Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Broedseizoen 2017 Japanse nachtegalen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #76
    Hier de jongen helaas dood gegaan. Ouders voerden slecht.
    Oorzaak misschien de omslag van het weer? Of onervaren? Voor de pop de eerste keer. Van de man weet ik het niet.
    Dat is heel erg jammer Rene,

    aan het weer kan het niet gelegen hebben, jappen zijn niet zo gevoelig voor het weer en evt veranderingen daarin.
    Het zal inderdaad aan het slechte voeren hebben gelegen!

    Wat voor levend voer gaf je de ouders?
    Dat is namelijk het belangrijkste dus bepalend voor het slagen van de kweek.
    Opvallend dat beide ouders slecht voeren, want als er ook maar 1 goed voert dan komt het namelijk meestal al goed.
    Vandaar mijn vraag wat voor voer de oudervogels ter beschikking hadden toen er jongen waren

    Opmerking


    • #77
      Als er bij mij jongen zijn geef ik ze buffalo's, meelwormen, wasmotten en krekels.

      Deze voedseldieren laat ik eivoer en meelwormenvoer eten, zodat ze wel voedzaam zijn.
      groeten Ton
      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

      Opmerking


      • #78
        Eergisteren voor de derde keer een ander mannetje bij mijn eigen kweek pop van vorig jaar gezet,eerst heeft ze een half jaar bij een eigen kweek man van mij gezeten, geen klik,twee en een halve week geleden mannetje omgeruild met een andere kweker met hetzelfde probleem, weer geen klik, maar bij de andere kweker wel,want die vertelde me gisteren dat zijn koppel aan het nestelen is, mooi dus!
        Ook de tweede man klikte dus niet met mijn pop, hij had het te druk met zingen en keek niet naar het vrouwtje om. Eergisteren dat mannetje dus maar weer omgeruild ,bij een handelaar deze keer hier in de buurt( eigen kweek mannetje van 2016,tenminste volgens de gesloten voetring).
        Ik had er meteen al wel een beter gevoel bij deze keer gezien de manier waarop ze elkaar benaderden
        Gisteren, na nog geen 24 uur na aanschaf zag ik het mannetje al met cocosvezel in de weer om indruk op het vrouwtje te maken, gevolgd door wat leek op een enorme vechtpartij, 5 minuten lang vlogen ze als gekken door de kooi,waarbij het wel leek alsof ze aan elkaar zaten vastgeplakt,het leek op formatievliegen, waarvan ik me afvraag of het wel vechten was achteraf,misschien was het eerder een soort van baltsritueel achteraf. Vanmorgen, na nog geen 48 uur bij elkaar te hebben doorgebracht zie ik ze regelmatig de coniferen ingaan samen, en het lijkt er dus sterk op dat ze een geschikte nestplaats aan het zoeken zijn. En dit alles binnen 48 uur na aanschaf van het mannetje.
        Afwachten nu verder......
        Het blijkt maar weer eens dat het zeker loont om vogels om te ruilen als er van broeden niets komt

        Opmerking


        • #79
          Duimen dat het ook tot eieren komt.....
          groeten Ton
          mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

          Opmerking


          • #80
            Ze hadden buffalowormen, wasmotlarven en diepvries pinkies tot hun beschikking.
            In het begin leek het goed te gaan. Ze begonnen gelijk te voeren. Waarom later niet meer is me nog onduidelijk

            Opmerking


            • #81
              Ze hadden buffalowormen, wasmotlarven en diepvries pinkies tot hun beschikking.
              In het begin leek het goed te gaan. Ze begonnen gelijk te voeren. Waarom later niet meer is me nog onduidelijk
              Ik denk dat je aanbod aan de karige kant was , sowieso wat vitamines betreft, want wasmotlarven zijn vooral vet, diepvriespinkies bevatten voornamelijk eiwitten en op buffalowormen alleen kweek je ook geen japanse nachtegalen.

              Ik zou je adviseren om sowieso krekels bij te gaan voeren en die krekels goed te doorvoeren, bv door ze paardenbloemblad (alleen het groene blad) te voeren.Paardenbloemblad zit vol met voedingsstoffen, waaronder het oh zo belangrijke vitamine A.
              De meeste jonge japanse nachtegalen gaan dood door vitamine A gebrek. Bij hun geboorte hebben ze voor een dag of 5 voldoende vitamine A en als er onvoldoende aanvulling is ,dan sterven de jongen na een dag of 6 of net na het uitvliegen.
              Door de krekels van het paardenbloemblad te laten eten en ze daarna aan de vogels te verstrekken krijgen de jongen voldoende vitamine A binnen , en krekels zijn sowieso rijk aan eiwitten, bevatten weinig vet en bevatten daarnaast nog een aantal belangrijke voedingsstoffen.

              Opmerking


              • #82
                Bedankt voor de tip. Als ze nog een poging gaan doen dan zal ik krekels bijvoeren.

                Opmerking


                • #83
                  Ze gaan vast nog wel een poging doen, het seizoen begint net.
                  groeten Ton
                  mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                  Opmerking


                  • #84
                    Je hebt gelijk ton. Net het eerste ei zien liggen in het nest. Nu hopelijk meer geluk.

                    Opmerking


                    • #85
                      Als ze eenmaal gaan, bij mij ook bezig met tweede ronde
                      groeten Ton
                      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                      Opmerking


                      • #86
                        Iemand ervaring met het geven van fruitvliegen als er jongen zijn?
                        Is het zonvol? De oude vogels eten ze graag dus dacht misschien is het ook wat voor de jongen.

                        Opmerking


                        • #87

                          Opmerking


                          • #88
                            Allerlei soorten levend voer is goed, hoe meer soorten hoe beter.

                            Dat zal ze triggeren om jongen groot te brengen.
                            groeten Ton
                            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                            Opmerking


                            • #89
                              Inmiddels weer jongen die nu 6 dagen oud zijn. Ouders voeren nu goed met voorzover ik kan zien hoofdzakelijk wasmotlarven. Van de krekels eten ze graag maar die nemen ze nooit mee voor de jongen. De diepvries pinkies en hermetia laten ze links liggen. De buffalowormen zitten ze ook bijna niet bij. De jongen groeien goed dus het zal wel voldoende zijn zo.

                              Opmerking


                              • #90
                                Inmiddels weer jongen die nu 6 dagen oud zijn. Ouders voeren nu goed met voorzover ik kan zien hoofdzakelijk wasmotlarven. Van de krekels eten ze graag maar die nemen ze nooit mee voor de jongen. De diepvries pinkies en hermetia laten ze links liggen. De buffalowormen zitten ze ook bijna niet bij. De jongen groeien goed dus het zal wel voldoende zijn zo.
                                dat is goed nieuws!

                                Ik denk overigens dat ze heus wel met het andere levend voer ook voeren, alleen dan waarschijnlijk als je het niet ziet, want ze groeien goed de jongen en alleen op wasmotlarven kweek je geen japanse nachtegalen die zelfstandig worden hoor.
                                Blijf een gevarieerd menu van insecten aanbieden , ook al denk je dat ze uitsluitend met wasmotlarven voeren!

                                Succes en hou ons op de hoogte

                                Opmerking

                                Working...
                                X