Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gemixte signalen van onze grasparkiet.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Gemixte signalen van onze grasparkiet.

    Dag allemaal,

    Allereerst ben ik nieuw hier op het forum. Dit mede omdat we sinds kort een nieuwe grasparkiet hebben.
    Ik heb van alles over grasparkieten gelezen. Wat ze doen als ze bang zijn, en wat ze doen wanneer ze vrolijk zijn. Onze parkiet Japie geeft alleen gemixte signalen. Hieronder de situatie:
    Hij woont nu 3 weken bij ons. Bij de lokale plant- en dierenwinkel gekocht. We laten 'm nu al een paar dagen uit z'n kooi. In de kooi komt hij gewoon op mijn hand zitten. Soms loopt hij van z'n stok naar achter als mijn hand eraan komt, en met een beetje trosgierst springt hij er zelf op. Ik heb 'm aangeleerd dat hij alleen trosgierst krijgt als hij op mijn hand gaat zitten. Dit doet hij dus vaak als ik het trosgierst voor hem houdt uit zichzelf. Als hij op mijn hand zit en ik haal daarna het trosgierst weg, dan blijft hij rustig zitten. Soms doet hij zelfs even zijn ogen dicht. Hieruit nam ik aan dat hij mij inmiddels goed vertrouwd. Echter als we hem uit de kooi halen, vliegt hij vaak snel weg. Hij kent de kamer inmiddels goed, en gaat meestal bovenop de kast zitten. Soms zet ik wat parkietgeluiden op, waar hij vrolijk op mee zingt. Als ik hem na een paar uur terug in de kooi wil doen, doe ik hetzelfde zoals in de kooi. Trosgierst voor mijn hand houden, en vinger voor zijn buik houden zodat hij op mijn hand kan wippen. Echter rent hij buiten de kooi altijd snel weg en lijkt dan ineens heel bang voor mijn hand. Dit is nu al een week zo. Hij laat zich wel uiteindelijk redelijk gemakkelijk pakken. Iets wat mij is afgeraden om te doen, maar dat is tot nu toe de enige manier om 'm in de kooi te krijgen. Eenmaal weer in de kooi vertrouwd hij mijn hand weer en is dan ook niet bang om er weer op te komen zitten. Geeft volgens mij dus aan dat hij het vastpakken door een grote hand en naar de kooi gedragen worden niet als aanvallend beschouwd toch? Nou is mijn vraag, zijn er mensen die hiervoor tips hebben? No way namelijk dat hij buiten de kooi tot nu toe op mijn hand komt zitten. Hij komt ook niet na een uurtje buiten de kooi naar mij toe vliegen. Hij is nog nooit zelfstandig op mijn hoofd of schouder gaan zitten, al heb ik het laatst wel voor elkaar gekregen toen ik 'm uit de kooi haalde om met wat trosgierst hem voorzichtig op mijn schouder te zetten. Toen bleef hij ook rustig zitten. Gemixte signalen dus. Vertrouwd hij mij nu wel of niet? Iemand tips voor buiten de kooi? Thanks!

  • #2
    Mijn antwoord is: Je wilt te veel in te korte tijd.Wij kregen onverwachts een tamme valkparkiet die bij de vorige eigenaren alles kon en deed,bij ons dus niet....Dus idd trosgierst en maar praten en doen tegen de valk.We zijn nu reeds 5 maanden verder en ons valkje doet weer alles wat je zou verwachten van een tamme vogel.Jij hebt jouw vogel weg uit een winkel en je weet de achtergrond of leeftijd dus niet,dus alles wat ik nu lees is super goed van je parkietje.Je moet het diertje alleen meer tijd gunnen om aan alles te wennen,3 weken is echt heel kort en niks gemixte signalen gewoon meer tijd nodig en dan niet een weekje meer maar je moet meer denken in maanden meer.Maar nog even dit....parkietjes horen beslist niet alleen te leven vind ik,het beste is om een koppeltje mannetje-vrouwtje te houden samen in een grote kooi met dagelijks meerdere uren vliegvrijheid buiten de kooi.Als je deze vogel goed tam hebt gemaakt hoop ik dat je hem/haar een maatje gunt want jij bent er nu eenmaal niet 24/7 voor de vogel een maatje wel

    Opmerking


    • #3
      Nog even een tip buiten de kooi willen veel vogels niet gevangen worden of doen wat jij wilt.Als mijn parkieten weer eens opstandig zijn buiten de kooi pak ik een losse zitstok en zeg: stap op en dan gaat het veel makkelijker dan op laten stappen op de hand.De stok vinden ze minder erg dan mijn hand soms.Het commando stap op heb ik in het begin heel vaak consequent gebruikt ook in de kooi.

      Opmerking

      Working...
      X