Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kuren bloemputters noodzakelijk?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Kuren bloemputters noodzakelijk?

    Zijn er nog kwekers van bloemputters die hun vogels niet kuren? Of is het tegenwoordig ook al noodzakelijk om te kuren om zo jonge bloemputters op de stok te krijgen?

  • #2
    Er zijn er nog teveel die het wel doen helaas maar het aantal dat het bijvb twee keer per jaar doet stijgt ook en dat is al weer een pluspunt.
    Naar mijn mening is het niet nodig als je maar vogels aanschaft die niet gekuurd zijn maar dat is vaak het probleem niet iedereen is op hun blauwe ogen te vertrouwen,geld speelt nog te vaak een te grote rol.
    Denk wel dat een goed droog hok belangrijk is,droge bodem en tochtvrij.
    Moet wel zeggen dat ik bevooroordeeld ben,ik kuur pertinent niet,wat inhoudt dat er vogels op mijn lijstje staan die ik dus niet kan nemen daar ze ongekuurd geen lang leven beschoren zijn zoals bijvb de roodvoorhoofdkanarie.
    Mvg,
    Kingfisher.

    Opmerking


    • #3
      Mijn bloemputters worden 2 keer per jaar preventief gekuurd met Esb3, als de jongen uitvliegen geef ik ze ook 5 dagen esb3. Ik heb geen problemen om jongen door de rui te krijgen. Ik gebruik nog esb3 omdat dit de coccidiose helpt beheersen en niet volledig afdoodt om de weerstand zo hoog mogelijk te krijgen bij mijn vogels.
      Ps: mijn vogels zitten het hele jaar buiten.

      Opmerking


      • #4
        Ik ben het inderdaad met je eens kingfisher. ik vind ook dat het afbraak doet aan de mooie vogel om hem vol met medicijnen te stoppen. Preventief kuren deden we in de duivenwereld ook altijd tegen paramixo etc. Weet alleen niet of een vogel daar nou juist sterker door wordt of juist zwakker. Denk ook dat dat een eindeloze discussie blijft. Maar u bent dus bang wanneer u stop met kuren dat uw vogels het loodje leggen of niet door de rui komen? Dan zijn in mijn eigen de vogels dus verzwakt, normaal komt een vogel namelijk op eigen kracht door de rui. En anders gaat ie maar dood, je houdt op een gegeven moment je sterkste vogels over toch?

        Opmerking


        • #5
          @ Josly: Wie zegt dat ik mijn Esb3 via illegale weg bekomen ben??
          Ik doe dit op advies van een vogelarts. Ben je daar ooit al eens geweest en heb je zijn advies dan gevolgd of weet je altijd alles beter?
          Ik antwoord eerlijk op een vraag van een vraagsteller en direct krijg je hier commentaar, nog slechter of dat ik illegale drugspartijen/hormonen in mijn bezit heb.
          Komaan zeg doe eens normaal al dat hypokriet gedoe is nergens voor nodig!
          Ik ben van mening dat een jonge beginnende liefhebber ook graag zijn jonkies op stok krijgt en door de rui en op deze manier lukt dat voor 95% bij europese, maarja de oude garde is daar natuurlijk niet mee gediend want de jaloezie neemt de bovenhand als die jonge gast ook met zijn puttertjes op de beurs staat. Aja want al de oude rotten werken 100% medicatie vrij en die jonge gast zijn vogels zitten vol met medicatie...
          Het verschil tussen de jonge en de oude garde is enkel dat de jonge eerlijker is dan de oude, hij zegt met fierheid hoe het hem gelukt is terwijl de oude dit in het geniep doen!
          Iedereen die naar de beuzen gaat herkent mijn verhaal.
          Ps: ik gebruik liever esb3 dan boycox om de weerstand te optimaliseren dus roekeloos is het allemaal niet wat ik doe!
          mvg
          Last edited by miro; 06-08-2015, 18:11.

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Liezen90 Bekijk Bericht
            En anders gaat ie maar dood, je houdt op een gegeven moment je sterkste vogels over toch?
            maar sommige kwekers willen alle jongen door de rui heen krijgen, want dan word de portomonnee weer wat dikker.
            groeten Ton
            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
              maar sommige kwekers willen alle jongen door de rui heen krijgen, want dan word de portomonnee weer wat dikker.
              Wat heeft preventief kuren met de portemonnee te maken?? Ik kweek geen vogels om geld te verdienen daarvoor werk ik.

              Opmerking


              • #8
                Wie spreekt hier over jongen kuren van 5 dagen oud? IK VOLG DE RAAD OP VAN EEN VOGELARTS, die ieder jaar enkele vogels en jongen onderzoekt, levende wel te verstaan!Beter eerst goed leren lezen en begrijpen voor u antwoordt en uw uitgesproken mening geeft.
                Misschien eens googlen wat de werking van esb is? Na enkele copy/paste linkjes van u kunnen anderen dan ook meelezen. Je kunt/mag dan ook eens proberen onderlegde bewijzen te geven dat preventief kuren met esb schadelijk is voor het verloop van de verdere levenscyclus van putters.Dat ben je mij nu toch wel schuldig vind ik. Ik ben in blijde verwachting, en indien gegrond bewijs leg ik deze voor aan mijn vogelarts en stop ik onmiddelijk met preventief kuren.

                By the way een andere hobby zoeken:vogelliefhebbers die hun jongen 1 voor 1 laten creveren zijn geen liefhebbers maar beulen!
                ps: wat voor vogels hebt u?
                Last edited by miro; 06-08-2015, 20:33.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Josly
                  Sorry.

                  Niet slecht of kwaad bedoeld.

                  Maar wat is er eigenlijk verkeerd aan/bij natuurlijke selectie?
                  Natuurlijke selectie heeft niets te maken met coccidiose.Wel met het onderdrukken ervan, daarom ook het beperkt gebruik van esb3. Daarom verstrek ik het ook bij het uitvliegen 5 dagen zoals eerder aangehaald. Uw vogels mogen nog zo sterk zijn als beton, tijdens een stressituatie kan het aantal occiden de bovenhand nemen wat nefast is voor een kleine vogel als een putter.

                  Waarom is onder andere ESB3 uit de handel genomen?
                  Het is louter uit de handel genomen om financiele redenen en verhuis waardoor enkele certificaten niet meer geldig zijn voor commerciele doeleinden.
                  Bekijk de bijsluiter en vergewis je ervan welke stoffen er aanwezig zijn, voorkomen bij ESB3.
                  Voornamelijk de stoffen die voorkomen op de verboden lijst.
                  verboden lijst?? Welke is dat dan?
                  Simpel uitgelegd:
                  Antibiotica.
                  En wat vogels betreft, dierenartsen/vogelartsen, etc.
                  Bekijk sommige berichten hier op dit forum/fora, en of andere forums/fora's.
                  Welke berichten zijn dat dan die bewijzen dat preventief kuren de ondergang van onze hobby is? Graag onderlegde voorbeelden zodat deze discussie voor eens en altijd de kop ingedrukt kan worden!
                  Het enige wat ik daar nog wil aan toevoegen.
                  Vanwege de gezondheid bezit ik geen, of bijna geen, vogels meer.
                  Dat er toch nog enkele vogels zijn heb ik te danken aan mijn echtgenote, en waarvoor dank.
                  Jammer gelukkig kunt u nog genieten van uw vogels dat is het belangrijkste!
                  Vogels met een emotionele waarde (koppel Chinese spotlijsters). En of vogels die dragers zijn flagellaten). Zoals bij cini soorten, en waar ik op kleine schaal onderzoek verricht. en die vanwege langdurige warme periodes zeer interessant waren/zijn.
                  Preventief kan ook op een andere manier. En zoals al aangehaald: hygiene, zorgen voor voldoende ruimte, zorgen voor
                  droge ruimtes, beletten van overbevolking, geen pleegouders inschakelen, geen handopfok, geen inteelt, etc.
                  Aan alle voorwaarden voldoe ik!
                  Bij flagellaten komen in bijna alle broedlijnen/kweeklijnen, pleegouders-handopfok voor.
                  ik zou het erg op prijs stellen dat u mijn ongelijk kunt aantonen! Zie ook aangevulde tekst!
                  Last edited by miro; 07-08-2015, 12:47.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Josly
                    Bekijk wat "antibioticaresentie" betekent, en of allemaal inhoud.

                    Leg dit voor aan je dierenarts/vogelarts.

                    Hopelijk gaat hen niet om een dierenarts/vogelarts die gezondheidsattesten, geneesmiddelen, voorschrijft-bezorgt, zonder de desbetreffende vogels te zien, laat te varen van een deftig onderzoek.
                    Jammer genoeg zijn die dierenartsen/vogelartsen voor verschillende vogelliefhebbers juist de "betere" dierenartsen/vogelartsen.
                    Zolang dat die vogelliefhebbers maar hun eigen ding kunnen doen.
                    Al de rest is voor hen bijzaak.
                    Ook al is dit ten koste van het welzijn van de vogels, ten koste van de belangen van avicultuur/vogelhobby.

                    Ps. En ik weet waarover ik spreek (afstammeling dierenarts(en)familie. Op zijn Vlaams veearts).
                    Nog steeds geen antwoord dus, zal ook wel nooit komen. Altijd rond de pot draaien dat is hetgeen ik van u lees maar concrete antwoorden heb ik nog niet gezien. Lees mijn antwoorden nog eens rustig door dan zul je zien dat uw reply's geen antwoorden zijn op mijn berichten....
                    Je moet mij de resistentie (resentie ken ik niet?)tegen antibiotica niet leren, beter uzelf goed inlichten alvorens beschuldigingen te uiten.
                    Dierenarts is ook een vlaams woord zover ben ik al.Het is niet omdat het in de familie zit dat u ook op de hoogte bent van de waarin en waaruit.
                    Besluit, jij hebt uw mening ik de mijne en als u niet openstaat voor de mening van een ander is dat uw probleem.Ik zal dan wellicht ook de enige zijn van dit forum die preventief kuurt aangezien er geen andere reacties gekomen zijn, ofwel kruipt iedereen in zijn schelp om geen negatieve commentaren te kunnen krijgen van steeds dezelfde ervaringsdeskundigen.
                    ps: indien u eens in belgie bent mag u mij gerust eens een bezoek brengen dan discussieren we eens rustig verder misschien dat dat u op andere inzichten brengt...

                    Opmerking


                    • #11
                      Ik ben een groot tegenstander van preventief kuren. Als je de vogels niet zonder geneesmiddelen (lees antibiotica e.d.) op stok kan krijgen dan moet je ogenblikkelijk stoppen met het kweken want:

                      1/ Je maakt de vogels afhankelijk van deze stoffen.
                      2/ Je veroorzaakt problemen voor kwekers die de vogel van je overnemen.
                      3/ Afwijkingen in groei, gedrag en andere onnatuurlijke zaken worden door deze stoffen bevorderd.
                      4/ Je loopt het risico dat de vogel zo steriel is geworden dat hij bij het eerste contact met een virus of infectie al het loodje legt.

                      Omdat ik geen antibiotica, ESB3 en andere stoffen gebruik kweek ik keiharde vogels die tegen een stootje kunnen. Wel gebruik ik zaken die in de natuur te vinden zijn zoals kruiden e.d. maar geef de vogels de mogelijkheid dit zelf op te nemen, een vogel weet heus wel wat goed voor hem is en wat niet. En heb ik eens een jong wat het niet haalt (wat overigens zelden voorkomt) dan is dat jammer, zo gaat het in de natuur ook. De sterkste heeft het recht te overwinnen.

                      Opmerking


                      • #12
                        Dit onderwerp is nu al zo vaak naar voren gekomen en zal dit ook altijd blijven doen.
                        Ik kuur zelf niet en dat is algemeen bekend maar een ieder die dit wel doet moet dit voor zich zelf weten en moeten we ook in zijn waarde laten.
                        Ik denk wel dat we er naar toe moeten om dit bij verkoop ten alle tijde te laten weten aan de koper en daar niet om heen draaien.
                        Koper heeft dan zelf de keuze koop ik ze wel of niet,en daar wringt het vaak nog steeds.
                        Koop je bij een handelaar ok,dan houdt het op maar een kweker/liefhebber zou dit wel moeten doen.
                        Mvg,
                        Kingfisher.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door miro Bekijk Bericht
                          Wat heeft preventief kuren met de portemonnee te maken?? Ik kweek geen vogels om geld te verdienen daarvoor werk ik.
                          ik heb het niet over jou Miro, of wie dan ook hier.

                          ik heb het over de kwekers die altijd alles kuren, om zoveel mogelijk jongen over te houden.
                          groeten Ton
                          mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                          Opmerking


                          • #14
                            Zijn er nog kwekers van bloemputters die hun vogels niet kuren?

                            wat word er verstaan onder kuren, alleen datgene dat met antibiotica te maken heeft, of onder andere het dagelijks water aanzuren, met welk middel dan ook, je hebt er ook weer die vitaminnen kuren, en zo zal je nog wel een aantal middeltjes hebben.
                            mijn ervaring met bloemputters is dat ze bij mij deze 2 dagen in de week oregano olie door het drinkwater krijgen, als men dit onder kuren verstaat, ja dan kuur ik ,als mijn vogels ziek zijn gebruik ik baycox, op aanraden van mijn dierenarts, en ik ga echt niet voor elk ziek vogeltje op consult bij de dierenarts, daar ik de meeste voorkomende symptomen van bepaalde ziektes onderhand wel ken.
                            als je eenmaal een gezonde stam hebt weten op te bouwen, heb je nagenoeg geen problemen meer, mits je putters kurkdroog zitten, maar voor het zover is heb je een aantal jaren nodig, en zal je de nodige vogels in de kliko hebben kunnen gooien, probeer daarom ook bij een vertrouwde kweker te kopen die zo min mogelijk antibiotica gebruikt, dat is mijn mening, maar meningen verschillen.

                            Opmerking


                            • #15

                              Opmerking

                              Working...
                              X