Mededeling

Collapse
No announcement yet.

citroenkleurige kanarie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • citroenkleurige kanarie

    hallo iedereen,
    ik kweek zelf geel schimmel en geel intensief en geel schimmel ivoor.
    soms zie je foto's op het internet van citroenkleurige kanaries,weet er iemand welke kleurslagen je nodig hebt om zulke citroenkleurige kanaries te kweken.

    alvast bedankt op voorhand

  • #2
    Vroeger was het het een gevraagde kleur op de tentoonstelling maar net als de strogele worden ze niet meer gevraagd.Daardoor is de animo om volle citroen gelen te kweken er niet meer.Eigenlijk wel jammer het waren in mijn ogen prachtige vogels.Wel wordt de factor die verantwoordelijk nl de blauw of soms ook de citroen factor genoemd gebruikt om ook de vetstof vogels wat helderder(lichter) en glanzend te doen zijn.Als je ze wilt bekomen zul je gele vetstof vogels met deze factor moeten gebruiken en door selectief te kweken bekom je citroenen.Er is al veel over de blauwfactor geschreven.Wout van Gils geeft hier duidelijke uitleg over op zijn site.

    Jan.

    Opmerking


    • #3
      hoi jan,
      als ik wil citroenkleurige kanaries kweken zou ik dus de volgende paring moeten doen?
      blauwe man maal gele intensieve pop (eerste koppeling)
      de mannen uit deze koppeling terug paren aan de stammoeder (gele intensieve pop) ?
      of de jongen uit de eerste koppeling onderling paren ?
      of de blauwe stamvader aan 1 van zen jongen van de eerste koppeling paren?

      hopelijk is het een beetje duidelijk .
      dank bij voorbaat voor de antwoorden

      Opmerking


      • #4
        Om misverstanden te voorkomen de blauwfactor veranderd de structuur van de veer zodat het licht anders terug kaatst wat wij dan weer ervaren als blauw,blauw met geel geeft groenige kleur(onrijpe citroen).Je moet met gelen kweken die deze factor bezitten.De blauw factor werkt in verschillende gradaties.Door vogels met meest zichtbare(werkende) blauwfactor steeds te paren verkrijgt met citroenen.Man en pop kunnen allebei deze factor hebben.Blauwe kanaries zijn groenen(pigment) met de wit of dominant wit factor deze bedoel ik niet want dan zou je alleen maar bonten kweken als je deze tegen een gele vetstof vogel zet.Op internet is al veel over de blauwfactor geschreven in sommige kleurslagen bruikbaar soms niet wenselijk.

        Jan.

        Opmerking


        • #5
          Misschien een leuke link over kleur:


          (Eventueel even vertalen met google)

          Opmerking


          • #6
            citroenkleurig

            Oorspronkelijk geplaatst door patjekanarie Bekijk Bericht
            hoi jan,
            als ik wil citroenkleurige kanaries kweken zou ik dus de volgende paring moeten doen?
            blauwe man maal gele intensieve pop (eerste koppeling)
            de mannen uit deze koppeling terug paren aan de stammoeder (gele intensieve pop) ?
            of de jongen uit de eerste koppeling onderling paren ?
            of de blauwe stamvader aan 1 van zen jongen van de eerste koppeling paren?

            hopelijk is het een beetje duidelijk .

            dank bij voorbaat voor de antwoorden
            Ik zou een goudgroene nemen maal intensieve gele en dan 2 koppels die onverwant van elkaar zijn. Inderdaad zullen het 1e jaar de jongen geel/groen bont zijn, maar die kun je redelijk snel weer bont vrij kweken 2e jaar paar je de jongen met het minste bont die wel
            de blauwfactor laten zien aan elkaar uiteraard uit beide koppels 1 en dan heb je redelijk snel gele met de blauw-factor oftewel citroen-gelen. Heb zelf zo
            al vaker een mutatie uit gepigmenteerden(melanine) overgehaald naar de vetstof(lipochrome)
            Last edited by graaf277; 15-02-2016, 11:51.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door patjekanarie Bekijk Bericht
              hallo iedereen,
              ik kweek zelf geel schimmel en geel intensief en geel schimmel ivoor.
              soms zie je foto's op het internet van citroenkleurige kanaries,weet er iemand welke kleurslagen je nodig hebt om zulke citroenkleurige kanaries te kweken.

              alvast bedankt op voorhand
              Beste Jan,

              Bedoel je een oranje achtige vogel of een groenovergoten gele (zou lijken op een onrijpe citroen)
              Die vogel is er allang niet meer. Mogelijk was het een intensief gele die dagelijks groenvoer kreeg, niemand die het weet. Een geelintensieve van nu krijg je zo in ieder geval niet groenachtig, wel had ik ivoren die iets groenig werden door dagelijks Spirulina. Maar je moest wel heel erg goed in het buitenlicht kijken. De ouderwetse blauwe en goudgroene is er ook niet meer, anders had dat inderdaad volgens de boekjes gekund. Voor de lol heb ik een wilde kanarieman (serinus canaria) gekruist met 2 gelen. 17 jongen en geen spoortje citroen naar mijn mening. Dit jaar de jongen kruisen en dan zou het aardig zijn als er een begin van een citroen uit te voorschijn kwam. Dan zou ik dat door selectief fokken kunnen versterken. In ieder geval zijn het sterke jongen, fel ook. Dit jaar een groene pop voor mijn wildeman. Er zitten nog wel wat genen in die meehelpen sterke vogels te houden.

              vr groet

              Florino

              Opmerking


              • #8
                Hoi Florino,

                Met citroengeel bedoel ik hooggeel(dubbele geel factor)vol intensief en volledig werken de blauwfactor.Er waren op vogel 2016 genoeg vogels met blauwfactor in pigment en vetstof,let maar is op bij bv de geel intensieven hoeveel kleur gradaties er zijn.De blauwfactor wordt niet beinvloed door voeding de vetstof kleur wel.

                Jan.

                Opmerking


                • #9
                  Ja OK, dat is inderdaad de hedendaagse uitleg van de blauwfactor. Is echter niet de Citroen van 100 jaar geleden, die is er allang niet meer. Ik weet niet wat voor vogel de vraagsteller voor ogen had maar als het dat glanzende is dan heb je helemaal gelijk.

                  Opmerking


                  • #10
                    nu begrijp ik hoe je door inkruisen je een citroenkleurige kunt kweken.
                    ik zal me er de volgende jaren mee bezig houden.
                    maar nu zit ik met nog meer vragen gewoon door interesse in kleurkanaries.
                    ik zie dat florino vermeld dat de echte citroen al 100 jaar verdwenen is,en dat de ouderwetse blauwe en de goudgroene ook verdwenen zijn.
                    enkele vraagjes die wel iedereen die zich met kanaries bezighoud zal intereseren.
                    1-hoe komt het dat deze 3 kleuren (en mss nog andere) verdwenen zijn ?
                    2-bestaan er nog foto's of verslagen van deze kleurslagen over ?
                    3-en vooral hoe zou je deze kleurslagen terug kunnen krijgen ?
                    Last edited by patjekanarie; 19-02-2016, 08:51.

                    Opmerking

                    Working...
                    X