Mededeling

Collapse
No announcement yet.

broedseizoen 2014 japanse nachtegalen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • broedseizoen 2014 japanse nachtegalen

    Omdat we weer gestaag richting het voorjaar gaan en het weer ook meewerkt is het wel weer tijd voor het kweektopic lijkt mij.

    Mijn japanse nachtegalen verkeren al in broedstemming.
    Ik heb al regelmatig de prachtige balts van het mannetje mogen aanschouwen, cocosvezel in de bek en om het vrouwtje heen dansen, half op zijn zij, met 1 vleugel rechtomhoog stekend, een prachtig gezicht, en ook het daaraan gekoppelde "'agressieve"' najagen van de pop, waarbij het wel lijkt alsof ze aan elkaar vastgeplakt zitten heb ik al mogen aanschouwen.

    Kortom het broedseizoen komt eraan.

    Voor mijzelf hoop ik eindelijk weer eens jongen op stok te krijgen, hetgeen me de afgelopen 3 jaar niet is gelukt, maar misschien dit jaar meer geluk met een andere man, hopelijk dit keer geen eieren-pikker.!

    Ik wens iedereen veel succes alvast!
    Ben benieuwd wat andere kwekers te melden hebben.


    groeten Bobbie

  • #2
    wij zijn ook erg benieuwd hoe de kweek zal gaan verlopen.

    er zijn ook topics genoeg om de eerdere ervaringen nog eens terug te lezen.

    hoop dat je ook met foto`s ons gaat verblijden. 1 foto zegt meer dan 1000 woorden.
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

    Opmerking


    • #3

      Opmerking


      • #4
        Broedseizoen 2014 japanse nachtegalen

        Welkom op dit topic Bas.
        Een hele verandering zeg van goulds naar japanse nachtegalen.
        Ik heb in mijn leven ook al tientallen soorten vogels gekweekt en uiteindelijk kom ik steeds weer terug bij het houden en kweken van japanse nachtegalen.
        Ze spreken me gewoon aan, ze zijn beweeglijk, mooi, prachtige zang, nieuwgierig, intelligent en erg sociaal...
        Ik heb ze met sterk wisselende resultaten over een periode van 30 jaar gekweekt,veel tegenvallers gehad, maar ook regelmatig geslaagde broedrondes mogen meemaken.
        Je hebt inderdaad op zeker een koppel,geen twijfel mogelijk.
        Mijn japanse nachtegalen zitten in een buitenvoliere van 4 meter lang,2 meter diep en 2 meter hoog,waarbij de achterwand begroeid is met hedera en verder staan er nog 2 coniferen in.
        Vorig jaar veel pech gehad, eierpikker,maar nu heb ik een andere man en hoop dat het nu beter gaat.
        De vogels zijn door het mooie weer al in broedstemming en ze vliegen dan ook af en toe al rond met wat cocosvezel in hun snavel
        Toch hoop ik enerzijds dat ze nog wat geduld hebben,want het kan natuurlijk nog erg koud worden met kans op legnood,anderzijds kijk ik ze bij wijze van spreken een nest in.....
        Ik hoop dat alle kwekers een mooi broedseizoen tegemoet gaan en hun ervaringen hier met anderen zullen delen.

        Opmerking


        • #5

          Opmerking


          • #6
            broedseizoen 2014 japanse nachtegalen

            Hallo Bas,

            Ik heb de afgelopen 30 jaar ook zo,n beetje alle wildzang(europese cultuurvogels) gekweekt en de ervaring heeft mij geleerd dat het ook wel handig is om niet teveel op de vogels gefixeerd te zijn, om tegenvallers en teleurstellingen makkelijker te kunnen accepteren.
            Toch kijk ik ook nu weer de vogels het nest in bij wijze van spreken.
            Ach het bloed kruipt.....
            Ik heb 1 koppel japanse nachtegalen in de voliere en een europese sijs pop en een putterman, overgebleven van eerdere koppels van die vogels.
            Ze mogen fijn samen broeden wat mij betreft,maar ze zitten er vooral bij omdat ik niet meer in de verleiding wil komen om de Jappen los te laten als ze jongen hebben.
            Ik heb daar veel plezier aan beleefd, maar helaas ook 2x een koppel door verloren ,en ze zijn tegenwoordig toch echt te duur om dat risico nog te lopen.

            Ik weet niet of het verstandig is om de Jappen grondbewoners als gezelschap te geven, ik heb daar geen ervaring mee,maar misschien anderen op dit forum wel.

            Opmerking


            • #7
              broedseizoen 2014 japanse nachtegalen

              update

              Afgelopen Zaterdag de touwnestjes die in de rieten mandjes in de coniferen zaten vervangen. 1 mandje op ongeveer 1 meter hoogte en 2 mandjes op ongeveer 1.40 a 1.50 mtr hoogte .
              Ik heb de mandjes zo geplaatst dat ze de ochtendzon hebben.
              Naar mijn mening bouwen de meeste vogels het liefst hun nest op een plaats die de ochtendzon heeft.
              Vanaf gistermorgen zag ik de japanse nachtegalen steeds in en bij het mandje dat op 1,40 a 1.50 mtr hoogte was geplaatst, en dat mandje werd grondig geinspecteerd en blijkbaar oke bevonden, want vandaag zijn ze voorzichtig begonnen met de nestbouw.
              Ik heb vanmiddag een glasplaatje boven op de voliere gelegd .boven
              het nest om bescherming te bieden tegen de regen
              De japanse nachtegalen vonden het maar niets, een trap bij de voliere en iemand die boven hun beoogde nest bezig was, maar toen ik ze nadat ik klaar was wat buffalowormen had verstrekt was de rust spoedig weergekeerd.
              Vrij snel daarna waren ze weer met het nest bezig.
              Meestal wacht ik met het plaatsen van de glasplaat totdat het nest bijna af is, omdat dan de kans dat ze alsnog het nest afwijzen kleiner is,maar gedwongen door de omstandigheden moest ik het deze keer eerder doen,maar zoals gezegd heeft dit geen problemen veroorzaakt.
              Vervolgens even een hardgekookt ei geprakt en vanaf vandaag krijgen ze daar iedere dag wat van in de hoop dat het ervoor zorgt,dat een evt eierpikker geen behoefte heeft om de eieren kapot te pikken.Het idee erachter is dat de vogel zo al in zijn behoefte aan ei voorziet,en dan de eieren met rust laat.
              Ik heb deze tip eens van iemand gekregen en wie weet voorkomt het een heleboel ellende, baat het niet dan schaadt het niet zullen we maar zeggen...
              Ik ben benieuwd hoe het de komende dagen verder gaat, afwachten dus!

              Opmerking


              • #8
                Dat is goed nieuws Bobbie. Hopelijk zal spoedig het eerste ei volgen.
                Helaas geen goede foto kunnen maken van het weekend dus die volgt nog.
                Mijn Jappen eten sinds een paar dagen de meelwormen op en laten zich steeds vaker zien/horen.

                Ben benieuwd naar je volgende update.

                Opmerking


                • #9
                  Hallo,

                  ook ik ga het dit jaar proberen met een koppel japanse nachtegalen.
                  Ze zitten in een voliere van 4 bij 2 bij 2 met daaraan nog een nachthok van 1 bij 1 bij 2.
                  Voliere is goed beplant met vanalles en nog wat.
                  Ze zitten niet alleen, hun medebewoners zijn een koppel rode kardinalen, baardmannetjes en zwartkopjes.
                  Bij mij is de man zo nu en dan wat aan het fluiten, de pop kwettert er ook lustig op los.
                  Verder nog geen activiteiten gezien, al moet ik zeggen dat ik nog geen nestmateriaal/nestgelegenheid heb aangeboden. Met de nachtvorst van vorige week wacht ik liever nog eventjes.
                  Mij valt het ook op dat soms het levend voer binnen de kortste keren weg is, en dat de dag erna het veel langer blijft liggen. Of ze er dan geen zin in hebben...ik weet het niet.
                  Groeten,


                  -J.J.-

                  Opmerking


                  • #10
                    broedseizoen 2014 japanse nachtegalen

                    Hallo J.J. en Bas,

                    Mijns inziens is het beter om buffalowormen te voeren ipv meelwormen, omdat meelwormen slechter verteerbaar zijn, veel vet bevatten, maar vooral omdat ze de vogels te fel kunnen maken met als gevolg uitgegooide eieren, kapotgemaakte nesten en zelfs jongen die uit het nest gegooid worden.
                    gedurende een paar weken (2) voor of in het begin van het broedseizoen kan het geen kwaad,maar ik zou acuut stoppen met het voeren van meelwormen als de vogels aanstalten maken om een nest te gaan bouwen.

                    Overigens moet je buffalowormen wel op kamertemperatuur bewaren, en niet teveel wormen in een bak doen,omdat er anders teveel warmte vrijkomt door de bewegingen van de buffalowormen, waardoor een vochtig broeierig klimaat ontstaat, waardoor het gaat stinken en de boel aan elkaar gaat kleven.
                    Een laag van 1 cm buffalowormen houd ik altijd aan als maximum in de bewaarschalen .


                    p.s vanwege het feit dat de temperatuur vergeleken met de afgelopen week flink is gedaald, zijn de jappen vandaag ook wat minder actief met de nestbouw,maar dat had ik ook wel verwacht,want het is natuurlijk nog erg vroeg in het jaar en er kan nog best veel koud weer en veel regen komen de komende weken.
                    Je kunt je zelfs afvragen of het wel goed is dat de vogels nu al aanstalten maken tot nestbouw, want het kan tot in september doorgaan en dan is het op zich "'veiliger"' voor de vogels om nog een week of 6 te wachten.
                    de kans op stabiel lenteweer is tegen die tijd natuurlijk veel groter als ook het feit dat de daglengte dan sterk is toegenomen ,zodat het aantal voederuren ook veel hoger ligt.
                    Maar anderzijds: Ik laat ze hun gang gaan, ze zullen het zelf wel het beste weten toch..

                    Opmerking


                    • #11
                      Hoi Bobbie,

                      bedankt voor je advies.

                      Vraagje: ik geef enkele (5-10) meelwormen per dag aan de vogels, met daarbij een schepje buffalowormen en pinky's (diepgevroren).
                      Meelwormen worden dus niet al 'leidend' levend voer aangeboden, maar (mijns inziens) meer als een toetje/extraatje.
                      Maar als er nestelactiviteiten plaats gaan vinden, zullen de meelwormen niet meer aangeboden worden. Bedankt voor de tip!
                      Groeten,


                      -J.J.-

                      Opmerking


                      • #12
                        broedseizoen 2014 japanse nachtegalen

                        5 meelwormen per vogel per dag kan geen kwaad,maar als ze gaan nestelen zou ik er wel mee stoppen.
                        Ook zou ik het geven van pinkys dan flink terugschroeven, tijdelijk,totdat de eieren uit gaan komen ,dit om zoveel mogelijk problemen te voorkomen,

                        Een hoge eiwit-inname is prima om de vogels aan het nestelen te krijgen, maar een te lang doorgevoerde inname verhoogt het risico op problemen, zoals eierpikken etc.

                        Dit zal zeker niet bij iedereen zo zijn, dus er zullen best kwekers zijn die er anders over denken,maar voorkomen is altijd beter dan genezen.

                        Ik praat alleen vanuit mijn ervaring, ook met andere vogels.
                        Zo had ik een aantal jaren geleden een koppel schamalijsters, die tijdens de eerste broedronde probleemloos 5 jongen groot brachten, waarna ronde 2 t/m 4 steeds problemen gaven en de jongen meteen na de geboorte uit het nest gegooid werden, Dit bleek aan de steeds voortdurende inname van grote hoeveelheden levend voer te liggen, en daarom hadden ze daar de eerste ronde nog geen last van simpelweg omdat de verstrekking van levend voer toen nog maar kortstondig was geweest.
                        het jaar erop e.e.a flink teruggeschroefd en toen was het probleem opgelost.

                        Opmerking


                        • #13
                          Heeft iemand een idee waar het klepperen met de snavel van man naar pop vandaan kan komen? De nam jaagt de pop hierbij een beetje op. Het andere moment zitten ze weer rustig naast elkaar. Klikt het niet of is dit broeddrift?

                          Groeten Bas

                          Opmerking


                          • #14
                            broedseizoen 2014 japanse nachtegalen

                            Hallo Bas,

                            dat klepperen is heel normaal en volgens mij doen jappen dat als ze iets gehoord of gezien (potentieel gevaar, bv een kat of een roofvogel)hebben waarvoor ze de andere vogels willen waarschuwen.
                            Ik heb het al vele keren gezien en gehoord en er is niets mis mee !
                            Dit heeft dus niets te maken met de verstandhouding tussen de man en de pop.

                            Opmerking


                            • #15
                              Bijgevoegde Bestanden

                              Opmerking

                              Working...
                              X