Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kanarie met opgezwollen nek..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Kanarie met opgezwollen nek..

    Vanmorgen zat mijn kanariepop in een hoekje van de voliere op de grond. Zag er niet goed uit en ik kon haar zo pakken. Ik heb haar gelijk apart gezet in een kooitje binnen omdat het buiten erg koud was en ze vooral op de grond waarschijnlijk behoorlijk afgekoeld was. Na een half uurtje binnen kwam er gelukkig weer wat leven in en begon ze te eten. Ze heeft alleen een hele opgezwollen nek. Aan de bovenkant vanaf haar kop tot halfweg vleugels is het dik, lijkt strak te staan van vocht ofzo? Ik heb dit nog nooit gezien en kan er verder ook niets over vinden. Gisteren was er nog niets aan de hand. Ze is nu actief, eet en drinkt goed alleen die nek is zo dik....Iemand enig idee wat dit is?

  • #2
    Even naar de dierenarts. Als het een ontsteking is die naar vitale organen overslaat is het snel gebeurd. Is het geen kropontstekng?
    Bekijk mijn vogels op:

    http://papegaaiamadine.webnode.nl/

    Opmerking


    • #3
      Ik heb gekeken wat de symptomen van kropontsteking zijn maar daar lijkt het niet op.

      Opmerking


      • #4
        Ik heb ook eens zoiets met een kanarie gehad, het bleek gewoon lucht te zijn,
        vermoedelijk een lekje in een luchtzak door iets scherps in het zaad.
        Ik heb de luchtbel voorzichtig doorgeprikt met een ontsmette naald en het leed
        was geleden.
        Daar jou vogel verder wel gezond lijkt, zou dit wel eens het geval kunnen zijn.
        succes, groeten C.
        Last edited by cospa; 13-03-2016, 12:15. Reden: dubbel

        Opmerking


        • #5
          Gewoon voorzichtig prikken dus? Maar waar? Heb haar vandaag even in handen gehad en haar nek is dik maar ook op haar buik lijkt een laagje lucht of vocht te zitten. Ze voelt echt opgezwollen aan. Is wel erg stressgevoelig op het moment, wilde haar laatst in de loper zetten om naar de da re gaan maar dacht toen dat ze terplekke dood aan het gaan was. Eenmaal weer in de kooi knapte ze binnen een paar min weer op. Durf er dus niet mee weg. In de kooi binnen doet ze het verder best goed. Eet goed, drinkt prima en ook ontlasting ziet er goed uit. Ze lijkt alleen af en toe wat last van haar evenwicht te hebben maar dat zou niet echt gek zijn met dat opgezwollen lijfje van haar....

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Pippa Bekijk Bericht
            Gewoon voorzichtig prikken dus? Maar waar? Heb haar vandaag even in handen gehad en haar nek is dik maar ook op haar buik lijkt een laagje lucht of vocht te zitten. Ze voelt echt opgezwollen aan. Is wel erg stressgevoelig op het moment, wilde haar laatst in de loper zetten om naar de da re gaan maar dacht toen dat ze terplekke dood aan het gaan was. Eenmaal weer in de kooi knapte ze binnen een paar min weer op. Durf er dus niet mee weg. In de kooi binnen doet ze het verder best goed. Eet goed, drinkt prima en ook ontlasting ziet er goed uit. Ze lijkt alleen af en toe wat last van haar evenwicht te hebben maar dat zou niet echt gek zijn met dat opgezwollen lijfje van haar....
            voorzichtig ter hoogte van de hals/nek horizontaal in de lucht/vochtbel prikken, als het lucht
            is loopt de bel na een prikje gelijk leeg en is de druk weg.
            eerst de vogel even losjes in de hand houden en met een vinger over zijn kopje strijken, dan wordt hij wel rustig.
            Succes C.

            Opmerking


            • #7

              Opmerking


              • #8
                ???
                Goed bezig, enkele keren geprikt zonder resultaat, dan terug in de voliere?
                De middeleeuwen zijn toch al een paar jaren gepasseerd dacht ik?
                Last edited by miro; 19-03-2016, 19:38.

                Opmerking


                • #9
                  Wat is je probleem Miro? Volgens de DA was er weinig aan te doen, het kon vanzelf weer overgaan. En moet ik een vogel die het verder prima lijkt te doen dan in een klein kooitje alleen binnen houden? Dan is ze buiten met veel ruimte en gezelschap beter af lijkt me.Maar dat zal dan aan mij liggen...

                  Opmerking


                  • #10
                    denk dat je goed gehandeld hebt pippa, als de DA dit zegt en het blijkt niet besmettelijk te zijn waarom dan niet.
                    heb ook ooit een kwartel gehad met eenzelfde probleem, is vanzelf weer weg gegaan na een twee - drie weken tijd.
                    groeten gijs

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Pippa Bekijk Bericht
                      Wat is je probleem Miro? Volgens de DA was er weinig aan te doen, het kon vanzelf weer overgaan. En moet ik een vogel die het verder prima lijkt te doen dan in een klein kooitje alleen binnen houden? Dan is ze buiten met veel ruimte en gezelschap beter af lijkt me.Maar dat zal dan aan mij liggen...
                      Eerst en vooral IK heb geen probleem, jij wel? Beetje raar dat uw DA dan zelf niet doorprikt en u een beetje doktertje laat spelen... Ook bizar dat je hier dan raad vraagt en niet aan uw DA. We zijn hier wel bezig over levende wezens niet over poppen.
                      Zo te lezen in de vorige post heb je goed gehandeld want het is NIET besmettelijk en het zal binnen een week of 2-3 over zijn, volgende week dus?
                      De raad die ik u kan geven, nooit meer een DA consulteren het is toch weggesmeten geld en de remedies voor kwaaltjes aan pseudo-artsen van een forum vragen
                      Heb ik dan een probleem of heb ik een nuchtere kijk?? Misschien past(e) mijn antwoord niet in uw kraam hier?
                      Spoedig herstel gewenst aan uw vogeltje.
                      Last edited by miro; 25-03-2016, 18:52.

                      Opmerking


                      • #12
                        dat kunnen scheurtjes zijn in een of ander vlies, waardoor lucht tussen huid en vlees kruipt. Eens doorprikken kan tijdelijk een oplossing zijn, maar dit komt veelal terug.
                        (ik ben geen DA dus mijn diagnose is er ook een van gissen)
                        parakeetplaza.webnode.be met aansluitend blog i.v.m. de kweek 2017

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door parakeetplaza Bekijk Bericht
                          Eens doorprikken kan tijdelijk een oplossing zijn, ...
                          (ik ben geen DA dus mijn diagnose is er ook een van gissen)
                          Doorprikken had geen zin, staat te lezen in post topicstarter. Uw diagnose is dus een vergissing.

                          Opmerking


                          • #14
                            nog een geluk dat er hier veel slimmere mensen zijn dan ik
                            parakeetplaza.webnode.be met aansluitend blog i.v.m. de kweek 2017

                            Opmerking


                            • #15
                              Ja gelukkig! Thanks voor de replay!

                              Opmerking

                              Working...
                              X