995 Bekijk Bericht
            [IMG][/IMG][IMG][/IMG]


            kunnen jullie van deze misschien wel het geslacht zien.
            [COLOR="#0000FF"]Dit is een man.[/COLOR]

            Opmerking


            • #7
              Gezien de donkergele veertjes..... een man

              Opmerking


              • #8
                Okee bedankt voor jullie reacties. Is de geel met paars op eerste foto zeker een pop?

                Aangezien ik als ik binnenkort het geslacht weet nog kan ruilen met de verkoper. Vandaar dat ik het graag wil weten.
                Last edited by Stefb1995; 23-03-2017, 21:55.

                Opmerking


                • #9
                  Ja, de eerste foto die je plaatste met de vogel die al aardig in de rui zit en geel en paars vertoond is zeker een pop.

                  Opmerking


                  • #10
                    Wellicht een wat late reactie voor jou om ze eventueel nog om te ruilen, maar je kunt bij gouldamadines op verschillende manieren een indicatie krijgen of het een man of een pop is. Het meest evidente verschil is te zien aan de kleuren van de vogel, zeker bij wildkleur. Bij mannen is de borstkleur donkerpaars terwijl bij de poppen de kleur een stuk lichter (richting lila) is. Tevens is de gele kleur van de buik een stuk dieper/donkerder bij mannen. (Vaak kan je bij enkele donkergele borstveren zien of een jonge gould een man/pop is.) Echter zijn beide methodes niet geheel waterdicht, gezien er ook pastel en overgoten mutaties bestaan, waarbij zowel man als pop een stuk lichter zijn als de wildkleur. Persoonlijk vind ik deze mutatie lijken op een beetje 'uitgewassen' wildkleur goulds, waardoor een pastel/overgoten man weleens verward wordt met een wildkleur pop.

                    Een andere methode, welke wederom niet waterdicht is, is door te letten op de kleur van de snavel. Bij broedrijpe goulds hebben de poppen een lei grijze snavel (punt kan rood/oranje zijn!) en hebben de mannen een hoornkleurige snavel.

                    Als laatste methode kan er nog naar het gedrag gekeken worden, waarbij mannen zingen en poppen niet (althans dit heb ik nog nooit gezien). Bij het zingen gaat de man recht op zitten en zie je zijn keeltje bewegen, bij jonge goulds komt er niet altijd geluid uit maar dit komt vaak vanzelf.

                    Daarnaast wil ik er nog bij vermelden, zoals eerder genoemd, dat het kan zijn dat jouw goulds dit jaar niet meer verkleuren. Als ze enige stres ervaren (door het verplaatsen of het naar het nachthok jagen) willen ze wel eens stoppen met ruien. Ik heb zelf op dit moment ook nog 2 jonge van mei/juni vorig jaar die nog altijd hun volledig groene verenpak dragen. Ze mogen nog niet verkleurd zijn maar ik kan toch duidelijk aan de snavel/het gedrag zien dat de een een man is en de ander een pop.

                    Willekeurige foto van google er bij gezet , waarbij de verschillende methodes duidelijk te zien zijn. De 'gebukte' vogel is duidelijk een pop, gezien de lichte borstkleur en de grijze snavel. Tevens is de vogel die rechts voor een klein stukje op de foto staat een pop, wederom vanwege de borst kleur.

                    Opmerking


                    • #11
                      Ik heb inmiddels geruild en heb nu dus 2 koppeltjes. Ze komen al aardig op klaar. Ik hoop er dit jaar nog mee te kunnen kweken.

                      Opmerking


                      • #12
                        Met vogels ouder dan 10 maanden kan je kweken.

                        Jonger is niet aan te raden.
                        groeten Ton
                        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                        Opmerking

                        Working...
                        X